آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ

فهرست عناوین

باری دیگر با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید . تا در یک مقاله ی جامع و در دو بخش بیاموزید . که چگونه به وسیله ی فتوشاپ و با تجزیه ی کلمات متن مورد نظر خود به حروف جداگانه و قرار دادن چند تصویر متفاوت در هر یک از حروف، طرح های خلاقانه و جذاب، همراه با جلوه ای خاص طراحی کرد!
این دومین مقاله از سری مقالات آموزش گام به گام ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ است که توسط وب سایت تصویرگران پویا اندیش منتشر می شود.

در قسمت اول مقاله ترکیب متن و تصویر صرفا می آموزیم که تنها یک تصویر واحد را با یک کلمه به صورت کامل ترکیب کنیم؛ اما اگر بخواهید در هر حرف یک کلمه، تصویری مجزا یا متفاوت قرار دهید چه باید کرد؟
در بخش دوم این مقاله ی آموزشی خواهیم دید، که این کار بسیار آسان است.

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

 چگونه یک تصویر را با یک کلمه ی کامل، ترکیب کنیم

ما در قسمت اول این مقاله صرفا قصد داریم تا بیاموزیم که چگونه یک تصویر را در داخل یک متن، قرار دهیم. این موضوع یکی از محبوب ترین و کلاسیک ترین افکت های فتوشاپ است، که علاوه بر کاربردی بودن آن جلوه ای خاص و جذاب نیز به طرح های دیگر شما می دهد.
به لطف Skill های فتوشاپ و به خصوص ابزار clipping masks، قرار گرفتن تصویر در داخل هر متنی بسیار ساده و آسان است.
لطفا به این موضوع توجه کنید که تمام نکات آموزشی این مقاله هم با Photoshop CS6 و هم با Photoshop CC  کاملا سازگار است اما باز هم به شما توصیه می کنم که از نسخه ی CC فتوشاپ استفاده کنید.

نحوه قرار گرفتن تصویر در متن با فتوشاپ

در ادامه مراحل را گام به گام آموزش میبینیم

مرحله 1: تصویر پس زمینه را انتخاب کنید

تصویری را که می خواهید داخل متن خود قرار دهید باز کنید. پس از باز کردن تصویر مورد نظرتان اگر به پنل Layers خود نگاه کنید . مشاهده می کنید که تصویر به عنوان تصویر پس زمینه ی شما انتخاب شده است . که در حال حاضر تنها لایه موجود در طرح شماست.

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر
مرحله 2-1

حال در ادامه ی کار از لایه ی Background خود یک کپی ایجاد می کنیم. به این منظور در پنل Layer در محیط ویندوز به روی لایه ی background راست کلیک کرده و روی گزینه ی   کلیک کنید و در محیط مک در نوار منوی بالای صفحه گزینه ی New را انتخاب کنید ، سپس روی Layer via Copy کلیک کنید. یا در روشی کوتاه تر می توانید پس از انتخاب لایه ی مورد نظرتان در پنل layer با فشار کلیدهای میانبر (Ctrl+J (Win) / Command+J (Mac در کیبرد خود این کار را انجام دهید.

مرحله 3-1

حال نرم افزار فتوشاپ یک لایه ی دیگر مشابه عکس انتخابی شما ایجاد کرده ، و آن را به عنوان Layer 1 می شناسد و بالای لایه Background قرار می دهد.

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

نحوه قرار دادن تصویر در متن با فتوشاپ CC و CS6

مرحله ۲: یک Solid Color Fill سفید اضافه کنید.

پس از آن که یک کپی از لایه ی background در پنل layers و بالای آن ایجاد کردید، در مرحله بعد باید یک لایه ی Solid Color Fill  را به آن اضافه کنیم تا نقش یک پس زمینه ی سفید را برای افکت ما بازی کند. به همین منظور بر روی آیکون New Fill or Adjustment Layer در نوار ابزار پایین پنل Layers یک بار کلیک کنید تا کشوی آن باز شود.

پس از کلیک کردن روی آیکون آن گزینه ی Solid Color را از بالای کشوی باز شده انتخاب کنید

مرحله 2-2 ترکیب متن و تصویر

پس از این کار نرم افزار برای شما پنل Color Picker را نمایش می دهد تا بتوانید رنگ مورد نظرتان را که می خواهید لایه Solid Color Fill  را به آن رنگ در بیایید را انتخاب کنید.
برای این کار بهترین رنگ، رنگ سفید است. به همین منظور با تایپ کردن عدد ۲۵۵ در کادر های مقابل گزینه ی R ، G و B رنگ سفید را برای رنگ زمینه ی طرح تان انتخاب می کنید.

خواندن این مقاله زیبراش چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

مرحله 3-2

به یاد داشته باشد که هر گاه عدد ۲۵۵ را در هر سه کادر مقابل گزینه های R ، G و B تایپ کنید . فتوشاپ به رنگ سفید را در دسترس شما قرار می دهد.
پس از این مراحل برای تایید انتخاب رنگ مورد نظرتان در پنل Color Picker ، روی OK کلیک کنید. حال در پنل Layers و در ابتدای آن، لایه ی سفید رنگ Solid Color Fill را می بینیم . که فتوشاپ آن را Color Fill 1 نام گذاری کرده و در بالای دو لایه ی دیگر قرار داده است.

و از آن جا که لایه Fill Color در بالای هر دو لایه تصویر ما نشسته است . اکنون در طرح خود به طور موقت فقط رنگ سفید را خواهید دید.

در واقع اتفاقی که افتاده این است . که موقتا و تا زمان اعمال سایر تغییرات تصویر اصلی شما توسط لایه ی Fill Color پنهان است .

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

مرحله 3 ترکیب متن و تصویر

 لایه Solid Color Fill را به زیر لایه ی Layer 1 انتقال دهید.
سپس ما باید لایه Solid Color Fill را به زیر لایه ی کپی خود یعنی Layer 1 انتقال دهیم . برای این کار بر روی لایه Solid Color Fill کلیک کنید . (در همین حین ابتدا مواظب باشید . که بر روی آیکون بین دو مستطیل که به شکل گیره کوچک و در سمت راست کادر لایه قرار گرفت کلیک نکنید . و برای جا به جایی کادر سمت چپ را نگه دارید) و دکمه ماوس خود را پایین نگه دارید و سپس لایه را به سمت پایین و زیر لایه ی دوم بکشید؛ و این کار به آرامی را تا زمانی که یک نوار برجسته بین لایه Background و Layer 1 ظاهر می شود ادامه دهید.

لایه Fill را بین لایه Background و Layer 1 درگ کنید.
هنگامی که نواری برجسته، قرار گرفتن لایه ی color Fill را در بین دو لایه دیگر نشان می دهد . کلیک چپ ماوس خود را رها کنید. تصویر اصلی شما در صفحه ی اصلی و روی طرح دوباره ظاهر می شود:

حال می بینید که لایه color Fill بین دو لایه ی تصویر و backgrund قرار دارد.

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر
مرحله 4

Layer 1 را انتخاب کنید.
برای این کار روی لایه اول یعنی Layer 1 در پنل Layers کلیک کنید:

مرحله 5

Type Tool را انتخاب کنید.
در این مراحله ما باید نوشته ی مورد نظر خود را تایپ کنیم. به همین منظور از نوار ابزار ها یا Tools که در سمت چپ نرم افزار فتوشاپ قرار دارد، گزینه Type Tool را انتخاب کنید. همچنین می توانید برای راحت تر و سریع تر انتخاب کردن با فشار دادن حرف T روی کیبرد خود، ابزار Type Tool را به سرعت انتخاب کنید.

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر
مرحله 6

فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
پس از انتخاب Type Tool، به بالای صفحه بروید و از طریق نوار ابزاری که در این قسمت قرار گرفته و از اولین کشوی آن فونت مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید. از آن جا که هدف اصلی ما قرار دادن تصویری در متن است، بهتر است فونت هایی با حروف بولد یا ذخیم تر را انتخاب کنید. چرا که در انتهای طراحی خروجی بهتری می گیرید.
به همین دلیل من فونت Arial Black را انتخاب می کنم، اما شما می توانید هر فونتی که به نظرتان جذاب تر و بهتر است را انتخاب کنید. فعلاً و در ابتدای کار نگران اندازه فونت نباشید. بعداً به صورت دستی اندازه فونت را تغییر می دهید.

مرحله 7

 رنگ فونت خود را به رنگ سفید تغییر دهید.
مرحله بعدی که پیشنهاد می دهیم کاملاً ضروری نیست؛ اما برای کمک به دیدن کل متن در حین تایپ کردن آن، بهتر است رنگ فونت مورد نظرتان را به رنگ سفید تغییر دهید. اگر رنگ تصویر پس زمینه ی شما به رنگی به جز رنگ ها روشن متمایل است (یا هر رنگ دیگری که می توانید نوشته ی خود را روی آن به راحتی مشاهده کنید)، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید.
برای تغییر رنگ فونت خود، باید روی نوار گزینه ها روی swatch رنگ کلیک کنید:

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

کلیک بر روی swatch یا پنل رنگ

با کلیک کردن روی این کادر، فتوشاپ مجددا گزینه Color Picker را پیش روی شما نمایش می دهد.
پس از تایپ کردن عدد های ۲۵۵ در کادر های رو به روی گزینه های R ، G و B ، رنگ سفید برای شما انتخاب می شود .
اگر از رنگ انتخاب شده رضایت دارید و نمی خواهید که تغییر دیگری در آن ایجاد کنید . برای بستن پنل Color Picker روی گزینه ی OK را کلیک کنید:

خواندن این مقاله دوربین در Visualize سالید ورکس

مرحله 8

متن یا کلمه ی مورد نظر خود را تایپ کنید.
زمانی که با انتخاب ابزار Type Tool، فونت مورد نظر خود را انتخاب کرده و رنگ فونت را نیز به سفید تغییر دادید . در داخل طرح خود و ترجیحا مرکز آن کلیک کنید و کادر رسم کنید و متن مورد نظرتان را تایپ کنید. ما در این مقاله کلمه ی HAWAII را تایپ می کنیم

هنگامی که متن مورد نظرتان را با فونت و رنگی مناسب تایپ کردید . برای نهایی کردن متن و خروج از حالت ویرایش متن، روی چک مارک قرار گرفته در Options Bar که در شکل روبرو نشان داده شده، کلیک کنید.

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

مرحله 9 ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ

متن نوشته یا Type Layer را به زیر لایه ی Layer 1 انتقال دهید .
اگر مجددا به پنل layers خود نگاه کنیم، می بینیم که Type Layer یا نوشته ای که اخیرا به طرح خود اضافه کردیم مطابق معمول، در بالای Layer 1 قرار گرفته است. به همین علت متن جدید ما روی تصویر کپی در طرح اصلی قرار گرفته است.

برای این که به طرح دلخواه خود برسیم ابتدا باید Type Layer مان را به زیر لایه ی Layer 1 حرکت دهیم. بر روی Type Layer کلیک و دکمه ی چپ ماوس خود را همچنان پایین نگه دارید . و لایه ی متن خود را در پنل layers  به سمت پایین بکشید. این عمل را تا زمانی انجام دهید که در پنل شما یک نوار برجسته بین دو لایه ی Layer 1 و Solid Color Fill ظاهر شود .

هنگامی که نوار برجسته ظاهر شد . به این معناست که لایه ی Type Layer در جای مناسب خود قرار گرفته است. سپس دکمه کلیک چپ ماوس خود را رها کنید

مرحله 10

Layer 1 را دوباره انتخاب کنید.
یک بار دیگر بر روی Layer 1 کلیک کنید تا آن لایه را مجددا انتخاب کرده و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر
مرحله 11

ایجاد Clipping Mask برای لایه ها در فتوشاپ
پس از انتخاب Layer 1، روی ایکون کوچکی که در گوشه سمت راست و بالای پنل layers شما قرار دارد کلیک کنید

پس از کلیک کردن روی آیکون کشویی در تصویر روبرو، از منویی که ظاهر می شود، روی گزینه یا دستور Create Clipping Mask کلیک کنید.

انتخاب دستور Create Clipping Mask

این کار تصویر موجود در Layer 1 را به متن موجود در لایه Type که به زیر آن انتقال دادیم می چسباند و این اتصال به این معنا است که فقط آن بخش از تصویری که مستقیماً بر روی متن واقعی بر لایه Type قرار دارد، قابل مشاهده است و این تصور را برای بیننده ایجاد می کند که تصویر در داخل متن است.
اکنون بقیه تصویر از دید ما پنهان است . و در سایر نقاط طرح تنها لایه solid color Fill سفید رنگ را مشاهده می کنیم

اگر دوباره به پنل Layers نگاهی بیندازید ، خواهید دید که لایه اول کمی به طرف راست متمایل است . و یک فلش کوچک که به سمت لایه Type اشاره می کند . در کنار آن ظاهر شده است. این گونه نرم افزار فتوشاپ به ما اطلاع می دهد که از لایه Type به عنوان clipping mask برای Layer 1 استفاده می شود.

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر
مرحله 12

Type layer را انتخاب کنید.
بر روی Type layer کلیک کنید تا آن را انتخاب کنید

مرحله ۱۳: تغییر اندازه و تغییر موقعیت متن

تنها تغییراتی که اکنون باید لحاظ شود این است که نوع را افکت و نحوه ی ترکیب تصاویر را به نهحوی مناسب تغییر دهید. به این منظور می توانید با استفاده از دستور Free Transform نرم افزار فتوشاپ، هر دو تغییر را لحاظ کنیم.
پس از انتخاب لایه نوشته یا Type خود، به منوی Edit در بالای صفحه بروید و Free Transform را انتخاب کنید. یا برای کوتاه تر شدن مسیر کلیدهای میانبر (Ctrl + T (Win) / Command + T (Mac را روی صفحه کلید خود فشار دهید . تا گزینه ی Transform Free برای شما انتخاب شود

خواندن این مقاله تغییر رنگ چشم در فتوشاپ به صورت حرفه ایی

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

Edit > Free Transform

این گزینه کادر و ابزار های تغییر اندازه ی Free Transform را در اطراف متن شما قرار می دهد. برای تغییر اندازه متن خود، به سادگی روی هر یک از ضلع های کادر کلیک کرده و به هر طرف که می خواهید بکشید. اگر می خواهید ابعاد متن را بدون خراب شدن شکل یا ابعاد اصلی تغییر اندازه دهید، کلید Shift را روی کیبرد خود را نگه دارید و سپس هر کدام از چهار ضلع مستطیل را به هر جهتی که می خواهید بکشید.

همچنین با پایین نگه داشتن کلید (Alt (Win) / Option (Mac، زمانی که درگ می کنید می توانید متن را از دقیقا مرکز آن تغییر اندازه دهید. و در آخر ، برای جابجایی متن ، در کادر Free Transform کلیک کرده و با موس آن را به سمت مکان مورد نظر خود بکشید:

هنگامی که تغییر اندازه ی متن خود را تمام کردید، دکمه ی (Enter (Win) / Return (Mac را روی کیبردتان بفشارید تا تغییرات ثبت شده و از حالت Transform Free خارج شوید

مرحله ۱۴: اضافه کردن یک Drop Shadow

این مرحله کاملا اختیاری است . اما برای جذابیت بیشتر و جلوه به ترکیب تصاویر، یک Drop Shadow مناسب اضافه می کنیم. اگر قصد دارید این افکت را نیز به متن خود اضافه کنید، دوباره روی لایه ی نوشته یا Type خود در پنل layer کلیک کرده، روی نماد Layer Styles (fx) نیز در نوار ابزار پایین پنل Layers کلیک کنید

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

برای ترکیب متن و تصویر گزینه یDrop Shadow را از پایین لیست انتخاب کنید:

پس از انجام این کار، پنل پر کاربرد Layer Style در حالی باز می شود . که در ستون سمت چپ آن گزینه ی Drop Shadow اتخاب شده است. گزینه ی Opacity در Drop Shadow را از مقدار پیش فرض آن یعنی ۷۵٪ به ۵۰٪ کاهش می دهیم تا شدت تاثیر آن کاهش یابد. سپس Angle سایه را روی ۱۲۰ درجه تنظیم می کنیم. مقدار Distance سایه را به ۳۰px و Size آن را به ۴۰px افزایش می دهیم.

اما این مقدار ها به حد بسیار زیادی به اندازه تصویر شما بستگی زیادی دارند . بنابراین برای پیدا کردن تنظیماتی که فرم نوشته ی شما را به بهترین شکل ممکن تغییر دهد . می توانید گزینه ها ومتغیر های مختلفی را امتحان کنید.

مرحله آخر ترکیب متن و تصویر

برای تایید تغییراتی که در پنل Layer Style لحاظ کردید، روی گزینه ی OK کلیک کنید، و حالا کار ما تمام شد! در خروجی طرح خود و پس از افزودن سایه های مناسب به حروف متن خود، می توانید تاثیر ترکیب (تصویر در متن) رامشاهده کنید.

پایان بخش :

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ

آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر

در بخش بعدی این آموزش به شما نحوه ی قرار چند تصویر جداگانه در تک تک حروف یک کلمه را آموزش می دهیم. پس با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالعه بیشتر

معرفی کامل نرم افزار های ادوبی
وی ری چیست ؟
ادوبی مدیا انکودر برای رندر افترافکت و پریمیر
ابزارهای ایلاستریتور چه کاربرد هایی دارند؟
دوربین در Visualize سالیدورکس
تغییر رنگ چشم در فتوشاپ به صورت حرفه ایی
فتوشاپ و ایلاستریتور چگونه در کنار هم قدرتمند می شوند؟
آموزش ساخت متن های سه بعدی ( 3D ) در فتوشاپ
معرفی نرم افزار ورد و کاربرد های آن + فیلم آموزشی
انیمیشن سازی در تری دی مکس
نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ ) + فیلم آموزشی
تاثیر خارق العاده ی گرادیان های فتوشاپ – با گرادیان Radial در عکس هایتان رنگین کمان خلق کنید
مدل سازی در نرم افزار تری دی مکس
نرم افزار پاورپوینت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
تفاوت ایندیزاین و ایلاستریتور در چیست؟
45 نکته و ترفند برای تسلط در After Effects Workflow
کاربرد های فتوشاپ در طراحی پوستر
بررسی جامع و مقایسه نرم افزارهای سه بعدی مایا ، تری دی اس مکس و سینما فوردی
ادوبی ایکس دی چیست ؟ و کاربرد های آن
ایلوستریتور چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
همه چیز راجع به طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *