زیبراش چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم زیبراش چیست ؟ 👇🏻

زیبراش چیست؟

تا کنون به شخصیت های کارتونی و کاراکتر های انیمیشن های مختلف توجه کرده اید؟ همچنین تا کنون به فیلم های علمی تخیلی که جلوه های ویژه منحصر به فردی دارند و شخصیت های داستانی آن ها بسیار منحصر به فرد هستند دقت کرده اید؟ به بازی های ویدئویی جذابی که در آن یک شخصیت به عنوان بازیگر اصلی بازی طراحی شده است چطور؟

اگر به شخصیت های به کار رفته در این مجموعه ها دقت کنید . متوجه این می شوید که تا چه حد این کاراکتر ها به واقعیت نزدیک هستند. گویا که یک مجسمه ساز آن ها را به دقت تراشیده است . و تمامی جزئیات و بافت های مورد نیاز را در آن ها اعمال کرده است.

ZBRUSH

زیبراش چیست

ظریف کاری در ساختار سه بعدی

این سطح از ظریف کاری در این شخصیت های کارتونی و انیمیشنی، که ساختاری سه بعدی نیز دارند به کمک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری انجام می شود. به نرم افزار پرکاربردی که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد، نرم افزار زیبراش گفته می شود.

از این نرم افزار به صورت گسترده در زمینه های هنری و حرفه ای مختلف استفاده می شود. مجموعه ابزار ها و قابلیت هایی که این برنامه در اختیار کاربران قرار می دهد . به حدی پیچیده و متنوع است که می توان زیبراش را یک نرم افزار فوق تخصصی در زمینه کار های گرافیکی در نظر گرفت. در ادامه بیش تر با ماهیت و مشخصات این نرم افزار جذاب آشنا خواهیم شد.

نرم افزار زیبراش چیست ؟

نرم افزار زیبراش چیست؟

این نرم افزار برنامه ای است که توسط هنرمندان حرفه ای برای مجسمه سازی سه بعدی دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع زیبراش در دسته نرم افزار های مدل سازی سه بعدی قرار می گیرد . با این تفاوت که برخلاف دیگر نرم افزار ها که طراحی گرافیکی شطرنجی دارند، این برنامه یک نرم افزار طراحی گرافیکی برداری یا وکتور است.

در نرم افزار هایی که طراحی گرافیکی وکتور دارند، اساس کار بر پایه معادلات و اصول ریاضی است. هنرمندان با استفاده از تکنیک های سنتی مجسمه سازی، در مقیاس دیجیتالی، مجسمه سازی شخصیت های سه بعدی انیمیشنی را انجام می دهند.

ساختار 3 بعدی در نرم افزار زیبراش
ساختاری سه بعدی زیبراش

مدل سازی با وضوح و کیفیت بسیار بالا

این برنامه یک راه حل بسیار کاربردی برای مدل سازی با وضوح و کیفیتی بسیار بالا است . و دارای ابزار های متنوع به همراه بیش از 30 فرایند مختلف است. امکان کنترل و پردازش در این نرم افزار به خوبی وجود دارد. به نوعی می توان گفت که نرم افزار زیبراش یکی از پیشرفته ترین نرم افزار های مجسمه سازی دیجیتالی 2.5 و 3 بعدی است . که می توان از آن هم برای مدل سازی و هم برای افزودن بافت به طرح های مختلف استفاده کرد. ترسیم نقاشی های سه بعدی مبتنی بر واقعیت نیز با این نرم افزار امکان پذیر است.

برای مثال اگر به یک اژدها یا یک هیولا در یک انیمیشن یا یک فیلم علمی تخیلی دقت کنید، متوجه می شوید که با چه دقت و ظرافتی تمامی جزئیات و بافت های مورد نیاز از جمله چین و چروک های روی صورت و بدن آن و دیگر جزئیات با نهایت دقت و کاملا مبتنی بر واقعیت در آن اعمال شده است.

تاریخچه نرم افزار زیبراش

این نرم افزار به صورت رسمی و برای نخستین بار در سال 1999 توسط یک شرکت توسعه دهنده فناوری به نام شرکت Pixologic ارائه شد. این شرکت نرم افزار های مدل سازی متعددی را ارائه داده است. اما به جرئت می توان گفت که زیبراش یکی از پیشرفته ترین آن ها است. اولین نسخه از این نرم افزار که هم در ویندوز و هم در مک قابل اجرا بود، در سال 2009 منتشر شد.

شرکت ابزار ها و قابلیت های این نرم افزار را همگام با نیاز ها و توسعه فناوری ارتقا داد . و با توسعه یافتن آن نسخه های متعددی از زیبراش ارائه شد . که هر کدام مزیت ها، قابلیت ها و مشخصات جدید تر و به روز تری را مطابق نیاز روز، برای کاربران ارائه می دادند.

مشخصات برنامه در هر سال به روز می شد و یک نسخه آپدیت شده از نرم افزار زیبراش منتشر می شد تا این که در سال 2020، شرکت نسخه ای از زیبراش را منتشر کرد که قابلیت اجرا و استفاده در آیپد را نیز داشت. این یعنی کاربران می توانند بدون دسترسی به دسکتاپ نیز از قابلیت های این نرم افزار بهره مند شوند.

جلوه های ویژه نرم افزار زیبراش
زیبراش نرم افزار مجسمه سازی
آموزش و یادگیری زیبراش
کار با زیبراش

نرم افزار ZBrush چه ابزار ها و قابلیت هایی دارد؟

چیزی که این برنامه را از سایر نرم افزار ها متمایز می کند، مجموعه بی نظیر ابزار هایی است که در آن وجود دارد و امکان ارائه کار های بسیار حرفه ای را فراهم می کند. از ابزار های شکل دهی و ترسیم طرح تا چرخه های رنگی، سه بعدی سازی، رندرینگ و … همگی از جمله ابزار های موجود در این نرم افزار است.

در زیر برخی از این ابزار های مرتبط با نرم افزار زیبراش را مشاهده می کنید که هر یک ممکن است بر حسب نوع پروژه مورد استفاده قرار بگیرند:

  • برس ها و قلم مو های سه بعدی ( وجود بیش از 30 نوع مختلف در برنامه که هر یک دارای ویژگی های به خصوصی برای کنترل میزان سختی، شکل، الگو، اندازه و … است ).
  • ابزار Poly paint، امکان نقاشی آزادانه روی سطح را به کاربران می دهد و رنگ ها می توانند برای افزودن بافت به مدل مورد نظر به کار روند.

مجسمه سازی 5D

  • GoZ، برای ایجاد سایه و بافت مورد نیاز در مدل سه بعدی
  • بازسازی با سرعت بالا، ارائه جزئیات با کیفیت و وضوح بسیار بالا در مدل مورد نظر.
  • قابلیت پیش نمایش رندر، ارائه یک پیش نمایش 360 درجه ای که با دستکاری نوری تصاویر HDRI را به صورت 360 درجه ارائه می دهد.
  • ابزار تصویر گری در برنامه، امکان مجسمه سازی 5D را به کمک چندین برس امکان پذیر می کند.
  • Pixol، ابزاری برای افزودن رنگ، عمق، مواد، موقعیت و اطلاعات مربوط به نور به طرح
  • ابزار Transpose، ابزاری برای انیمیشن سازی
  • ابزار Zspheres، کاربران به کمک این قابلیت می توانند با یک توپولوژی منحصر به فرد، مش و مدل مورد نظر خود را ایجاد کنند و آن را به یک مدل مجسمه سازی شده یا اشکال اساسی تبدیل کنند.
  • ابزار Dynamesh، امکان تولید و ایجاد سریع مدل های جدید را امکان پذیر می کند. از چند ضلعی های منظم و یکنواخت، با ظاهری صاف استفاده می کند.
  • ابزار تولید کننده الیاف های چند ضلعی، برای بهبود کشش و جزئیات مدل
  • ابزار ZRemesher، جهت ایجاد یک توپولوژی جدید بر اساس مش اصلی و اولیه را امکان پذیر می کند. این مدل جدید وضوح و یکنواختی بیش تری دارد و در مناطق به خصوصی جزئیات بیش تری دارد.

خواندن این مقاله ادوبی مدیا انکودر برای رندر افترافکت و پریمیر

این ابزار ها و قابلیت ها تنها بخش محدودی از طیف گسترده کارایی هایی است که در نرم افزار زیبراش وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد.

تمام این قابلیت ها این امکان را به وجود می آورند که بتوان از زیبراش در زمینه های بسیار متعددی استفاده کرد.

نرم افزار زیبراش توسط چه افرادی و در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

با توجه به تمام قابلیت هایی که در بالا برای این نرم افزار ذکر شد، جای تعجب نیست اگر بتوان گفت که این ابزار همه فن حریف را می توان در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار داد. برخی از مهم ترین زمینه های کاربرد نرم افزار زیبراش را در زیر مشاهده می کنید.

مدل سازی در زیبراش
مجسمه سازی دیجیتالی در زیبراش

استفاده از زیبراش در انیمیشن سازی

یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین زمینه های استفاده و کاربرد نرم افزار زیبراش، کاربرد آن در انیمیشن سازی است.

انیماتور های حرفه ای خوب می دانند که برای مدل سازی های سه بعدی شخصیت های انیمیشنی شان، نمی توانند هیچ برنامه ای را بهتر و پیشرفته تر از زیبراش پیدا کنند که تمام نیاز های آن ها را یک جا برآورده کند.

استودیو های فیلم سازی و توسعه دهنده فیلم ها و جلوه های ویژه فیلم و ویدئو

استودیو های فیلم سازی، چه انواع بزرگ و حرفه ای آن و چه نمونه های کوچک و فیلم سازان شخصی، گروه دیگری هستند که به صورت گسترده از نرم افزار زیبراش در پروژه های خود استفاده می کنند.

طراحی و مدل سازی کاراکتر های فیلم ها، ساخت ویدئو های سه بعدی، ساخت فیلم های VFX و جلوه های ویژه در آن ها همگی به کمک زیبراش قابل طراحی و اجرا هستند.

توسعه دهنده بازی های ویدئویی

توسعه دهندگان بازی های ویدئویی گروه بزرگ دیگری هستند که از زیبراش در مدل سازی سه بعدی شخصیت های بازی های شان کمک می کنند. به کمک قابلیت های موجود در این برنامه، سازندگان بازی های ویدئویی می توانند تمام جزئیات مورد نظر خود را با کیفیت و وضوحی بسیار بالا به شخصیت های انیمیشنی بازی های شان بیفزایند. بازی های ویدئویی بسیار معروف و پر طرفداری در جهان به کمک نرم افزار زیبراش طراحی و تولید شده اند . که مهم ترین و شناخته شده ترین آن ها، God of War است.

زیبراش و زمینه های دیگر کارایی آن

موارد بالا، از مهم ترین زمینه های استفاده و کاربرد زیبراش بودند. اما استفاده از این نرم افزار تنها به این موارد محدود نمی شود. کاربرد آن در تولید محتوا های ویدئویی جذاب برای شبکه های اجتماعی و سایر پلتفرم ها، کاربرد آن در زمینه های بازاریابی و تبلیغات و ساخت محتوا های بازاریابی و مواردی از این قبیل دیگر زمینه های استفاده و کاربرد نرم افزار زیبراش است.

فرایند کار نرم افزار ZBrush به چه صورت است؟

همان طور که گفته شد، زیبراش یک نرم افزار پیشرفته مدل سازی سه بعدی است . که از تکنیک های سنتی مجسمه سازی استفاده می کند و اساس کار آن نیز طراحی برداری است. این ابزار پیشرفته صنعتی برای کار های ماهرانه دیجیتالی بهترین کارایی را دارد. برنامه زیبراش می تواند مدل هایی با چگالی بالا را با تکنیک های سنتی مجسمه سازی ایجاد کند. فرایند انجام کار به گونه ای است که گویا هنرمند در حال کار با یک توپ سفالی دیجیتالی است . و آن را با استفاده از مهارت دست خود به اشکال مختلف در می آورد. سپس با کیفیتی بسیار بالا آن را ارائه می دهد.

نسخه آپدیت شده از زیبراش
فناوری زیبراش

گردش کار برنامه زیبراش به چه صورت است؟

اگر بخواهیم گردش کار این نرم افزار را توضیح دهیم، به سادگی می توان آن را در چند مرحله زیر خلاصه کرد:

  • در مرحله اول یک مدل یا مش اولیه و پایه ای را ایجاد می کنید
  • در مرحله دوم در صورت نیاز به ارائه تکنیک های مجسمه سازی، جزئیات بر اساس فرایند های مجسمه سازی به طرح اولیه افزوده می شود. جزئیاتی مانند بافت و رنگ. در این خصوص از ابزار هایی همچون Poly paint و Spotlight استفاده می شود.
  • رندرینگ مدل ترسیم شده ( شامل حرکت مدل، چرخش آن، ارائه یک شکل دقیق و زمان بندی حرکتی دقیق مطابق یک جدول زمان بندی )
  • اشتراک گذاری فایل ها بر طبق فرمت های مختلف مورد نیاز بر اساس نوع پروژه
  • تصویر گری به منظور ایجاد شخصیت های تعاملی و چشم گیر و ارائه مدل های جذاب برای بازی ها و انیمیشن ها

خواندن این مقاله نرم افزار تری دی مکس در معماری

زیبراش چگونه کار خود را انجام می دهد؟

نرم افزار زیبراش به عنوان یکی از پیشرفته ترین ابزار های مجسمه سازی دیجیتالی، دارای ابزار های بسیار متنوعی است. این برنامه قلم مو ها و برس های بسیار مختلفی دارد که طول و اندازه های آن ها بسیار متنوع است.

علاوه بر این، چندین ابزار انعطاف پذیر تر نیز دارند . که برای دستیابی به مدل های طراحی شده به شکل دیجیتالی با جزئیات بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرند. رابط کاربری این نرم افزار نقطه قوت آن است و به راحتی به هنرمند برای اجرای پروژه ها و مدل سازی حرفه ای کمک می کند. درست گویا هنرمند در حال ساخت یک مجسمه با خاک رس است، فقط با سرعتی بسیار بالاتر.

افزودن بافت به طرح در زیبراش
سایه و بافت مورد نیاز در مدل سه بعدی

چرا به عنوان یک هنرمند حرفه ای در حوزه دیجیتال، به یادگیری زیبراش نیاز دارید؟

کار با برنامه زیبراش یک تجربه منحصر به فرد از مدل سازی، ساخت و ایجاد متن و ارائه ابزارهای آن به منظور گسترش و ارتقای کیفیت کار را ارائه می دهد. این نرم افزار رابط کاربری بسیار آسانی دارد . و علاوه بر این فضای کاربری آن به گونه ای است که به موجب آن کاربران جدید را به چالش می کشاند. البته برای کاربرانی که کار با نرم افزار های سه بعدی را تجربه کرده اند، محیط کاربری راحتی دارد.

با توجه به گسترش محبوبیت و کاربرد این نرم افزار در حوزه های تخصصی مختلف، به عنوان یک آرتیست دنیای دیجیتالی، قطعا زیبراش یکی از نرم افزار هایی است که کار با آن برای شما الزام آور خواهد بود . و نیاز به آموزش و یادگیری کار با آن را خواهید داشت.

مزیت های نرم افزار زیبراش

 با تکیه بر دانش به دست آمده از آموزش نرم افزار زیبراش، می توانید از مزیت های عمده ای که کار با این برنامه دارد نیز در دنیای حرفه ای خود بهره مند شوید. مهم ترین مزیت های این نرم افزار شامل موارد زیر است:

  • با کمک این برنامه می توان به سرعت یک مدل یا اسکلت اولیه را ترسیم کرد و سپس آن را به مدل اصلی تغییر داد
  • کار با این نرم افزار بسیار راحت است . و مدل سازی با چند کلیک ساده و با کمک برخی از ابزار ها از جمله Dynamesh انجام می شود
  • ابزار های این نرم افزار مجسمه سازی آن قدر تنوع دارد که می توان شخصیت های چالش برانگیز متنوع و جدیدی را خلق کرد
  • به راحتی می توان به کمک ابزار های UV و Poly paint بافت های مبتنی بر واقعیت را به مدل مورد نظر افزود

قابلیت های زیبراش

این موارد تنها بخش محدودی از مزیت های یادگیری کار با نرم افزار زیبراش است که در این جا به آن ها اشاره شد

گردش کار نرم افزار زیبراش

برای آموزش و یادگیری کار با زیبراش به چه مهارت هایی نیاز است؟

جهت آموزش و یادگیری کار با این نرم افزار به مهارت های اولیه محدودی نیاز است. برای مثال :

  • داشتن یک دانش پایه ای و اولیه در خصوص مدل سازی سه بعدی و دو بعدی
  • ایجاد بافت
  • داشتن یک درک ابتدایی از مهارت های انیمیشن سازی
  • طراحی و مدل سازی و تکنیک های مجسمه سازی.

البته لازم به ذکر است که اگر حتی از پایه و بدون دانش اولیه قصد یادگیری کار با نرم افزار زیبراش را داشته باشید، کلاس ها و دوره های آموزشی تخصصی که در مرکز معتبر تصویرگران پویا اندیش در خصوص آموزش زیبراش برگزار می شوند، همگی می توانند تمام مهارت های مورد نیاز را از مبتدی تا پیشرفته آموزش دهند.

5/5 - (5 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *