وی ری چیست ؟

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم پلاگین وی ری چیست ؟ 👇🏻

وی ری چیست؟

با ورود نرم افزار های بزرگی که در زمینه مدل سازی سه بعدی کارایی داشتند، در دنیای طراحی تحولی عظیم ایجاد شد. این نرم افزار های بزرگ مانند تری دی مکس، اسکچاپ، مایا، اتودسک و … هر کدام از شناخته شده ترین غول های نرم افزار سه بعدی جهان هستند.
کارایی های متنوع و بسیار گسترده هر یک از این نرم افزار ها غیر قابل انکار است. با این حال همان طور که می دانید، همیشه در کنار نرم افزار های بسیار بزرگ ، برخی از نرم افزار های جانبی نیز توسط توسعه دهندگان نرم افزار در دنیای ارائه می شود تا برخی از فرایند های نرم افزار اصلی را پوشش دهند. حتی به نوعی می توان گفت تا باگ نرم افزار اولیه را بپوشانند.

افزونه چیست؟

به این نرم افزار های شخص ثالث اصطلاحا افزونه گفته می شود. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین افزونه های موجود که با طیف وسیعی از نرم افزار های اصلی مدل سازی سه بعدی موجود سازگاری دارد، افزونه وی ری است.
وی ری از جمله نرم افزار ها یا افزونه هایی است که به خوبی با نرم افزار های شناخته شده ای همچون تری دی مکس، مایا، اتودسک، اسکچاپ و … سازگار است.
قابلیت هایی که این افزونه ارائه می دهد و دلیلی که به وجود آن در کنار این نرم افزار های پیشرفته نیاز است . موضوعی است که در ادامه با معرفی وی ری و مشخصات آن، به آن خواهیم پرداخت.

افزونه v-ray را چگونه تعریف می کنند؟

وی ری در واقع یک پلاگین تجاری شخص ثالث برای نرم افزار های مدل سازی سه بعدی است. طیف وسیعی از برنامه ها و نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری، با این پلاگین سازگار هستند. از این نرم افزار برای تصویر سازی و تجسم بصری و همچنین گرافیک کامپیوتری در صنایع مختلف استفاده می شود.
وی ری در نگاهی دیگر، یک نرم افزار جانبی برای رندرینگ سه بعدی است. چیزی که افزونه وی ری را با دیگر نمونه ها متمایز می سازد، سازگاری آن با طیف بسیار گسترده ای از نرم افزار های موجود است . علاوه بر این، قابلیت های این نرم افزار جانبی برای صنایع و زمینه های متعددی کاربرد دارد . و به این ترتیب می توان آن را یکی از پر طرفدارترین پلاگین های موجود در نظر گرفت.

تصویر پلاگین های موجود وی ری

افزونه وي ري از کجا کار خود را آغاز کرده است؟

این نرم افزار جانبی محصول یک شرکت بلغارستانی به نام Chaos Group است. برای نخستین بار، اولین نسخه از پلاگین وی ری در سال 1997 منتشر شد و در اختیار طراحان سه بعدی ساز قرار گرفت. این نرم افزار در دسته نرم افزار های تجاری دسته بندی می شود.
بعد از آن با توجه به هدف ارائه افزونه وی ری، شرکت مشخصات و قابلیت های آن را گسترش داد تا جایی که امروز شاهد کارایی و سازگاری این پلاگین با طیف وسیعی از نرم افزار ها هستیم.
از همه مهم تر این که، پلاگین وی ری امروزه نسخه ای تحت پوشش Cloud را نیز ارائه می دهد که این به معنی افزایش کارایی و استفاده از این پلاگین در ارتباط با دیگر نرم افزار های مدل سازی سه بعدی کامپیوتری است.

خواندن این مقاله ایلوستریتور چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی

پلاگین V-ray برای کدام نرم افزار های مدل سازی سه بعدی در دسترس است؟

همان طور که گفته شد، پلاگین V-ray یک موتور رندر است . که از الگوریتم های فیزیکی، ردیابی مسیر، نقشه برداری فوتون و نقشه های نوری برای محاسبه و ردیابی یک مدل استفاده می کند.
این نرم افزار که یک برنامه جانبی است، با انواع مختلفی از نرم افزار های مدل سازی سه بعدی سازگاری دارد . و نسخه های متعددی از آن متناسب با این برنامه ها ارائه شده است.

پلاگین Vray دقیقا چه عملکردی دارد و چگونه کار می کند؟

اساسا وجود وی ری و دلیل استفاده از آن در کنار دیگر نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، عمق دادن و واقعی جلوه دادن به یک مدل طراحی شده است. با وی ری، طراح در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشد، در تلاش است تا مدل ترسیمی خود را واقعی تر جلوه دهد. این واقعی جلوه دادن نیز با رندرینگ با کیفیت امکان پذیر است.
افزونه وی ری برای ارائه یک رندرینگ بسیار با کیفیت که با دیگر نمونه های ارائه شده توسط پلاگین های مشابه تفاوت داشته باشد، از هر دو گزینه رندرینگ CPU و GPU استفاده می کند.

اساس کار نرم افزارvray

علاوه بر این، اساس کار این نرم افزار، بر اصول علم فیزیک استوار است.
نرم افزار با کمک قابلیت هایی که دارد و فناوری هایی که در آن به کار رفته است، می تواند تفاوت های فیزیکی متریال های مختلف مانند تفاوت در توزیع نور آن ها را تشخیص داده و با انجام یک محاسبه دقیق، به پردازش آن ها بپردازد.
سپس بر مبنای همین پردازش بسیار دقیقی که انجام می دهد، یک رندرینگ واقع گرایانه و بسیار با کیفیت را ارائه دهد.

از مهم ترین نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری، می توان به نرم افزار های زیر اشاره کرد:

  • نرم افزار مدل سازی سه بعدی ساز اتودسک تری دی مکس
  • نرم افزار کاربردی سه بعدی اسکچاپ
  • نرم افزار مایا
  • نرم افزار اتودسک رویت
  • Cinema 4D
  • نرم افزار Modo
  • نرم افزار Nuke
  • نرم افزار کاتانا
  • نرم افزار بلندر
  • نرم افزار رینوسروس و …
تصویر پلاگین نرم افزار های سه بعدی

کاربرد افزونه vray برای اسکچاپ

در بالا لیستی از انواع نرم افزار هایی که می توان از وی ری برای آن استفاده کرد را مشاهده کردید. به عنوان مثال، می خواهیم در خصوص کاربرد وی ری برای اسکچاپ کمی بیش تر توضیح دهیم. این پلاگین برای اسکچاپ چیزی فراتر از یک موتور رندرینگ است.
در واقع، علاوه بر این که وی ری به کاربران اسکچاپ قدرت ارائه سریع و آسان انواع رندر های واقع گرایانه را می دهد . کاربر می تواند از آن هم برای ارائه مدل های جدید و هم برای نمایش دقیق ترین جزئیات طرح سه بعدی خود استفاده کند.
همچنین کاربران می توانند برای تنظیم نور و روشنایی پروژه های خود در اسکچاپ از وی ری کمک بگیرند. نسخه های به روز شده 2016، 2017، 2018  و 2019 از پلاگین وی ری به صورت سازگار با نرم افزار اسکچاپ وجود دارد.

تصویر وی ری در نرم افزار اسکچاپ
نمونه تصویر افزونه وی ری و زمینه های آن

افزونه وی ری در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

پلاگین فوق جذاب و کاربردی وی ری، از جمله نرم افزار هایی است که توسط گروه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.
برای سرعت در کار، بهبود کیفیت کار و رندرینگ جذاب، صنایع مختلفی از وی ری استفاده می کنند. در درجه اول، باید گفت که معماری اولین صنعتی است که از ابتدا تا کنون به صورت گسترده از وی ری استفاده کرده است.
در دسته دوم، می توان به انیماتور ها اشاره کرد. صنعت انیمیشن سازی گروه دیگری است که به صورت گسترده و در سطوح حرفه ای از قابلیت ها و مزیت های کار با وی ری بهره مند می شوند. آن ها نیز برای افزایش کیفیت کار های شان و ارائه یک رندر جذاب از انیمیشن های شان از وی ری استفاده می کنند.

حوزه های هنری طراحی وي ري

حوزه های مختلف هنری و طراحی مانند :

  • طراحی لباس
  • صنعت مد و فشن
  • طراحی جواهرات
  • طراحی محصول
  • طراحی بسته بندی محصولات
  • صنعت فیلم سازی
  • تولید ویدئو های مختلف
  • حوزه بازاریابی و تبلیغات
  • تولید و طراحی لوگو و …
  • ساخت و طراحی بازی های ویدئویی

دیگر زمینه هایی است که از افزون وی ری در آن استفاده می شود.
کاربران و طراحان، در کنار استفاده از نرم افزار های مدل سازی سه بعدی از وی ری برای رندرینگ طراحی های خود استفاده می کنند.

معرفی نسخه تحت Cloud نرم افزار vray

مانند هر نرم افزار به روز و پیشرفته ای، توسعه دهندگان وی ری نیز همیشه در تلاش بوده اند تا با به روز رسانی های مداوم، نسخه ای با کارایی های بسیار پیشرفته را ارائه دهند. یکی از به روز رسانی ها مفید این نرم افزار، ارائه نسخه تحت Cloud از این نرم افزار جانبی است.
با وجود افزونه وی ری در کلود، یک فضای ابری کاربردی در اختیار کاربران قرار می گیرد . که می توانند از آن به عنوان یک فضای ذخیره سازی کاربردی استفاده کنند.
علاوه بر این، تعامل و ارتباط بین نرم افزار های مختلف با وی ری تحت پوشش Cloud موجب تسهیل و تسریع جریان کار خواهد شد.

خواندن این مقاله کاربرد های فتوشاپ در طراحی کارت ویزیت | اصول طراحی کارت ویزیت

استفاده از پلاگین vray چه مزیت هایی دارد؟

همان طور که تا این جای مبحث مشاهده کردید، وی ری طیف گسترده ای از قابلیت ها و کارایی ها را ارائه می دهد. این یعنی گستردگی مزیت هایی که کار با افزونه وی ری به همراه دارد. در درجه اول، مهم ترین و برجسته ترین مزیت کار با وی ری که ویژگی و کار اصلی این برنامه نیز هست . افزایش واقع گری و تحقق پذیری طرح ها و مدل های ارائه شده است.
وجود این ویژگی موجب می شود . تا تاثیر گذاری و واقعیت گری پروژه های مختلف دو چندان و در نتیجه درصد شانس موفقیت هر پروژه ای افزایش یابد. این جدای از این است که از کدام نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای اجرای پروژه های خود استفاده می کنید.
مورد دیگر این است که قدرت رندرینگ با کمک این نرم افزار دو چندان می شود. این نرم افزار سرعت بسیار زیادی دارد.

تصویر مزیت نرم افزار های سه بعدی

نرم افزار vray

 برنامه به نسبت دیگر نرم افزار های مشابه، سرعت بسیار بیش تری را در اختیار کاربران قرار می دهد.
علاوه بر این که افزونه وی ری با نرم افزار های مختلفی سازگاری دارد . و نسخه های سازگار با نرم افزار های متعدد سه بعدی ساز از این برنامه در دسترس است . وی ری با سه نرم افزار بسیار کاربردی و مهم به صورت یکپارچه وجود دارد .
وی ری با نرم افزار هایی نظیر تری دی مکس، اسکچاپ و رینو به صورت یکپارچه درآمده است. وجود نسخه های تحت پوشش کلود نیز موجب افزایش فضای ذخیره سازی این برنامه شده است . و باعث ارتباط آن با دیگر نرم افزار های سه بعدی ساز است.

kl,ki اهمیت آموزش کار با افزونه وی ری

اهمیت آموزش کار با پلاگین وي ري

با توجه به تمام مزیت ها و قابلیت هایی که این پلاگین برای کاربران حرفه ای دارد، می توان نتیجه گرفت که تا چه میزان یادگیری و آموزش کار با نرم افزار رندرینگ سه بعدی وی ری، برای بهبود کیفیت کار ها و افزایش درک بصری شان حائز اهمیت است.
با دوره های تصویرگران پویا اندیش ، تخصصی و آموزش های  مختلفی که در زمینه آموزش وی ری ارائه می شود، می توان به خوبی تمام قابلیت های این نرم افزار را آموخت.
تمامی ابزار ها، کارایی ها و نحوه استفاده از آن ها در این دوره ها آموزش داده می شود . که می تواند برای حضوری حرفه ای به طراحان و تصویرگران مدل های سه بعدی کمک کند.

تصویر v ray
4.2/5 - (5 امتیاز)

مطالعه بیشتر

افترافکت چه کاربردی دارد ؟
کاربرد های فتوشاپ در طراحی پوستر
نرم افزار اکسل چیست و چه کاربردهایی دارد؟
نکات و ترفندهای ترکیب تصاویر یا Blend Mode در فتوشاپ
موشن گرافیک چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
تغییر رنگ چشم در فتوشاپ به صورت حرفه ایی
ادوبی ایکس دی چیست ؟ و کاربرد های آن
ایلوستریتور یا فتوشاپ مسئله این است ! تفاوت ایلاستریتور با فتوشاپ
پنج ابزار برتر ادیت سریع ویدیو در نرم افزار پریمیر پرو
آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ
انیمیشن سازی در تری دی مکس
آموزش ساخت متن های سه بعدی ( 3D ) در فتوشاپ
استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما
نرم افزار پاورپوینت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
همه چیز راجع به طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ
ایلوستریتور برای انیمیشن سازی با افترافکت
زیبراش چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
طراحی انیمیشنی بارگذاری لوگو در افترافکت ( After Effects )
چگونه طراح موشن گرافی شویم ؟
فتوشاپ چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
ایندیزاین و فتوشاپ چه تفاوتی هایی با هم دارند؟
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *