کاربرد های فتوشاپ در طراحی پوستر
مکان شما:خانه/کاربرد های فتوشاپ در طراحی پوستر
کاربرد های فتوشاپ در طراحی پوستر
اگر کمی به حرفه ی طراحی علاقه داشته باشید، مطمئنا تاکنون در مورد کاربرد های وسیع و گسترده ی نرم افزار فتوشاپ در تمامی زمینه های طراحی گرافیک، مقالات و مطالب بی شماری را مطالعه کرده اید.
گستره ی وسیع و طیف بی شماری از ابزار ها و skill هایی که این نرم افزار در اختیار شما قرار می دهد، عملا دست شما را در طراحی هر گونه طرح گرافیکی باز گذاشته و گاها شما را بی نیاز از هر نرم افزار دیگری می کند.
این گستردگی محیط فتوشاپ و از طرفی زمینه های بی شمار رشته ی طراحی گرافیک در کنار ذوق و خلاقیت طراحان حرفه ای، انواع گوناگونی از طرح ها و سبک های گرافیکی و به طبع آن بازار کار عظیمی را به وجود آورده که با داشتن مهارت و تسلط کافی به دانش طراحی و همچنین کمی چاشنی خلاقیت، می توان به راحتی جذب این بازار شده و به کسب درآمد پرداخت.
بازار کار نرم افزار فتوشاپ
پیشتر و در مقاله ای دیگر، در مورد بازار کار مرتبط با نرم افزار فتوشاپ به طور جامع صحبت کردیم. به این نکته توجه کنید که در حال حاضر این نرم افزار قادر است به طیف عظیمی از نیاز های طراحان اعم از ساخت و طراحی لوگو، پوستر، بنر، انواع تصاویر دوبعدی و سه بعدی، بروشور، کاتولوگ، لیبل، انواع بسته بندی، جلد کتاب، کارت ویزیت و حتی طراحی صفحات وب و … پاسخ دهد.
متعاقبا، زمانی که شما با گذراندن دوره های لازم تسلط کافی را به این موضوعات پیدا کردید، بخش بزرگی از بازارکار طراحان را متوجه خود می کنید. لازم به ذکر است که در دوره های آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش تمام مهارت های ذکر شده به طور کامل در سرفصل های آموزشی قرار گرفته و حضور شما در دوره های آموزشگاه ما، راه پیشروی را برای تسلط جامع بر تمام این مفاهیم کاملا هموار می سازد.
اما در این مقاله قصد داریم به شکلی جامع و کاربردی در مورد طراحی پوستر در محیط نرم افزار فتوشاپ، تاریخچه و نحوه ی تکامل پوستر ها و بازار کار آن صحبت کنیم.
پوستر چیست؟
پوستر، طرح گرافیکی، نقاشی به همراه نوشته ای است که برای جلب توجه و اطلاع رسانی دربارهی محتوایی خاص در معرض دید عموم نصب می شود. از آنجایی که پوسترها در مکانهای پرتردد و شلوغ نصب میشوند و بیشتر مورد توجهی افراد قرار میگیرند، راهی مناسب برای معرفی کسب وکار است.
اغلب کسب وکارها و بیزینس ها، صرف نظر از گسترگی و یا وسعت کارشان از طراحی پوستر برای بازاریابی و معرفی کار خود استفاده میکنند و این گونه تبلیغات در واقع نوعی سرمایه گذاری بلند مدت است.
اهمیت طراحی پوستر
طراحی پوستر تبلیغاتی همواره یک از بهترین و پولساز ترین طراحی هاست. طراحی پوستر تبلیغاتی فقط نیاز به خلاقیت و جسارت دارد و اگر طرحی شما پتانسیل لازم را داشته باشد، گاها حتی می تواند احساسات افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
انواع پوستر
طراحی پوستر به طور معمول در دو نوع تبلیغاتی و هنری دسته بندی می شوند. هر چقدر که کار شما حرفه ای و خلاقانه تر باشد می تواند هزینه، تعرفه یا قیمت طراحی شما را هم افزایش دهد و به طبع آن رزومه ی قوی تری را برای شما فراهم کند.
چرا طراحی پوستر؟
پوستر معمولا در سایزهای بزرگ طراحی می شود و به همین دلیل در طراحی، دست گرافیست برای استفاده از اشکال گرافیکی بزرگتر و گویاتر باز است.
بازخورد و احتمال بازدید مشتریان از پوستر به نسبت بیشتر است؛ چرا که در این نوع تبلیغات حجم اطلاعات چندان زیاد نبوده و سریعاً محتوا و منظور کارفرمای شما به بیننده القا می شود.
معمولا عمده ی سفارش دهندگان پوستر را، شرکت ها و برندهای مطرح تشکیل می دهند، که با استفاده از این مدل تبلیغات، معمولا محصولات و خدمات جدید و یا حضور خود در جشنواره ها و نمایشگاه ها را اعلام می کنند.
البته کاملا واضح است که کارفرمایان و سفارش دهندگان پوستر محدود به این اقشار نمی شود. در اکثر کسب و کارها استفاده از پوسترهای تبلیغاتی برای معرفی محصولات و خدمات جدید، دیده می شود.
حتی به خاطر دارم در دوران دانشجویی یک بار بنا به درخواست یکی از اساتید واحد تربیت بدنی برای یکی از هم دانشگاهیانم پوستری با موضوع یکی از حرکات بدنسازی طراحی کردم.
تعرفه طراحی پوستر
در حال حاضر آخرین تعرفه ی انجمن طراحان برای طراحی پوست که در سال 99 ارائه شد مبلغی در حدود 8.5 میلیون تومان است.
در نتیجه بازار کار فتوشاپ برای یک طراح گرافیک که به طراحی پوستر مسلط است، یک کسب کار میلیونی را ایجاد می کند.
نگاهی کوتاه به تاریخچه ی پوستر
در اواخر قرن نوزدهم، پوسترهای دو نقاش فرانسوی ژول شره و تولوز لوترک تأثیر چشمگیری بر روند طراحی پوستر داشتهاند. بعضی به ژول شره لقب ( پدر پوستر ) را دادهاند.
اما در اوایل قرن بیستم پوستر به رسانهای شناخته شده و موفق تبدیل شده بود و به ویژه در شهر پاریس، بسیاری از هنرمندان طراح پوستر، مشغول فعالیت بودند.
رنگهای شاد و زنده پوستر، برای عامه مردم جذاب و دوست داشتنی بود و گاهی پیش می آمد که شبانه پوسترها را که به تعداد محدود و برای نصب در گذرگاه های عمومی به شیوه لیتو گرافی تکثیر میشد، از دیوارها برمیداشتند و و در منزل خود نصب یا نگهداری میکردند و به همین دلیل امروزه بعضی از این پوسترهای تاریخی در موزه ها و مجموعه های شخصی یافت میشوند.
پیشرفتهای فنی لیتوگرافی (چاپ سنگی) در آغاز قرن بیستم، کیفیت پوسترها را متحول نمود و طراحان با جسارت کافی از زمینههای تخت رنگی در آثار خود استفاده میکردند.
تاریخ تحول پوستر
پس از جنگ جهانی دوم، هنر پوستر در مراکز تحول اولیه اش (فرانسه ، انگلستان ، روسیه و آلمان) محدود نماند. به خصوص، لهستان، کوبا، ژاپن و بسیاری از کشورهای «جهان سوم» در این عرصه درخشیدند. در ایران نیز از دهه 1960 میلادی، هنر پوستر با آثار «مرحوم مرتضی ممیز» و چند تن از استادان و طراحان گرافیک وارد مرحله تحول جدی خود شد.
خواندن این مقاله زیبراش چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
اما به طور کلی وقتی در پایان قرن نوزدهم پوستر مدرن متولد شد، بشر به کمک لیتوگرافی توانست بر چاپ در ابعاد بزرگ مسلط شود. هر چند هزینه ها سنگین بود، ولی برای اولین بار تصویر قابلیت تکثیر پیدا کرده بود و این تحول، در زمانی که هنوز عملاً تصویری در کار نبود، بسیار قدرتمندانه عمل میکرد.
لیتوگرافی مدرن در طراحی پوستر ها
این نکته را در نظر بگیرید، که تا پیش از دوران لیتوگرافی مدرن پوستر ها فقط از نوشته تشکیل می شدند. بنابراین، شیوه ی جدید به قدری قدرتمند بود که دنیای تبلیغات بلافاصله آن را بهکار گرفت و چاپ به شیوهی اُفست (Offset) رواج پیدا کرد؛ و در آینده هم جای خود را به پلاتِرها (plotters) میدهد.
پیش از آن، پوستر کمیاب و بنابراین قدرتمند بود؛ ولی پوستر مصور، امروزه دیگر کمیاب نیست و قدرتش کمتر شده. آینده کاملا مشخص نیست، اما شاید به زودی screen image جای پوستر را بگیرد. پس نسل جوان باید خود را با این تغییرات وفق بدهد.
انواع پوستر ها:
درروند تکامل تاریخی پوستر به عنوان یک هنر، سه مرحله متفاوت را می توان عنوان کرد. مرحله اول آن که دهه ی اول قرن بیستم را شامل می شد، شامل استفاده از پوستر تبلیغ کالاها ودستگاه ها بود.
مرحله بعد کاربرد آن تا اعلان های سیاسی گسترش یافت و سیاستمداران با استفاده از پوستر ها نظریاتشان را در سطح جامعه ارائه می کردند، که این فرایند با آغاز جنگ جهانی اول بیشتر شده و آخرین و مهمترین مرحله مربوط به آگاهی های فرهنگی و توریستی بود.
پوستر ها در ابتدا درکشورهای اروپایی برای اعلان امکانات نمایشی نظیر تئاتر ها، نمایش ها، موزه ها و کافه ها و یا اقلام تجملی مانند مد ها و لباس ها و حتی کلا هایی مانند سیگار هم استفاده می شد.
با گسترش این روند پوستر بعد ها برای کارهای بانکی و موسسات صنعتی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
3 دسته پوستر
اعلان های دیواری یا همان پوستر ها را بر اساس موضوعاتشان، می توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد که به توضیح مختصری از هر یک از آنها می پردازیم:
۱- پوسترهای تجاری
۲- پوستر های اجتماعی
۳- پوستر های فرهنگی
پوسترهای تجاری:
این مدل از پوستر ها اغلب برای معرفی کالا و خدماتی خاص و تشویق مردم به خریداری و یا استفاده از آنها، طراحی و چاپ می شوند. دراین نوع از پوسترها، نه تنها برداشت آنی تماشاچی مهم است بلکه پیروزی بر رقیبان نیز جزء شروطی است که پوستر را پوستر موفقی و تاثیر گذار، و طراح آن را طراحی حرفه ای و خوش ذوق معرفی می کند.
این نکته را بدانید که در بازار تجارت باید از رقیبان پیشی گرفت و به همین ترتیب فروش بیشتر برابر است با موفقیت در بیزینس؛ و این نکته از تاثیرات و خصوصیات بارز پوستر های تجاری بر فروش محصول یک شرکت است.
پوسترهای اجتماعی:
این مدل از پوستر ها معمولاً اغلب نه در خدمت گروه خاصی ازمردم بلکه درخدمت عموم آنهاست و سعی درایجاد یک آگاهی عمومی یا دعوت به همکاری و موضوعاتی ازاین قبیل که عموم مردم را در بر می گیرد دارد. اینگونه پوسترها کمتر دارای تاریخ مصرف هستد و دست طراح در اینگونه پوسترها برای ایجاد خلاقیت های متفاوت باز است.
پوستر های فرهنگی:
این پوسترها برای معرفی نمایشگاه های فرهنگی هنری، موزه ها، مسابقات، فروش فیلم، کتب و نشریات و بازدید از مراکز تاریخی کاربرد دارد و طراح دراین گونه پوسترها از امکان بیشتری برای ارائه ی طرح های خویش برخوردار است.
چرا که محتوای موضوع به او این اجازه را می دهد تا تعابیر زیبای هنرمندانه ی خود را از موضوع مورد نظر، مطرح کند و با بهره گیری از این مسئله با ذهن و تصویر تماشاچی رابطه ی معنوی تری را برقرار کند.
تماشاچی نیز به دلیل فراغت و علاقه معنوی وقت زیادی را برای دیدن آن صرف می کند.
طراحی پوستر
در ادامه ی این مقاله درباره ی عوامل تاثیر گذار بر طراحی پوستر شما و همچنین نکات خاص و مهمی که در حین طراحی باید رعایت شود بحث خواهیم کرد. مسلما طراحی درست و اصولی پوستر هم، مانند بسیاری از علوم و فنون دیگر قواعد و چهار چوبی مشخص دارد که طراح ملزم به رعایت یکایک آن هاست، تا در نهایت طرحی استاندارد و قابل چاپ را به کارفرما ارائه دهد.
در ادامه مهم ترین این نکات و عوامل را بررسی خواهیم کرد.
1 – آموزش و تجربه:
به طور کلی مبحث طراحی پوستر و سطح کیفی خروجی آن، ارتباط مستقیم با دو عامل آموزش و تجربه ی طراح دارد. در خصوص آموزش توصیه ی من به شما این است، که حتما در حین انتخاب آموزشگاه و مدرس و دوره ی آموزشی خود، به دو موضوع بسیار مهم، توجه کنید.
اولا تجربه و سطح مهارت آموزشگاه و مدرسان آن در جریان آموزش. ثانیا سر فصل های آموزشی دوره ی مورد نظر شما. چرا که سر فصل ها و سطح مهارت آموزشی در طی دوران آموزش تاثیر بسیار زیادی در آینده ی حرفه ای هنرجو دارد.
به همین جهت در تمامی دوره های آموزشی آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش تمام سرفصل های آموزشی دقیقا مطابق به روز ترین و جامع ترین رفرنس های معتبر بین الملی تدریس و هنرجو پس از پایان دوره ی آموزش نرم افزار مورد نظر، بالاترین سطح آمادگی و تسلط را بر نرم افزار خود خواهد داشت.
تجربه ی شخصی طراح
دومین مورد تاثیر گذار بر سطح کیفی پوستر، از تجربه ی شخصی طراح نشات گرفته و وابستگی زیادی به ذوق و خلاقیت وی دارد.
شما به عنوان طراح، اغلب پروژه های گرافیکی خود را با تکیه بر تجربیات، ذوق و خلاقیت خود پیش می برید.
در این بین رعایت قوانین اولیه ی طراحی پوستر بسیار مهم و الزامی است . و توانایی استفاده ی درست و پیاده سازی این استاندارد ها در حین چشم نواز بودن و جذاب نگه داشتن طراح، مهارتی است که با تجربه ی موثر در طراحی حاصل می شود.
خواندن این مقاله آموزش ساخت متن های سه بعدی ( 3D ) در فتوشاپ
2- خلاقیت:
سوای تمام استاندارد هایی که باید در طراحی پوستر های تجاری رعایت شود، این را بدانید که محدودیت دست و پا گیری وجود ندارد. کافیست کمی خلاق باشید.
از رنگ های هیجان انگیز استفاده کنید. کمی بی پروا تصمیم گیری کنید. فونت های جدید و کمتر استفاده شده را چاشنی طراحی خود کنید. نتیجه فوق العاده خواهد شد.
حتی سعی کنید گاهی شوخ طبع باشید. شما می توانید از تصویرسازی ها یا متن های غیر قابل انتظار استفاده کرده، و در نهایت تمام توجه ها را به سمت پوستر خود جلب کنید. به عنوان مثال برای پوستری که برای جشنواره فیلم Bicycle طراحی شده است، طراح خوش ذوق آن Alistair Palmer به جای استفاده ی بیش از حد از نوشته ها، با ترکیبی جالب از دوچرخه و دستگاه پخش سینما، پوستری جذاب با کمی چاشنی طنز خلق کرده و به این طریق حس کنجکاوی بیننده را تحریک می کند و به هدف و رسالت اصلی پوستر، یعنی دیده شدن تبلیغ می رسد.
یا گاهی از رنگهای غیرعادی و عکسهای خاص استفاده کنید. سراغ فونتهای غیر نرمال بروید. تصاویر متضاد را در کنار هم قرار دهید. به پوستر زیر توجه کنید. این پوستر مربوط به فستیوال Bologna است. ترکیب تصاویر نا مرتبط ویالون و پاپیون با یک دیگر، اشاره ای مستقیم به جزئیات و کلیات فستیوال دارد و همین موضوع، خلاقانه است.
3 – فونت ها:
بخش مهم و بسیار حائز اهمیت پوستر شما نوشته های آن است. پس از جلب نظر ها به پوستر توسط رنگ ها، طرح ها و نوشته ها حال زمان آن فرا رسیده که پیغام اصلی و جزئیات خدمات یا محصول یا منظور پوستر را به مخاطب انتقال دهید.
در هر حال و با هر فونتی که می نویسید، متن شما باید خوانا و مناسب محتوا و سایز طرح باشد و سریعا جزئیات را به بیننده منتقل کند.
دقت کنید که از به کار بردن فونتهای کوچکتر از 6 پوینت به علت ناخوانایی خودداری کنید.
خوانا بودن فونت
خوانا بودن عملا به این معنا نیست که بیننده فقط بتواند نوشته های پوستر را جزء به جزء بخواند. بلکه شما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آیا بیننده متوجه می شود که شما چه چیزی را تبلیغ میکنید و مقصود شما از طراحی و چاپ پوستر چیست.
این موضوع که مخاطب مطلبی را با دقت بخواند . و سپس متوجه مقصود و منظور شما شود، مسئله ای کاملا بدیهی است . اما ابتدا در مورد این موضوع اطمینان پیدا کنید که آیا اگر بیننده و مخاطب شما پوستر را از راه دور ببیند باز هم مفهوم آن را متوجه میشود یا خیر.
همان طور که می بینید پوستر زیر حاوی اطلاعات زیادی است . اما طراح خوش ذوق آن، پوستر را به گونه ای طراحی کرده که وقتی بیننده آن را از راه دور هم می بیند مطالب، منظور و مقصود آن را کاملا درک خواهد کرد.
این پوستر علیرغم اینکه دارای انبوهی از اطلاعات است . اما پیکربندی خلاقانه ی آن متن های طولانی و زیاد آن را نیز کاملا قابل خواندن کرده است.
متن مختصر و کوتاه
گاهی نمونههای مختلفی از فونتها و رنگها را نیز امتحان کنید . تا ببینید کدام جالب درخواهد آمد. از طرفی اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بعضی اوقات اختصار در سخن، بهترین و موثر ترین راه ارائه ی مطلب است.
یک کلمه یا یک تصویر دراماتیک میتواند خیلی بیشتر از تعداد زیادی کلمه یا عکسها و تصاویر پیچیده ارتباط برقرار کند.
تنها به خاطر اندکی اطلاعات بیشتر دادن کلمات و شکلهای زیادی اضافه نکنید و متن خود را مختصر و کوتاه نگه دارید.
نوع فونت
تنها با توجه به فونت بکار رفته در یک پوستر، میتوان اطلاعات زیادی را در خصوص هدف و منظور آن استخراج کرد.
برای مثال با به کار بردن فونت سان سریف پر رنگ و بولد، میتوان جدیت و انسجام پوستر را نشان داد . و با فونت سریف ایتالیک، مخاطب می تواند ظرافت و زیبایی را از آن استنباط کند.
همچنین با استفاده از فونت ها و نوشته های شکسته یا فانتزی، شوخ طبعی و حسی صمیمی تر را میتوان به مخاطب القاء کرد.
در هنگام استفاده از فونت دقت کنید که برای عنوان از یک یا دو فونت متفاوت و برای متن یک مدل فونت را بکار ببرید.
4 – ابعاد پوستر:
به طور کلی مناسب ترین ابعادی که برای پوستر پیشنهاد می شود سایز های استاندارد کاغذ است . که به ترتیب A4، A3،A2 و A1 است . چرا که این سایز ها معمولا در زمان چاپ به دلیل ابعاد متناسب کاغذ مشکلات کمتری ایجاد می کنند . و اصطلاحا راحت تر چاپ می شوند.
اما کاملا بدیهی است، که گاها لازم است طراح پوستری با ابعاد خاص و کاملا متناسب با نیاز و درخواست کارفرما طراحی کند.
این ابعاد نیز معمولا به صورت زیر دسته بندی می شوند.
کوچک ترین سایز پوستر:
به این سایز عموما نیم قطع (Tabloid) یا ASNI B نیز گفته میشود. این اندازه در واقع جزء کوچک ترین سایز پوستر های استاندارد و متداول دسته بندی می شود. پوسترهایی با این ابعاد برای آگهیها، تابلو اعلانات و در کل برای معرفی کسب و کارهایی که قصد ندارند پوستر تبلیغاتی بیش از حد بزرگ و جاگیری داشته باشند، مورد استفاده قرار میگیرند. با استفاده از فونت های بزرگ در این پوستر می توانید پیغامی به مراتب جذاب تر را به مخاطب انتقال دهید.
اندازه این مدل از پوستر ها تقریبا در ابعاد ۴۳۰ در ۲۸۰ میلی متر میباشد. البته این سایز کاملا نهایی نبوده و گاها بر حسب نیاز می توان آن را تغییر داد.
اندازه ی پوستر های متوسط:
این سایز با نام معماری C نیز مشهور است. اطلاعات بیشتری در این اندازه ی پوستر گنجانده میشود. با وجود بزرگ تر شدن ابعاد، باز هم برای طراحی های مینیمال و حاوی نوشته های کم پیشنهاد میشود. پوستر هایی با این اندازه را معمولا بیشتر به صورت تبلیغات در مطب دکتر و تابلو های اعلانات میبینیم. اندازه ی پوستر در این سایز معمولا به صورت ۶۱۰ در ۴۶۰ میلی متر می باشد.
اندازه ی پوستر های بزرگ : این ابعاد را با نام معماری D نیز می شناسند. این ابعاد رایج ترین سایز برای طراحی پوستر می باشد. پوسترهایی با چنین ابعادی بیشتر در محیط های بیرونی مراسم های مختلف، نمایشگاه های تجاری و سالن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
خواندن این مقاله ایلوستریتور یا فتوشاپ مسئله این است ! تفاوت ایلاستریتور با فتوشاپ
اندازه و ابعاد پوستر
همچنین اندازه ی پوستر فیلم های کوچک و نه چندان معروف که به طرفداران اهدا می شود نیز چنین ابعادی دارد.
در پوسترهایی با این ابعاد، می توانید با پیغام های بزرگ تر و در نتیجه توجه بیشتری را جلب کنید و علاوه بر این اطلاعات جزئی تر و دقیقتری ارائه بدهید که باعث شود مخاطب برای پیگیری و کسب اطلاعات بیشتر وسوسه شود. تمامی اندازه ها، صرفا ابعاد رایج و متداول در شرکت های بزرگ تبلیغاتی در سطح جهان می باشند.
خود را در بند رعایت دقیق این اندازه ها گرفتار نکنید و از چاپ پوستر هایی با سایز های مختلف به هیچ وجه هراس نداشته باشید. به هر حال توصیه می شود، قبل از تهیه پوستر، اندازه ی پوستر مد نظر خود را با مسئول چاپ در میان بگذارید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کرده باشید.
5 – انتخاب کاغذ پوستر
انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ پوستر امری مهم و بسیار ضروری میباشد که پس از اتمام طراحی و چاپ خروجی کار حتما باید به آن توجه داشت.
انتخاب بهترین کاغذ، به فاکتور ها و عوامل مختلفی بستگی دارد که آن ها را مختصرا بیان می کنیم.
این عوامل عبارتند از:
• سلیقه ی طراح و یا کار فرما در انتخاب کاغذ:
بعضی از افراد پوستر های براق را جذاب تر و تاثیر گذارتر می دانند . و این در حالی است که بعضی دیگر پوستر های مات را دوست دارند. براق بودن یا مات بودن پوستر تنها به یک عامل بستگی دارد . و این عامل نوع سلفونی است که پس از چاپ روی پوستر کشیده می شود. سلفون براق یا مات، که البته هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارد.
حتی جنس و خاصیت سلفون مانند UV دار بودن هم روی این مسئله تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این، بعضی از کاغذها حتی روی حس طراحی پوستر شما نیز اثر میگذارند . به عنوان مثال ممکن است باعث شوند، پوستر گرم تر و جذاب تر و یا حتی برعکس به نظر برسد.
• قیمت کاغذ و چاپ:
طبیعتا برای چاپ پوستر روی کاغذهای سنگین تر و ضخیم تر که کیفیت و ماندگاری بیشتری دارند، باید هزینه های بیشتری پرداخت شود.
اما بدانید این هزینه ها، در واقع بخشی از هزینه ی تبلیغات شما است و از طرفی تبلیغات همیشه بهترین مدل سرمایه گذاری روی کسب و کار شماست. پس گاهی بهتر است بودجه ی بیشتری صرف کاغذ و چاپ پوستر خود کنید.
• محل نصب پوسترها:
بعضی از پوسترها زیر سقف و یا داخل اماکن سر پوشیده ی مختلف به نمایش گذاشته می شوند . و از خطرات احتمالی در امان هستند در شرایطی که بعضی دیگر در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند. بسته به محل نصب پوسترتان جنس و نوع کاغذ و سلفون آن را انتخاب کنید.
تاثیر کاغذ های متفاوت (تحریر، گلاسه و …) بر روی چاپ رنگها، متفاوت است. به همین دلیل در نظر داشته باشید که چاپ یک رنگ مشخص بر روی کاغذهای متفاوت، تفاوت محسوسی خواهد داشت.
همانطور که متوجه شدید، برای داشتن پوستری کارآمد و جذاب، تنها طراحی زیبا کافی نیست . بلکه انتخاب مناسب اندازه ی پوستر و همچنین کاغذ استفاده شده برای چاپ نیز بسیار تاثیرگذار میباشد . که هر کدام از این عوامل نیز خود به تنهایی به فاکتورهای دیگری بستگی دارند و در زمان چاپ باید مورد توجه قرار بگیرند.
فرمتهای خروجی پوستر:
شما میتوانید فایل خروجی پوستر خود را در یکی از فرمتهای PDF، TIFF و یا JPEG ذخیره کنید.
البته به این نکات نیز توجه داشته باشید که:
مناسبترین فرمت برای چاپخانه و جلوگیری از تغییرات ناخواسته، فرمت PDF میباشد. برای این کار پس از اتمام طراحی در فتوشاپ، یکی از گزینههای Save as یا Export را انتخاب کرده، سپس در قسمت Save as type گزینه PDF را انتخاب کنید و فایل خود را ذخیره کنید. در این ساختار کیفیت تصاویر حفظ شده و نوشتهها نیز خوانایی و کیفیت خود را از دست نمیدهند.
به این نکته نیز توجه کنید که رزولوشن طرح شما حتما باید حداقل 300 Dpi باشد.
پایان بخش :
کاربرد های فتوشاپ در طراحی پوستر