همه چیز راجع به طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ

فهرست عناوین

اصول طراحی کارت ویزیت

کاربرد های فتوشاپ در طراحی کارت ویزیت

یکی از اولین و مهم ترین حوزه های کاری طراحان گرافیک و مخصوصا طراحان مسلط به فتوشاپ ایده پردازی، طراحی و چاپ المان های تبلیغاتی، علی الخصوص کارت ویزیت می باشد.
کارت ویزیت معمولا جزء اولین ابزاری است که هنگام معرفی بیزینس، کسب و کار یا خدمات ارائه می شود. بنابراین اولین، مهم ترین و یکی از ضروری ترین نیاز های هر گونه کسب و کاری کارت ویزیت می باشد.
اما اگر کمی به عقب باز گردیم، پیش از تمام بحث های مربوط به تبلیغات و مارکتینگ، بحث ایده پردازی و طراحی تمام این المان های تبلیغاتی مطرح می شود.
دقیقا همین بحث باعث می شود ضرورت مراجعه به یک طراح زبده و مسلط به مباحث طراحی و آشنا به اصول و قوانین طراحی کارت ویزیت، آشکار شود.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت
طراحی کارت ویزیت

حال تنها چند لحظه تصور کنید که روزانه چند شرکت، مغازه، یا هر کسب و کار کوچک یا بزرگی نیاز به طراحی و چاپ ابتدایی ترین ابزار تبلیغاتی به نام کارت ویزیت برای معرفی بیزینس یا خدمات خود پیدا می کند.
پس حالا درک این موضوع از همیشه آسان تر خواهد شد که آشنایی و تسلط به نرم افزار های طراحی به ویژه فتوشاپ، البته به شرط داشتن مهارت کافی و رعایت اصول و قوائد طراحی تبلیغاتی، شما را وارد چه بازار کار وسیع و گسترده ای خواهد کرد.

هر طراح با صرف کمترین وقت و هزینه، تنها با برخورداری از دانش و خلاقیت کافی می تواند به راحتی، انواع و اقسام کارت های ویزیت را طراحی کرده و به کسب در آمد بپردازد.
اما در این مقاله ما سعی داریم تا شما را با تعرفه ها و هزینه ی طراحی آن، اصول، قوانین و مفاهیم اولیه ی طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ، انواع کارت ویزیت و جایگاه آن در بازار کار رشته ی طراحی آشنا کنیم. پس با تصویر گران پویا اندیش همراه باشید.

 
تعرفه ها و هزینه ی طراحی کارت ویزیت

اولین و مهم ترین نکته ای که به عنوان یک طراح گرافیست در زمان دریافت و پذیرفتن سفارش از سوی مشتری یا کارفرما باید در نظر بگیرید، دو رو یا یک رو طراحی کردن کارت ویزیت شماست.
نکته ی جالب در خصوص طراحی کارت ویزیت یا بیزینس کارت این است که تعرفه و هزینه ی کاملا مشخصی برای طراحی آن تعیین نشده است و به همین دلیل شما می توانید پس از فرا گیری اصول طراحی در فتوشاپ و آشنایی با قوانین و قواعد طراحی تبلیغاتی بر اساس سطح کیفیت و نبوغ خود در طراحی و همچین بسته به شیوه یا سیاست بازاریابی خود تعرفه ی مورد نظر خودتان را به مشتری یا کارفرما ارائه کنید.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت
اهمیت کارت ویزیت

این نکته را در نظر بگیرید که کارت ویزیت، یکی از مهم ترین و موثرترین ابزار های بازاریابی و جذب مشتری است که کارفرما یا سفارش دهنده ی شما می تواند از آن استفاده کند.
به جرات می توان گفت تقریبا هر بیزینسی که راه ‌اندازی می شود، مدیران آن به دنبال تهیه ی یک کارت ویزیت مناسب برای معرفی آن کسب و کار و خدماتی که ارائه می دهند، هستند.

اگر چه ما در دنیایی زندگی می‌ کنیم که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌ رود و شبکه‌ های اجتماعی روز به روز گسترش پیدا می‌ کنند، اما کارت ویزیت همچنان یکی از موثرترین راه‌ های متصل کردن مشتری به یک کسب و کار محسوب می‌ شود.
پس به هیچ عنوان از شنیدن این موضوع تعجب نکنید که شرکت های تبلیغاتی بزرگ و طراحان حرفه ای و باتجربه، حتی برای طراحی پروژه های کوچکی نظیر کارت ویزیت هم دستمزد بالایی دریافت کنند.

هزینه طراحی کارت ویزیت چه میزان است؟

اما در کل بدانید که تعرفه ی طراحی یک کارت ویزیت دو رو در بازار فعلی ایران مبلغی بین 45 تا 70 هزار تومان می باشد که با توجه به زمان کمی که هر طراح حرفه ای برای پروژه ای نظیر طراحی کارت ویزیت صرف می کند، این مبلغ کاملا معقول می باشد.
البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که طراحان حرفه ای که در کمترین زمان پروژه را با بالاترین کیفیت تحویل کار فرما می دهند، معمولا چند پروژه ی تبلیغاتی یک شرکت مانند طراحی کاتالوگ ها و بروشور ها، لیبل ها و پوستر ها و کارت ویزیت را به طور هم زمان و یک جا بر عهده می گیرند.

پس نتیجه ی کلی که از چند پاراگراف بالا می توان گرفت این است که برای ورود به چنین بازار کار پر سودی، تنها لازم است مهارت و تسلط کافی بر نرم افزار فتوشاپ داشته باشید
لازم به ذکر است که در دوره های آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش تمام مهارت های لازم برای دست یابی به این سطح از تسلط به نرم افزار به طور کامل در سرفصل های آموزشی قرار گرفته و حضور شما در دوره های آموزشگاه ما، راه پیشروی را برای تسلط جامع بر تمام این مفاهیم کاملا هموار می سازد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

 
انواع کارت ویزیت
 

مشخصات کارت ویزیت موضعی استخوانی :

سایز این مدل از بیزینس کارت ها معادل ۵٫۸×۸٫۹ می باشد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید این مدل کارت ویزیت ها به صورت دورگرد بوده و دارای ضخامت بسیار بالایی نسبت به سایر کارت های معمولی می باشد که همین امر موجب زیبایی این نوع کارت شده است.

از دیگر موارد جالب این مدل از کارت ویزیت ها قابلیت استفاده از uv های سفارشی در نواحی خاص (UV های موضعی)، در دو طرف کارت و در قسمت های مورد نظر شما می باشد که زیبایی این کارت را چند برابر می کند.
UV  موضعی یک لایه براق و برجسته بوده که در مکان های تعیین شده در کارت شما قرار می گیرد.

 
مشخصات کارت ویزیت لمینت مات و براق :

این نوع از بیزینس کارت ها معمولا در دو سایز ۸٫۵×۴٫۸ و ۸٫۹×۵٫۸ قابل چاپ می باشند.
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید این مدل از کارت ویزیت ها نیز به صورت دورگرد بوده و دارای ضخامت بسیار بالایی نسبت به کارت های معمولی می باشد که همین امرموجب زیبایی این نوع کارت شده است.
روکش این کارت در لمینت مات، مات بوده و در لمینت براق، براق می باشد و به دلیل استحکام بالای این روکش، دوام و ماندگاری آن نسبت به کارت های دیگر بسیار بیشتر می باشد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

 

مشخصات کارت ویزیت گلاسه روکش  UV:

سایز عمومی این کارت ویزیت ها ۸٫۵×۴٫۸ می باشد. این مدل از بیزینس کارت ها باید روی کاغذ گلاسه ۳۰۰ گرمی واقعی چاپ شده و در پایان یک لایه UV بصورت روکش روی آن قرار می گیرد.
این نوع از کارت ویزیت ها معمولا به عنوان یک کارت معمولی و ارزان در بازار چاپ شناخته می شود و بیشتر جهت تیراژ های بالا مقرون به صرفه می باشد.

مشخصات کارت ویزیت سوسماری:

سایز این کارت ویزیت ها هم معمولا ۸٫۵×۴٫۸ می باشد. روکش این مدل از بیزینس کارت ها دارای بافت خاصی می باشد.
همین موضوع موجب زیبایی این نوع کارت شده است.
این کارت ویزیت ها از نظر نوع بافت مانند کارت های کتان می باشد با این تفاوت که یک روکش مانند سلفون روی آن قرار دارد که موجب استقامت و ماندگاری و شفافیت بیشتر این نوع کارت از کارت های کتان می باشد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

مشخصات کارت ویزیت کتان:

سایز این بیزینس کارت ها هم ۸٫۵×۴٫۸ می باشد. این کارت ویزیت ها، از جمله پر طرفدارترین و پر متقاضی ترین کارت های موجود در بازار می باشد.
علت علاقه مندی زیاد به این کارت ویزیت ها بافت خاص موجود بر روی کاغذ و همچنین مقرون به صرفه بودن آن می باشد.
اگر مشتری دنبال یک کارت شیک و مقرون به صرفه باشد این مدل کارت ویزیت باید جزء اولین اولویت های شما برای معرفی به او باشد.
لطفا به این موضوع هم توجه کنید که در کارت های کتان به علت وجود بافت خاصی در هنگام چاپ، رنگ مانند کاغذ گلاسه روی کار نمی نشیند.
به همین دلیل کارهایی که دارای زمینه های روشن و سفید می باشند هنگام چاپ روی کارت کتان زیبا می شوند ولی کارهایی که دارای زمینه های تیره و مشکی می باشند بر روی کاغذ کتان خوب نشده و بهتر است از سایر کارت ها استفاده شود. به عنوان طراح حتما به این موضوع توجه کنید.

خواندن این مقاله طراحی صنعتی در تری دی مکس

 
مشخصات کارت ویزیت سلفون مات و براق :

سایز این کارت ویزیت ها معمولا ۸٫۵×۴٫۸ می باشد. این نوع کارت ها بر روی کاغذ گلاسه ۳۰۰ گرم چاپ می شود.
سپس بر روی آن روکشی از سلفون مات یا براق قرار می گیرد که موجب استحکام بیشتر بیزینس کارت شما می شود. این مدل کارت ها از جمله کارت های مقرون به صرفه و شیک می باشد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

 
مشخصات کارت ویزیت موضعی سلفون:

سایز این کارت ویزیت ها هم ۸٫۵×۴٫۸ می باشد. این مدل کارت بر روی کاغذ گلاسه ۳۰۰ گرم چاپ می شود. سپس بر روی آن روکشی از سلفون مات قرار می گیرد.
در این بیزینس کارت ها امکان استفاده از  UV موضعی در مکان هایی از کارت ویزیت که مد نظر شما می باشد، وجود دارد. UV موضعی موجب چندین برابر شدن جذابیت این نوع کارت نسبت به کارت سلفون مات خواهد شد.

کارت ویزیت برخلاف آن که یک تبلیغ ساده و معمولی به نظر می رسد، درعین حال می تواند تاثیری مهم بر روی مخاطبین آن بگذارد.
انتخاب نوع درست کارت و به تبع آن در مرحله ی بعد طراحی کارت، با توجه به نوع فعالیت و مخاطبین کارفرما یا سفارش دهنده ی شما از نکات مهم و اساسی است.

طراحی کارت شکیل و زیبا

باید در نظر داشته باشید که اگر بازار هدف سفارش دهنده ی شما، افراد یا شرکت های خاص می باشند حتما کارت های شکیل و جذاب هم از نظر طرح و هم نوع و جنس کارت  به کارفرما معرفی و ارائه نمایید.
زیرا نوع و شکل کارت، باعث ایجاد اولین تفکر از سوی مخاطبان نسبت به کار و خدمات می باشد. پس بهتر است که این تفکر از همان لحظه اول به بهترین نحو شکل بگیرد.

حتما به این دسته از سفارش دهنده ها به عنوان طراح این نوع کارت ویزیت ها را پیشنهاد کنید: موضعی استخوانی ، لمینت مات ، لمینت براق ، شیشه ای، PVC  و موضعی سلفون
در صورتیکه فعالیت سفارش دهنده ی شما بگونه ای است که مخاطبین خاصی نداشته و یا اینکه استفاده ی او از کارت بیش از حد معمول می باشد و می خواهد هزینه ی نهایی آن مقرون به صرفه باشد، می توانید از کارت های شکیل و ارزان همچون : کتان ، سوسماری ، سلفون مات ، سلفون براق و … پیشنهاد نمایید.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول، قوانین و مفاهیم اولیه ی طراحی کارت ویزیت در فتوشاپ

بر اساس تحقیقاتی که در مورد کارت ویزیت، اهمیت و کاربردش در جوامع تجاری امروزی انجام شده است می توان اینگونه گفت که به طور میانگین از میان 260،397،27 عدد کارت ویزیت که هر روز چاپ می‌شود، تنها 2000 کارت مناسب مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا فروش یک شرکت را تقریبا 3 درصد افزایش دهد.
حال سوالی که مطرح می ‌شود این است که چرا این بازده بدین صورت بوده و بسیاری از کارت ها سر انجام در سطل زباله قرار می‌گیرند؟
واقعیت این است که بسیاری از کارت ویزیت ها دارای طرح های خشن و نامناسب تجاری هستند.
اما به عنوان یک طراح، شما این قدرت را دارید تا بتوانید یک کارت ویزیت فوق العاده منحصر به فرد ایجاد کنید که دریافت کنندگان، آن را برای ماه ‌ها (یا حتی سال‌ها) نگه دارند.
البته، اکثر کارت ‌ها بسیار شبیه به هم هستند، به همین دلیل ما این راهنمای گام به گام را برای کمک به طراحی کارت ویزیت به طور صحیح عرضه کرده‌ایم. با تصویر گران پویا اندیش همراه باشید.

1 – برنامه ای را از پیش تعیین کنید

در ابتدا پیشنهاد می‌شود با کمی تحقیق شروع کنید تا درباره مطالبی که قرار است در کارت ویزیت درج شود اطلاعات کافی داشته باشید.
برای این امر می ‌توانید با مشتری خود در مورد اهدافشان صحبت کرده و یک خلاصه ی خلاقانه ای را برای خود ایجاد کنید. سپس از الگوها یا کارت ویزیت واقعی برای الهام گرفتن استفاده کنید.
همچنین قبل از عملی کردن ایده ی مورد علاقه خود بهتر است ابتدا به قواعد طراحی که شکل دهنده مفاهیم ایده شما هستند فکر کرده و به خاطر داشته باشید که هر ایده ای که نیازهای مشتری شما را برآورده نسازد، ارزشی در کارت ویزیت آن ها نیز ایجاد نمی‌کند.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

 
2 – اطلاعات تماس را انتخاب کنید

ابتدایی ترین موردی که باید در کارت درج شود، اطلاعات تماس دارنده کارت است.
انتخاب اطلاعات مناسب می‌تواند یک چالش واقعی باشد چرا که افراد به روش های مختلفی با دارنده کارت ارتباط برقرار می‌کنند.
این اطلاعات شامل موارد ذیل می گردد‌.

 
3 – نام و عنوان

کارت های بدون نام بسیار بی‌فایده هستند، زیرا مخاطبین مورد نظر تمایل به برقراری ارتباط با یک شخص واقعی دارند، نه با فردی نامشخص. نام و عنوان شغلی به شما این امکان را می‌دهد تا افراد بدانند که چه کسی مشتری شماست و چه کاری انجام می‌دهد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

4 – نام و لوگو شرکت

علاوه بر ایجاد حس اعتماد در مخاطبین نسبت به نام و نشانی دارنده کارت، افزایش اعتماد آن‌ها به برندی که در کارت عرضه می‌گردد نیز بسیار حائز اهمیت است.
هنگامی که مشتری شما برای یک شرکت کار می‌کند، می‌توانید با تأکید بر نام و لوگو کسب و کار، اعتماد به نام تجاری را ایجاد کنید.

5 – تلفن

ثبت شماره تلفن تجاری بسیار مهم است. زیرا برخی افراد هنوز ترجیح می‌دهند با تلفن صحبت کنند، از نظر آن ها مکالمات تلفنی آسان تر از بررسی یک وب سایت بوده و کمتر از یک ایمیل احتمال تفسیر اشتباه در آن رخ می‌دهد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

6 – ایمیل و آدرس سایت

با درج هر دو گزینه آدرس ایمیل و URL ، مشتری بالقوه دارنده کارت می‌تواند به طور مستقیم با او تماس بگیرد یا به وب سایت مورد نظر مراجعه کند.
در برخی موارد ممکن است بخواهید پیوندی (لینکی) را به یک وبلاگ، ویدیو یا صفحه‌ای که دارنده کارت را معرفی می‌کند، ایجاد کنید. فقط مطمئن شوید URL خیلی پیچیده نباشد.

7 – رسانه های اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مشتری می‌تواند یک ایده خوب و در عین حال فرآیند پیچیده‌ای باشد زیرا نکته‌ای که باید به آن توجه شود استفاده از رسانه‌ی اجتماعی کاربردی است که با برند و مخاطب کسب و کار مشتری شما مرتبط است.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

8 – QR کد

کدهای QR فضای زیادی را اشغال می‌کنند، اما هنوز هم کارآمدترین راه برای مرتبط کردن مطالب چاپ شده و آنلاین با هم هستند.
شما می‌توانید آن ها را به وب سایت مشتری خود پیوند داده و یا از آن ها در سایر روش های خلاقانه استفاده کنید. به عنوان مثال، تگ های نامی قابل شنیدن (ANTs) اجازه می‌دهند مخاطب، کد QR را اسکن کرده و نحوه تلفظ نام مشتری شما را یاد بگیرد.

9 – آدرس

استفاده از آدرس، برای تمامی دارندگان کارت عمومیت ندارد.
به طور مثال درج یک آدرس فیزیکی در یک کارت برای کسی که فقط آنلاین کار می کند نامفهوم است.
هنگامی که مشتری شما یک وب سایت قوی دارد، می‌توانید فقط زمانی که او را به بازدیدکنندگان در فروشگاه یا سازمان متکی می‌کند، آدرس را درج کنید.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

10 – نقشه

فرض کنید مشتری شما بعد از همه اطلاعات، به یک نقشه آدرس نیاز دارد.
به جای نگرانی در مورد اینکه چقدر فضا اشغال شده است، می‌توانید نقشه را بر روی پشت کارت درج کنید.
بدین منظور، نقشه های گوگل و یا نرم افزار Illustrator -برای داشتن جزئیات دقیق‌تر- مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خواندن این مقاله نرم افزار تری دی مکس در معماری

11 – متن حمایتی اضافه کنید

اطلاعات تماس بخش اصلی پیام رسانی به مخاطب در یک کارت ویزیت است، اما یک کارت که فقط به مردم اطلاع می‌دهد که چگونه با شما تماس بگیرند، بسیار قانع کننده نیست.
گام بعدی شما این است که به مخاطب بگویید چرا باید با دارنده کارت تماس بگیرد. این معمولا به معنای یک شعار یا یک فراخوان است.
اینگونه شعارها یک راه آسان برای اطلاع رسانی به مخاطبین در رابطه با اینکه مشتری شما کیست و چه کاری انجام می‌دهد می‌باشد.
به طور مثال یک نانوایی با اسم عمومی سارا با قرار دادن برچسبی تحت عنوان (دوستاته ترین نانوایی محل) خود را در مقایسه با دیگر نانوایی ها منحصر به فرد کرد.

از سوی دیگر اعلام فراخوان به مخاطبین مشتری شما گام بعدی را عرضه می‌کند مانند جمله ( از وب سایت ما بازدید کنید ). فراخوان ممکن است حتی در قالب یک پیشنهاد تبلیغاتی باشد و به مخاطبین مشتری شما اجازه دهد تا کارت را به فروشگاه برده و آن را برای تخفیف یا نمونه های رایگان استفاده کند.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

12 – عکس ها یا تصاویر را اضافه کنید

اضافه کردن عکس به کارت ویزیت به شما امکان می دهد موارد خاصی را که کلمات قادر به توضیح آن نیستند، بیان کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است از یک پس زمینه عکس‌دار استفاده کنید تا نمونه هایی از کار مشتری خود را همانند یک ویترین به نمایش بگذارید و یا با استفاده از یک پرتره به مخاطبین این موضوع را یادآوری کنید که دارنده کارت چه کسی است.

پرتره ها می‌توانند تاثیر ویژه ای داشته باشند زیرا برای مردم امکان مطابقت نام دارنده کارت با فردی که قبلا ملاقات کرده اند را فراهم می‌کنند. این امر باعث می‌شود که آن ها در زمانی که مجددا به کارت مراجعه می‌کنند خیلی ساده تر موارد مورد نیاز را به یاد آورند.

5 – جنس کارت ویزیت را به درستی انتخاب کنید

این که شما چگونه از نظر ظاهری، اطلاعات مشتری خود را ارائه می دهید به اندازه خود اطلاعات حائز اهمیت است.
برای متمایز بودن، ممکن است مواد غیر متعارف تر از کاغذهای ارزان و بی کیفیت را برگزینید.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

–  کاغذ با کیفیت بالا

یک اشکال احتمالی با مواد غیر متعارف این است که کارایی و حرفه‌ای بودن شما را کاهش می‌دهد،
در حالی که کاغذهای کلاسیک بسیار راحت‌تر و در سطح مورد تایید هستند. اگر مشتری شما می‌خواهد از کاغذ سنتی استفاده شود، به او پیشنهاد دهید که بر روی کاغذ پرتراکم سرمایه گذاری کند. این گونه کارت‌ها ارزان به نظر نمی‌رسند و به راحتی قابل پاره شدن نیستند.

 – کاغذ بازیافت شده

کاغذ بازیافت شده یک راه عالی برای تقویت پیام مشتری طرفدار محیط زیست است.
هر ساله بیش از 9 میلیارد کارت ویزیت به زباله دان‌ها منتقل می‌شود بنابراین چاپ بر روی کاغذ بازیافت کمک می‌کند تا این ضایعات کاهش یابد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

 

–  مواد برجسته

از طریق برجسته سازی بر روی کاغذ می‌توان نوعی بافت ایجاد کرد. تصور کنید که دریافت یک کارت ویزیت ساخته شده از چرم، چوب و یا حتی سمباده برای مشتری می‌تواند چقدر مهیج باشد.
گرچه عجیب و غریب به نظر می‌رسد، اما ایجاد ظاهری متشکل از بافت های برجسته یک تجربه ی کاملا جدیدی را فراهم می‌کند بدین صورت که با ایجاد احساس بیشتر در ذهن مخاطب در دیدار اول باعث می‌شود که کارت و صاحب آن بیشتر و راحت‌تر به یاد آورده شوند.

 
– فلز

فلز از جمله موادی است که ضمن جلب توجه، از دوام بالایی برخوردار است.
البته لازم به ذکر است که هزینه آن نیز بالا می باشد. بنابراین شما می‌توانید این هزینه را با طراحی کارت با دوامی که قابل استفاده برای سال‌های طولانی است جبران کنید.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

6 – کارت ویزیت خود را به شکلی خاص ارائه دهید

کارت‌های ویزیت به طور معمول همیشه مستطیل شکل هستند. با این حال می توان استانداردهای قدیمی را برای طرحی جدید و خلاقانه ترسیم کرد.
کارت برش خورده می‌تواند هرگونه که مشتری شما می‌خواهد به صورت یک دایره، یک دوربین، طرحی از یک ساختمان و یا هر سبک دیگری شکل بگیرد.
این مدل کارت همچنین به شما اجازه می‌دهد سوراخ‌هایی را در وسط قرار دهید تا یک طرح تعاملی یا شابلونی را ایجاد کنید.
از طرف دیگر طرح‌های سه بعدی کمی فراتر رفتند. بدین صورت که شما واقعا یک کارت را طراحی نمی‌کنید، بلکه در حال طراحی یک شی کوچک (مثلا یک آچار مینیاتوری) با اطلاعات تماس مشتری خود بر روی آن هستید.

البته کارت ویزیتی که دارای اشکال متنوع هستند با مجموعه ای از مشکلات منحصر به خود روبرو می‌شوند. برای نمونه کارت‌هایی که به صورت اشکال بزرگ یا غیر معمول طراحی می‌شوند در جیب یا کیف پول قرار نمی‌گیرند. بنابراین قبل از اینکه شروع به خلق یک کارت ویزیت شکل‌دار کنید بهتر است که ارزش آن در مقایسه با مشکلات ظاهری را در نظر بگیرید.
برای داشتن یک شکل کوچک و در عین حال ساده می‌توانید گوشه‌های کارت را به صورت گرد ببرید. این امر به جلوگیری از سایش طبیعی و پارگی کارت کمک می‌کند.

7 – یک روش چاپ را انتخاب کنید

به طور کلی می‌توان گفت نوع موادی که به عنوان کارت انتخاب می‌کنید تا حد زیادی گزینه‌های چاپ را برای شما تعیین می‌کند؛ مثلا می‌دانیم جوهر غیرخوراکی را نمی‌توان بر روی یک تکه گوشت چاپ کرد، از طرفی دیگر رسانه‌های غیر معمول مانند گوشت و فلز معمولا تنها می‌توانند به صورت یک طرفه چاپ شوند، اما چاپ کارت ویزیت بر روی کاغذ، گزینه‌های مختلفی را برای شما ایجاد می‌کند.
از جوهر رنگی تا فویل فلزی براق و… در کاغذ قابل استفاده است.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

–  چاپ PMS

PMS مخفف System Matching Pantone بوده و بر اساس بیش از هزار رنگ جوهر استاندارد شده است.
رنگ‌های جوهر PMS به صورت از پیش ترکیب شده با ارزش‌های رنگی خاصی بوده و به عنوان یک انتخاب عالی در زمانی است که نیاز دارید تا یک آرم (لوگو) یا طرح رنگی موجود را تا جایی که ممکن است از نظر تطابق رنگی بسیار نزدیک به هم قرار دهید.

همچنین PMS همراه با جوهرهای مخصوص به خود (مانند نئون و فلزی) دست شما را برای استفاده از رنگ‌هایی که حتی CMYK  قادر به پوشش کافی آن نیست باز می‌گذارد.

–  چاپ چهار رنگ  (CMYK)

فرآیند چهار رنگ نیز به عنوان CMYK شناخته می شود . زیرا هر رنگ جوهر از ترکیب ارغوانی، آبی فیروزه ای، زرد و سیاه تشکیل می شود.
در این حالت برای شما دسترسی به طیف کامل رنگ به جای یک رنگ خاصی فراهم است.
اگر می‌خواهید کارت شما آمیخته ‌ای از عکاسی تمام رنگی و یا طراحی که شامل چهار یا تعداد رنگ بیشتری است باشد . این چاپ، بهترین گزینه است.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

 

–  فویل مهر زنی

با استفاده از این روش، کارت خود را با فویل براق و صاف با انتخاب رنگ مورد نظرتان مهر کنید.
هر دو فویل فلزی و غیر فلزی در دسترس هستند . بنابراین لزوما نیازی به استفاده از طلای براق یا نقره ندارید و به جای آن می‌توانید از نوع قرمز مات صاف استفاده کنید.

8 –  یک پوشش را انتخاب کنید

پوشش، یک شیوه محافظتی است که باعث افزایش دوام و ظاهر مناسب کارت شما می‌شود. پوشش ها را اغلب پایان می نامند، زیرا پس از چاپ پروژه اعمال می‌شوند.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

– لمینیت

این گزینه معمولا کمی گرانتر است . اما کارت شما را در برابر خرده شدن، پاره شدن و سایر آسیب ها به طرز قابل توجهی حفاظت می کند.
با طولانی شدن عمر کارت های چند لایه ای به طور طبیعی مشتری قادر به استفاده ی بیشتری خواهد بود.

خواندن این مقاله کاربردهای پریمیر به زبان ساده

UV

پوشش اشعه ماوراء بنفش (UV) تاثیری در بهبود دوام کارت کسب و کار شما نخواهد داشت . اما مقدار زیادی انعکاس را به کارت اضافه خواهد کرد؛ حتی بیشتر از پوشش های آبی براق.
به طور معمول کارت ویزیت روشن با این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی همیشه لازم نیست تمام کارت را بپوشانید.
پوشش‌های نقطه ای UV به شما اجازه می‌دهد تا در یک منطقه خاص از کارت ویزیت خود با ایجاد درخشندگی بیشتر بر روی متن و یا آرم مورد نظر توجه بیشتری را جلب کنید.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

9- یک طرح رنگی را انتخاب کنید

رنگ برای طراحی شما بسیار اهمیت دارد، به ویژه با توجه به اینکه مردم کارت ویزیت رنگی را ده برابر طولانی‌تر از استاندارد‌های سیاه و سفید نگه می‌دارند.
توجه داشته باشید که رنگ‌هایی که بیشترین توجه را جذب می‌کنند، همیشه با نیازهای مشتری شما مطابقت ندارد.
اگر مشتری شما در حال حاضر دارای یک رنگ سازمانی خاص است، قدرت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر نه، شما باید یک پالت رنگی کاملا جدید را با توجه به مشتری خود طراحی کنید.
اطمینان حاصل کنید که رنگ‌های انتخاب شده به اندازه کافی با اهدافی که در ابتدای پروژه با مشتری خود داشتید مطابقت دارد . و تنها رنگ‌هایی را که فکر می‌کنید از نظر شما زیبا و مناسب است را انتخاب نکنید.

 
10 – تایپوگرافی را انتخاب کنید

پیدا کردن ترکیبی مناسب از طرح و سبک حروف می‌تواند نوعی چالش باشد. معمولا بهتر است طرح خود را به دو یا سه فونت محدود کنید . زیرا فونت‌های زیاد موجب حواس پرتی و عدم تمرکز بر روی مطلب مورد نظر می‌شوند. بنابراین می‌توانید یک سری فونت خوانا و یا یک سری فونت تزئینی در نظر بگیرید.
در این حالت با انتخاب فونتی خاص برای نام مشتری خود قادر خواهید بود شخصیت بصری زیبایی را انتخاب کنید . البته یادتان باشد که اطلاعات تماس باید همچنان با فونتی درج شوند که به راحتی قابل خواندن باشند.
همچنین می توانید سلسله مراتب اهمیت مطالب خود را را با توجه به اندازه فونت مورد استفاده مشخص کنید.
بدین صورت که مهمترین عناصر مانند نام مشتری و وب سایت می بایست بزرگ‌تر از مابقی فونت‌ها باشد. اندازه فونت ایده آل شما به طرح کارت و مقدار متن بستگی دارد. در حالت کلی بهتر است از حداقل فونت با سایز ۸ استفاده کنید تا برای عموم مردم به اندازه کافی خوانا باشد.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

 
11 – طرح ظاهری کارت را ایجاد کنید

تا به این مرحله همه عناصر مورد نیاز برای طراحی کارت ویزیت را دارید. حالا شما می‌خواهید یک کارتی را ارائه دهید که ضمن داشتن طرحی خوانا، اطلاعات زیادی را در یک فضای کوچک جای دهد.
در این صورت با ایجاد سلسله مراتب اندازه فونت، شروع کنید. آیتم‌های مهم، فونت بزرگتری را به خود اختصاص می‌دهند.
آیتم هایی که دارای اهمیت برابر هستند باید اندازه‌های مشابه و از نظر قرارگیری در کارت در نزدیکی یکدیگر جای گیرند. نام یا علامت تجاری بزرگترین عنصر بوده و حداقل یک چهارم طراحی را اشغال می‌کند.

فضای سفید در کارت ویزیت

همانطور که سلسله مراتب را ایجاد می‌کنید، مشاهده خواهید کرد که آیا طراحی شما از نظم مناسبی برخوردار است و یا دارای بهم ریختگی است.
فضای سفید یک ابزار اندازه‌گیری خوب برای درک این موضوع است؛ هر عنصر باید یک منطقه منحصر به خود داشته باشد.
حال اگر طراحی شما هیچ فضای سفیدی نداشته باشد، احتمالا باید چیزی را حذف کنید و یا حداقل از پشت کارت استفاده کنید.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

سایر نکات ظاهری کارت

از طرفی برخی از مردم معتقدند پشت کارت بایستی خالی باشد تا مخاطبین کارت بتوانند یادداشت خود را در آن قسمت بنویسند.
در برخی موارد انتقال اطلاعات مشتری به پشت کارت می‌تواند خاص و متفاوت باشد به خصوص در زمانی که می‌خواهید یک عکس جالب، تصویری ویژه و یا لوگوی مورد نظر را در جلوی کارت نمایش دهید.
ذکر این نکته ضروری است که در صورت نیاز جهت ساماندهی بهتر به فضای کارت می‌توانید از طرح عمودی به جای افقی استفاده کنید. در حالت جدید ممکن است خلاقیت شما به سمت چیدمان بهتر و صحیح‌تر جلب شود.

12 – آماده چاپ

بر خلاف باور عمومی، چاپ موفق تنها مسئولیت چاپگر نیست. به عنوان یک طراح، شما می‌ توانید این فرآیند را خیلی ساده‌تر انجام دهید.
با چاپگر ارتباط برقرار کرده و یک طراحی مناسب همراه با چاپ مطلوب ایجاد کنید، مخصوصا هنگامی که طراحی برای خودتان یا مشتریان بی تجربه است.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

– مرزها و مناطق امن

یکی از مواردی که در طراحی کارت باید مورد توجه قرار گیرد توجه به فاصله مطالب درون کارت نسبت به گوشه‌های کارت است.
به صورت معمول یک فاصله 3 میلیمتری از لبه کارت نسبت به متن و تصاویر درج شده وسط کارت در نظر گرفته می‌شود . تا در هنگام چاپ و برش کارت به مطالب درون آن لطمه‌ای وارد نشود. البته برای اطمینان بیشتر نیز یک منطقه امن به فاصله 5 میلیمتری را در نظر می‌گیرند.

 
– رنگ، وضوح و فرمت

برای بهترین نتایج چاپ، شرایط طراحی مطلوب را ایجاد کنید. بررسی کنید که از CMYK یا PMS استفاده شود و نه RGB. سپس، اطمینان حاصل کنید که وضوح تصویر شما حداقل dpi 300  تنظیم شده باشد. پایین‌تر از این مقدار مجاز نیست.

همچنین توصیه می‌شود فایل طراحی شده خود را به صورت یک PDF ذخیره کنید زیرا فایل‌های PDF دارای دسترسی ساده‌تر و بهتر از فرمت‌های JPG یا TIFF هستند.

اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت

– اصلاح و متناسب سازی

طراحی خود را تصحیح کنید. یک اشتباه چاپی می‌تواند یک کارت ویزیت را به طور کامل بی‌فایده ارائه دهد و به این معنی است که شما و مشتریتان فقط زمان و پول زیادی را به هدر داده‌اید.
هیچ وقت از تایپوگرافی، قالب‌بندی و آثار هنری خود غافل نمانید.

–  از هزینه‌ های اضافی جلوگیری کنید

اگر مشتری شما جایی را پیدا کند که چاپ رایگان ارائه می‌دهد، نسبت به آن احتیاط کنید. هزینه ی چاپ ممکن است رایگان باشد منتها پشت کارت به یک بیلبورد کوچک برای تبلیغ آگهی چاپگر تبدیل خواهد شد؛ که در این صورت تبلیغ شرکت دیگر در کارت مشتری شما می‌تواند آن کارت را به یک کارت ساده بدل کرده و مشتری شما را غیر حرفه ای نشان دهد. یک راه حل کاربردی جهت کاهش هزینه مشتری ارائه پیشنهاد چاپ کارت ویزیت با تیراژ بالا است.

پایان بخش :

کاربرد های فتوشاپ در طراحی کارت ویزیت  |  اصول طراحی کارت ویزیت

اصول طراحی کارت ویزیت
5/5 - (3 امتیاز)

مطالعه بیشتر

آماده سازی تصویر ساخته شده در ایلاستریتور برای افترافکت
ابزارهای افترافکت
10 پلاگین شگفت انگیز افترافکت ( Adobe After Effects )
آموزش ساخت متن های سه بعدی ( 3D ) در فتوشاپ
پریمیر چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
نرم افزار بلندر چیست؟
تری دی مکس در تبلیغات
ادوبی ایکس دی چیست ؟ و کاربرد های آن
نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ ) + فیلم آموزشی
نرم افزار اکسل چیست و چه کاربردهایی دارد؟
45 نکته و ترفند برای تسلط در After Effects Workflow
تاثیر خارق العاده ی گرادیان های فتوشاپ – با گرادیان Radial در عکس هایتان رنگین کمان خلق کنید
آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ
تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟
فتوشاپ و ایلاستریتور چگونه در کنار هم قدرتمند می شوند؟
Paint Symmetry نقاشی متقارن ابزار جدید و خلاقانه ی فتوشاپ
افترافکت چه کاربردی دارد ؟
چگونه طراح موشن گرافی شویم ؟
ابزارهای ایلاستریتور چه کاربرد هایی دارند؟
طراحی صنعتی در تری دی مکس
ایلوستریتور یا فتوشاپ مسئله این است ! تفاوت ایلاستریتور با فتوشاپ
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *