چگونه طراح موشن گرافی شویم ؟

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم چگونه طراح موشن گرافی شویم 👇🏻

طراح موشن گرافی

موشن گرافی یک تخصص جدید در حوزه طراحی های گرافیک است. شغل ها و تخصص های طراحی وابسته به تکنولوژی، در حال رشد هستند. در این حوزه تعداد متنوعی از طراحی های مختلف وجود دارد که نمی توان همه را در یک مقاله پوشش داد.
می توان اینگونه از این طراحی های مختلف نام برد: طراحان گرافیک، طراحان وب، طراحان تجربه کاربری، طراحان رابط کاربری، و لیست همچنان می تواند ادامه پیدا کند.
امروزه هر کسی که برنامه های تلویزیونی می بیند، یا ویدیوهایی را در اینترنت و یا اینستاگرام نگاه می کند، با موشن گرافی قطعا آشنا است و نمونه های بسیاری را در خلال این برنامه دیده است.
از عنوان بندی ها گرفته، تبلیغات یک سوم پایین در صفحه نمایشگر تلویزیون ها، تیزرها، انیمیشن ها و خیلی چیزهای دیگه ای هم در همین حوزه موشن گرافی قرار می گیرند.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

آیا موشن گرافی رو به افول می گذارد؟

موشن گرافیک یک حوزه درحال رشد است و به این زودی نیز امواج این رشد فروکش نخواهد کرد. بخشی از این رشد موشن گرافی به این علت است که تکنولوژی هایی که با آن موشن گرافیک ساخته می شود، عمر آن به سر آمده و از دور خارج می شوند و سریعا تقاضا برای تکنولوژی های جدید و مدل های جدید و جایگزین در عرصه موشن گرافیک ایجاد می شود.
تهیه کنندگان خلاق ویدیو و فیلم نیز مرزهای خیال و همچنین بودجه خود را وسعت می بخشند و این باعث می شود هم تکنولوژی و هم طراحی ها به روز شوند.
در این حوزه، حضور طراحان موشن گرافی حرفه ای و با استعداد نیز بسیار اساسی است. بدون این هنرمندان مبدع و زیرک، شو های مورد علاقه شما، فیلم ها و حتی وبسایت ها و اپلیکیشن ها، چهره ای متفاوت خواهند داشت.
اما واقعا چه چیزی این شغل و تخصص را ضرورت می بخشد؟ و اینکه چگونه می توان در این حرفه بدون مرز و خلاق شروع به کار کرد؟ ما با چند متخصص خوب در عرصه موشن گرافی ارتباط برقرار کرده ایم که بتوانیم به سوالات و همچنین به دنیای طراحی موشن گرافی پاسخ دهیم.
حال سوال اصلی اینجاست که چگونه یک فرد ممکن است وارد این حوزه شود. اکنون به این می پردازیم که راه طراح موشن گرافی شدن چگونه است.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

انواع موشن گرافی

به طور کلی سه نوع موشن گرافی وجود دارد:

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

1 ـ Explainer Video :

همانطور که می توانید حدس بزنید، هدف از این نوع از موشن گرافی، توضیح و معرفی یک کالا یا خدمات است که مردم و یا مصرف کنندگان بتوانند درک بهتری از آن داشته باشند.
طراحان موشن گرافی و استودیوهای انیمیشن سازی با استفاده از این نوع موشن گرافی و انیمیشن، به مردم کمک می کنند تا مفاهیم سخت و پیچیده را به راحتی درک کنند.

2 ـ Promotional :

این نوع از موشن گرافی با هدف تبلیغات محصولات یا خدمات برای جامعه هدف و مشتریان خاص ایجاد می شود.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

3 ـ Emotive :

هدف این نوع موشن گرافی تحت تأثیر قرار دادن بینندگان است. اینکه احساسات و قلب آنها را با یک تلنگر تحریک کنند، یا آنها را به خنده وا دارند. ویدیو های Emotive به دنبال بیرون کشیدن واکنش های احساسی هستند.

تفاوت طراحی گرافیکی و موشن گرافی در چیست؟

تفاوت موشن گرافی و طراحی گرافیکی در حرکت است. طراحان گرافیک روی طراحی ها و تصاویر ثابت برای تبلیغات یا خلق و ساختن یک اثر کار می کنند.
اما یک طراح موشن گرافی زمانی ادامه کار طراحان گرافیک را به عهده می گیرد که بحث حرکت به میان آید و با ایجاد حرکت در طراحی ها و تصاویر ثابتی که طراحان گرافیک آفریده اند، به کار آنها حیات بخشیده و به صورت ویدیو و تصاویر متحرک خروجی کار خود را ارائه می دهد.

طراح موشن گرافی

طراح موشن گرافی
یک مثال

به عنوان مثال به تیتراژ  آغازین یک فیلم فکر کنید. طراح گرافیک طرحی را برای عنوان بندی و شروع یک فیلم می کشد. اما یک طراح موشن گرافی به آن طرح حرکت می بخشد که چگونه آن طرح اولیه بر پرده سینما ظاهر شود،
از کجا بیاید و به کجا برود. به عبارت دیگر طراحان گرافیک طرح کار را می کشند . و حرکت آنها و انیمیت کردنشان به عهده انیماتور یا طراح موشن گرافی است.
هر دوی این عرصه های طراحی گرافیکی و طراحی موشن گرافیک، عرصه هایی کاملا به هم پیوسته و متکی به یکدیگر هستند.

یک طراح موشن گرافی چه کاری را انجام می دهد؟

طراح موشن گرافی هنرمندی است که با ابزارها و نرم افزارها آثار هنری مختلفی را برای رسانه ها خلق می کند.
آنها از مهارت خود برای جان بخشی به طراحی های بی جان و تصاویر ثابت از طریق انیمیشن، استفاده می کنند.
بسیاری از کارتون های مورد علاقه شما، فیلم های کوتاه و بلند، نمونه هایی از آثار ماندگار طراحان موشن گرافی و انیمیشن سازان هستند.

خواندن این مقاله ابزارهای افترافکت

طراح موشن گرافی

چگونه طراح موشن گرافی شویم
حوزه کاری طراح موشن گرافی

یک طراح موشن گرافی را گاهی طراح متحرک سازی نیز می گویند، برای وب، تلویزیون و فیلم یک اثر هنری خلق می کند.
این اثر هنری می تواند شامل: کلیپ های ویدیویی، پیش پرده ها، تبلیغات، سکانس های عنوان بندی و تیتراژ و غیره می باشد. آنها از جلوه های بصری، انیمینشن سازی و سایر تکنیک های سینمایی بهره می برند تا به تصاویر خود جان بخشند. آنها چیزهایی را طراحی می کنند که قرار است به حرکت در بیاید.

طراحان موشن گرافی به وسیله متحرک ساختن طراحی های گرافیکی و خلق جلوه های بصری زنده،  فیلم ها، تبلیغات و وبسایت ها را به سطح جدیدی ارتقا می دهند.
به افزایش رواج محتوای ویدیویی آنلاین، طراحان موشن گرافی می توانند روی هرچیزی در دنیای دیجیتال کار کنند.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده شده  (AR)

به علاوه، فرصت های زیادی خارج از نرم افزارهای سنتی و رسمی موشن گرافی وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری از بزرگان این عرصه، «واقعیت افزوده شده . » (Augmented Reality) و «واقعیت مجازی» (Virtual Reality) را به عنوان مرحله بعدی گسترش دنیای تکنولوژی طراحی دیجیتال می بینند.
حتی با استفاده از ابزار های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) می توان یک طرح و شیئی را خیلی سریع تر از نرم افزارهای گرافیکی معمولی و سنتی که روی کامپیوتر نصب می شود خلق کرد.
بسته به این که از چه نوع موشن گرافیکی لذت می برید . و دنبال می کنید، شما می توانید منتهای کار خود را در یک استودیوی بزرگ فیلم سازی حتی در هالیوود ببینید . یا اینکه به عنوان یک فریلسنر روی پیش درآمد یک نرم افزار تلفن همراه کار کنید . یا در حال ساختن یک سری از انیمیشن برای تبلیغات یک شرکت یا فروشگاه هستید.

طراحان موشن گرافی با ایجاد یک صفحه شخصی در اینترنت به صورت وبسایت یا با استفاده از اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام شروع به تولید انیمیشن های داستانی و طنز میکنند .
بعد از مدتی که تعداد بازدیدکنندگان آنها که بالا رفت، کم کم مورد توجه شرکت ها و افراد جهت تبلیغ کالاها و خدماتشان قرار می گیرند. و با استفاده از این تبلیغات به درآمد زایی بالایی دست می یابند.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

طراحان موشن گرافی کجا کار می کنند؟

بر اساس آمارهای اداره کار آمریکا، طراحان انیمیشن و چند رسانه ای معمولا در استودیوهای فیلم سازی، شرکت های نرم افزاری و سیستم های کامپیوتری و همچنین آژانس های تلبلیغاتی مشغول به کار هستند.

دور کاری طراحان موشن گرافی

البته در این صنعت درصد بسیار بالایی نزدیک به %59 نیز به صورت خود اشتغالی و فریلنسری به این کار اشتغال دارند. این آمارها نشان دهنده این است که قراردادهای دورکاری در این حوزه بسیار عادی و زیاد هم هستند.

طراح موشن گرافی

طراح موشن گرافی

فواید دور کاری طراحان موشن گرافی

بسیاری از مدیران استودیوهای طراحی دیجیتالی گرافیک از اینکه کارمندانشان به صورت دورکار به استخدامشان درآمده اند بسیار راضی هستند.
چرا که باعث می شود هنرمندان موشن گرافی بسیار کاراتر و خلاق تر باشند، تیم ها بهتر بتوانند زمان کاری خود و تحویل پروژه را مدیریت کنند، آن هم هر طور که دلشان بخواهد.
حواس پرتی ها و مزاحمت هایی که ممکن است رخ دهد به حداقل می رسد و طراحان می توانند در نهایت توان خود کار کنند.

گاهی وقتا میگویند که این سیستم دورکاری قدرت همکاری و کار تیمی را پایین می آورد . چرا که کار گروهی اغلب زمانی مؤثرتر است که اعضای یک گروه به صورت حضوری و رو در رو، با هم کار کنند.
اما برخی از مدیران که از طرفداران دورکاری هستند، می گویند که این مشکل زمانی که خود اعضای تیم برنامه ریزی زمانی می کنند بروز نمی دهد.

طراحان موشن گرافی به چه توانمندی هایی نیازمندند؟

ما این سؤال را از چندین طراح موشن گرافی پرسیدیم که مهمترین توانایی های تکنیکی و نرم افزاری برای ورود به عرصه موشن گرافی چیست، و برآیند پاسخ آنها را بدین شرح است.

طراح موشن گرافی

طراح موشن گرافی

طراحی سه بعدی

در موشن گرافی همچنان نقش و تأثیر خطاطی (متن های طراحی ) و انیمیشن های دو بعدی محفوظ است. اما اکنون بیشتر موشن گرافی ها بر اساس مدل سازی سه بعدی است که این بخش بزرگی از آینده طراحی دیجیتال را شامل می شود.
چرا که با رایج شدن واقعیت های مجازی و همچنین پیشرفت تکنولوژی و تغییر ذائقه و مد مصرف کنندگان این حوزه، نیاز روز افزون به موشن گرافی های سه بعدی بیشتر می شود.

دورنمای انیمیشن (Animation Perspective)

یک طراح سه بعدی خوب باید بتواند حرکت و خط زمان را درک کند. در یک انیمیشن، اشیا حرکت می کنند، منابع نور نیز می توانند حرکت کنند.
دوربین یعنی نقطه دید تماشاگران نیز می تواند متغییر باشد و از یک نقطه به نقطه ای دیگر در حرکت باشد.
یک طراح می توانند حرکت های بسیار پیچیده را طراحی کند . ان هم به این صورت که هر بار، یک عنصر را حرکت می دهد و آنها را در جهات مختلف بچرخاند. و این کار را آنقدر تکرار کند که حرکت سخت را در یک لحظه نشان دهد.

خواندن این مقاله پنج ابزار برتر ادیت سریع ویدیو در نرم افزار پریمیر پرو

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

سازماندهی

بنا به نظر بسیاری از دست اندر کاران موشن گرافی، سازماندهی یکی از سخت ترین کارها چه برای فریلنسرها و چه برای اعضای یک تیم که در استودیوهای بزرگ کار می کنند، می باشد. ایجاد و حفظ یک فایل منظم و با اجزا و لایه های سازماندهی ، همان مقدار سخت تر می شود که پروژه بزرگ تر می شود.
سازماندهی و چندکارکردی (Multitasking) یکی از ویژگی های بسیار مهم است که بسیاری از مدیران استودیو ها به هنگام استخدام طراح موشن گرافی جدید، به آن توجه می کنند و به دنبال آن می گردند.

زیرا که یک موشن گرافیست باید به طور همزمان تعداد بسیار زیادی از لایه ها و عناصر را مدیریت کند. در انتهای این مطلب به یک توصیه از یک موشن گرافیست حرفه ای می پردازیم که می گوید، فایل های خود را تمیز و منظم نگه دارید، چرا که بعدا مزد این کار خود را با مدیریت ساده و حداقل زمان دریافت می دارید.

Procedural Animation

یکی از بزرگترین چالش ها برای آفرینش موشن گرافی این است که می تواند به طرزی باورنکردنی زمان بر باشد. Procedural  Animation  راهی است که می تواند بخشی از این مشکل را حل کند.
واژه Procedural در این چند سال اخیر بیشتر مورد استفاده است . و این روند در دهه بعد به حد انفجار هم می رسد. در خلال الگوریتم های ساده و پیچیده ای که به صورت Procedural ایجاد شده است . یک انیمیشن کامل می تواند با زمان بسیار کمتری تولید شود . یک پروژه می تواند به طرزی ساده تنظیم شده، منطبق و بازبینی شده باشد و این را باید مرهون فرایندهای اتوماتیک باشیم.

نرم افزارهای طراحی موشن گرافی به طور روز افزون از اسکریپت ها  (Script)، اکسپرشن ها (Expression) و کدها استفاده می کنند تا برای خلق یک پروسه یا فرآیند، از اتلاف زمان جلوگیری کنند.
برای مثال Procedural Animation این امکان را به طراحان می دهد که قوانین قطعی فیزیکی برای آبجکت های سه بعدی را اعمال کنند. اگر دو آبجکت در یک انیمیشن با سرعت به هم برخورد کنند، نتیجه ی آن به راحتی و با متناسب با دنیای فیزیک، برای ما قابل مدلسازی خواهد بود.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

بافت و افکت های نور

 بینندگان مدل ها را نمی بینند، چیزی که آنها می بینند شکل و تصاویر است. آنچه که مهم است این است که طراحی سطوح در مدل سازی سه بعدی بخشی مهمی از کار است که می تواند به آبجکت ها جلوه ای واقعی بدهد.
سطوح اشیا می تواند بازتاب داشته باشند، براق یا شفاف باشند، مات یا زبر باشند یا حتی نور را منکسر کنند.
آنها همزمان می توانند هم بافت داشته باشند و تصاویر متحرک به همراه داشته باشند. هیچ محدودیتی وجود ندارد.

درک تصویر زمینه بزرگ

یک طراح خوب می داند که قرار است برای چه هدفی طراحی کند و یا طراحی او به چه کاری می آید. رشد صنعت فیلم و ویدیو، صنعت های چند رسانه ای، طراحی بازی و واقعیت مجازی، مقاصد جدیدی برای طراحان موشن گرافی است .

اما این نکته را باید مد نظر داشت که هر کدام از این حوزه ها و نرم افزارها، رویکرد متفاوتی را لازم دارد. اینکه درک کنیم می خواهیم در کدام حوزه فعالیت داشته باشیم و یا در از چه چیزهایی استفاده کنیم اصلی مهم است که بتوانیم تصویر زمینه ای بزرگی را از کاری که می خواهیم انجام بدهیم داشته باشیم.

طراح موشن گرافی

طراح موشن گرافی

انطباق

وقتی یک پلان و برنامه عوض می شود، پروژه و اهداف نیز تغییر می کند. یکی از ویژگی هایی که طراحان موشن گرافی باید داشته باشند انطباق است. چرا که هر لحظه باید آماده باشند . که اصل کار را تغییر و بر اساس نظر مشتری کار را از اول بسازند. چرا که همیشه مشتری چیز مشخصی در ذهن ندارد.
هنگامی که یک مشتری سفارش کاری را به شما می دهد، شاید یک ایده ی مبهم در ذهن داشته باشد و گاهی هم ممکن است هیچ ایده ای نداشته باشد. اما تا زمانی که شما کار را به صورت یک کار دمو آماده ساخته و به عنوان پیش نمایش به مشتری نشان می دهید . ممکن است ایده های مختلفی به ذهنش بیاید یا حتی از ایده ای که شما ارائه کردید ایراد بگیرد و خواهان تغییر در آن باشد.

این تغییرات از پایین ترین سطوح مانند تغییر رنگ یک آبجکت و یا تغییر فونت تا تغییراتی در سطوح بالاتر که گاهی منجر می شود کل کار را دور بیندازید و از ابتدا شروع کنید.
به همین دلیل باید آماده هر کدام از این اتفاقات باشید . و در صورت بروز، به سرعت خود را با آن منطبق نموده و کار خود را تغییر دهید.

خواندن این مقاله نرم افزار بلندر چیست؟

چگونه طراح موشن گرافی شویم

زمان بندی

زمان بندی یکی از مشکل ترین و در عین حال مهمترین توانمندی یک طراح موشن گرافی است که باید داشته باشد. همانطور که می دانیم موشن گرافی یک ابزار داستان سرایی است که باید منطبق با جریان زمان باشد و ریتم ثابت خود را داشته باشد.

یک انیمیشن فوق العاده با جزییات بالا و تصاویر جذاب، نمی توانند آنچنان مؤثر باشد، تا وقتی که با سایر المان ها و عناصر داخل انیمیشن مانند صدا هماهنگ نباشد.
بهترین انیمیشن سازان و طراحان موشن گرافی همیشه کار خود را با ریتم داستان و هماهنگی با سایر اجزای انیمیشن خود انطباق می دهند.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

نرم افزارهایی که برای موشن گرافی استفاده می شود کدامند؟

برای ساخت موشن گرافی از نرم افزارهای زیادی می توان استفاده کرد، اما اگر بخواهیم آنها را بر اساس بیشترین استفاده کننده و کاربردی ترین آنها لیست کنیم به این شرح خواهد بود.

  • سینما فور دی  (Cinema 4D)
  • ادوبی فوتوشاپ  (Adobe Photoshop)
  • ادوبی افتر افکت  (Adobe After Effects)
  • یونیتی انجین  (Unity Engine)
  • اتودسک مایا  (Autodesk Maya)
  • ادوبی ایلوستریتور  (Adobe Illustrator)
  • موکا ای ای  (Mocha AE)
  • ترپکد سوت  (Trapcode Suite)
  • ادوبی انیمیت  (Adobe Animate)
  • ادوبی پریمیر پرو  (Adobe Premier Pro)
  • موهو  (Moho)
  • نوک  (Nuke)
  • هودینی  (Houdini)
  • سینتیز  (Syntheyes)
  •  تری دی اس مکس (3Ds Max)

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

بهترین نرم افزار موشن گرافیک

نرم افزارهای ادوبی فوتوشاپ، ادوبی ایلوستریتور ، ادوبی افتر افکت و ادوبی پریمیر پرو جزو بهترین ها هستند
البته توانایی تفکر مانند یک طراح، یعنی اینکه مشکلات را به عناصرش تجزیه کردن و یافتن راه حل مناسب، مهمترین توانایی یک طراح موشن گرافی است . که بسیار با اهمیت تر از دانش استفاده از تعداد زیادی از نرم افزار هاست. اگر شما بتوانید یک طراحی خوبی را انجام دهید . و مشکلات سر راه را موشکافی و راه حل های آن را بیابید، به این معنی است . که شما بسیار فراتر از یادگیری صرف نرم افزار پا گذاشته اید.

چگونه طراح موشن گرافی یا موشن گرافیست شویم؟

اگر شما رویای این را دارید که یک موشن گرافیست شوید . بسیار ضروری است که شما مهارت های اولیه را بدست آوردید و بعد از آن شروع به کسب تجربه کنید.
تنها به این روش است که شما با تکنیک ها و بنیادهای این حوزه آشنا می شوید . که در نهایت به شما کمک می کند که آمادگی و دانش جامعی را که در این صنعت نیاز دارید به دست آورید.
یک راه مشخص برای شروع به کار در این تخصص وجود ندارد . اما معمولا شرکت های بزرگ موشن گرافی، کسانی را ترجیح می دهند استخدام کنند . که دارای مدارک لیسانس یا فوق لیسانس در رشته های مرتبط و همچنین یک رزومه قوی باشند.

چگونه طراح موشن گرافی شویم

چگونه طراح موشن گرافی شویم

کار به عنوان فریلنسر

همانطور که در بالا گفتیم، درصد بالایی از کسانی که به عنوان طراح موشن گرافی در این عرصه مشغول به کار هستند . کسانی هستند که به صورت فریلنسری کار می کنند.
در این حوزه همیشه لازم نیست به استخدام شرکت یا کمپانی درآمد. خبر خوب این است که برای فریلنسری هیچ نیازی به مدرک در هیچ کدام از حوزه های مرتبط وجود ندارد.
فقط کافیست به کار خود علاقه داشته باشید و با تمرین و تکرار زیاد هم روی نرم افزارهایی که استفاده می کنید تسلط پیدا کنید . و هم بتوانید نیازهای مشتری هایتان را برطرف کنید.
اما برای اینکه بتوان پروژه گرفت و به صورت فریلنسری در این حوزه به درآمدزایی دست یافت . باید صبور بود و از قدم های کوچک شروع کرد . در صورتی که به این حوزه علاقه دارید، صبوری و تحمل سختی ها، چیزی غیرممکن نخواهد بود . و با استمرار در کار، به نتیجه ی مطلوب خواهید رسید.

پایان بخش چگونه طراح موشن گرافی شویم ؟

چگونه طراح موشن گرافی شویم ؟ | چگونه موشن گرافیست شوم ؟ 

5/5 - (3 امتیاز)

مطالعه بیشتر

مدل سازی در نرم افزار تری دی مکس
افترافکت چه کاربردی دارد ؟
ادوبی ایکس دی چیست ؟ و کاربرد های آن
تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟
تری دی مکس چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
ایلوستریتور یا فتوشاپ مسئله این است ! تفاوت ایلاستریتور با فتوشاپ
نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ ) + فیلم آموزشی
ایلوستریتور برای انیمیشن سازی با افترافکت
همه چیز راجع به طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ
10 پلاگین شگفت انگیز افترافکت ( Adobe After Effects )
ابزارهای افترافکت
نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی
آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ
ابزارهای ایلاستریتور چه کاربرد هایی دارند؟
کد نویسی در افترافکت 10 مورد از بهترین حالات افترافکت در موشن گرافیک با کد نویسی
موشن گرافیک چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
ایلوستریتور چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
نکات و ترفندهای ترکیب تصاویر یا Blend Mode در فتوشاپ
انیمیشن سازی در تری دی مکس
هر آنچه باید در مورد ساخت سند جدید در فتوشاپ بدانید
فتوشاپ چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *