استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما

فهرست عناوین

ویدیوی زیر را حتما ببینید

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما

در طول دهه های گذشته صنعت سینما و فیلم سازی با تغییرات بسیار گسترده ای مواجه شده و به وضوح می توان شاهد این بود که ردپای تکنولوژی ها در دنیای فیلم سازی تا چه میزان این صنعت محبوب و پر طرفدار را متحول کرده است.
البته که از پایه صنعت فیلم سازی به فناوری متکی بوده و هست، ولی به نظر می رسد روز به روز با پیشرفت تکنولوژی های فیلم سازی، این صنعت هم بیش تر به نرم افزار ها و فناوری های روز متکی می شود. در نتیجه در حال حاضر شاهد آن هستیم که تا چه میزان ابزار های مبتنی بر هوش مصنوعی، نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری و سایر فناوری های موجود در قالب دستیار به فیلم سازان کمک می کند.

تری دی مکس در سینما
استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما

نرم افزار تری دی مکس در سینما

اگر به فیلم هایی با ژانر های تریلر و دارای جلوه های ویژه نگاه کنید، متوجه می شوید که خلق تمام این لحظه ها و صحنه های منحصر به فرد تنها حاصل ایده پردازی و هنر یک فیلم ساز و بازیگر نبوده است. مدت ها است که فیلم سازان مشهور دنیا برای خلق بهترین و هیجان انگیز ترین صحنه های فیلم های شان از نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری کمک می گیرند.
نرم افزار های مختلفی را می توان در این عرصه نام برد. ولی شاید یکی از اصلی ترین، قوی ترین و پر کاربرد ترین نرم افزار های مورد استفاده در عرصه سینما و فیلم سازی، نرم افزار تری دی استودیو مکس باشد. کاربرد تری دی مکس در سینما به سال های طولانی تری بر می گردد . و فیلم های بسیار زیادی با کمک این نرم افزار تولید شده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیش تر با اهمیت تری دی مکس در سینما و فیلم سازی آشنا شویم.

نرم افزار تری دی مکس چیست؟

پیش از بررسی دقیق جزئیات استفاده از تری دی مکس در سینما بد نیست به صورت کلی نگاهی به این نرم افزار، کارایی ها و موارد استفاده آن بپردازیم. همان طور که گفتیم نرم افزار تری دی مکس یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری است که برای خلق مدل های سه بعدی، متحرک سازی و تهیه تصاویر دیجیتالی و رندرگیری در حوزه های مختلف از آن استفاده می شود.
این نرم افزار یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین برنامه ها در صنعت نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری محسوب می شود و برای داشتن طیف گسترده ابزار هایی که برای هنر های سه بعدی کاربرد دارند، شهرت دارد.

نرم افزار تری دی مکس در سینما
استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما و فیلم سازی

کاربرد های نرم افزار تری دی مکس

این نرم افزار به صورت گسترده توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، در استودیو های تبلیغات تلویزیونی، معماری، فیلم سازان و … مورد استفاده قرار می گیرد. مدل سازی سه بعدی، انیمیشن سازی و خلق رندر های واقع گرایانه از اشیا و مدل های مختلف مهم ترین مشخصه های تری دی مکس است.
زمانی که بحث مدل سازی سه بعدی به میان می آید، هیچ نرم افزاری سرعت و سادگی تری دی مکس را ندارد. با تمام این اوصاف می توان گفت که چرا تا این حد استفاده از تری دی مکس در سینما و فیلم سازی اهمیت بالایی دارد.

خواندن این مقاله زیبراش چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

طیف گسترده استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما و فیلم سازی

از نرم افزار تری دی مکس به صورت گسترده ای در سینما و فیلم سازی استفاده می شود و این استفاده قدمتی بسیار طولانی دارد. در نتیجه می توان گفت کاربرد تری دی مکس در سینما بسیار گسترده است و این نرم افزار اصلی ترین برنامه کامپیوتری مورد استفاده فیلم سازان است.
این برنامه گرافیکی کامپیوتری در انواع فیلم های سینمایی، فیلم ها و سریال های تلویزیونی، شو ها و برنامه های تلویزیونی، انواع فیلم های کوتاه و بلند، تهیه تبلیغات تلویزیونی، ساخت تیزر های تبلیغاتی، ویدئو ها و کلیپ های پلتفرم های اجتماعی، ساخت کارتون ها و انیمیشن های تلویزیونی و … کاربرد دارد.

طیف گسترده استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما و فیلم سازی
نرم افزار تری دی مکس در سینما

جنبه های مختلف کاربرد این نرم افزار در دنیای فیلم سازی

در واقع استفاده از نرم افزار تری دی مکس برای فیلم سازی تنها محدود به فیلم های سینمایی نمی شود و در تولید محصولات مختلف استودیو های فیلم سازی می توان از آن استفاده کرد.
جلوه های ویژه و افکت های بصری مختلف، مدل سازی و طراحی کاراکتر های فیلم ها، انیمیشن ها، مدل سازی سه بعدی محصولات در شو ها و برنامه های تلویزیونی و … از جنبه های مختلف کاربرد این نرم افزار در دنیای فیلم سازی است.

مهم ترین استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما

اما شاید بتوان مهم ترین و قابل توجه ترین بخش استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما را برای ساخت فیلم های سینمایی معروف دنیا در نظر گرفت. طیف گسترده ای از مشهور ترین و جذاب ترین فیلم های سینمایی دنیا، با استفاده از قابلیت های نرم افزار تری دی استودیو مکس در فیلم سازی تهیه شده اند . که در ادامه به آن ها هم اشاره می کنیم.

مهم ترین استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما
قابلیت نرم افزار تری دی مکس در سینما

قابلیت های مهم تری دی مکس برای فیلم سازی

همان طور که گفته شد به صورت متمرکز از این نرم افزار برای افزودن افکت های بصری منحصر به فرد و خلق جلوه های ویژه فیلم استفاده می شود.
قابلیت های دیگری هم مانند :

  • مدل سازی شخصیت ها
  • شبیه سازی
  • متحرک سازی
  • رندرینگ و تهیه تصاویر و افکت های واقع گرایانه

در ساخت فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرند.
این نرم افزار در فیلم سازی مراحل و بخش های مختلفی را انجام میدهد .
بخش های مختلف :

  • متحرک سازی صحنه
  • افزودن جلوه های بصری به فیلم
  • لایه بندی های فیلم
  • دوربین ها
  • مدل سازی های سه بعدی
  • افزودن بافت ها و متریال دهی
  • VFX
  • نور پردازی صحنه
  • و در نهایت رندرینگ کار

با این نرم افزار انجام می شود. به نوعی می توان گفت صفر تا صد کار را می توان با قابلیت های تری دی مکس در سینما پیش برد.

خواندن این مقاله ایلوستریتور برای انیمیشن سازی با افترافکت

صنعت سینما و تری دی مکس

تهیه و خلق صحنه های پیچیده در فیلم، تهیه میلیون ها تصویر واقع گرایانه در فیلم، استفاده از میلیون ها پلی گان ها در زمان واقعی، قابلیت های متحرک سازی ویژه و … دیگر قابلیت های تری دی مکس است که می توان در سینما و فیلم سازی از آن کمک گرفت. از همه مهم تر این که می توان از این نرم افزار در تعامل با پلاگین های دیگر نیز استفاده کرد . و به این ترتیب جلوه های ویژه و افکت های منحصر به فرد تری را به فیلم افزود.
به همین دلیل به نوعی می توان گفت که نرم افزار تری دی مکس یکی از اصلی ترین و پر استفاده ترین پکیج های سه بعدی سازی است . که در استودیو های بزرگ فیلم سازی و بازی سازی جهان مورد استفاده قرار می گیرد . و فیلم های بسیار زیادی را با استفاده از این نرم افزار ساخته اند.

صنعت سینما و تری دی مکس
ساخت فیلم با استفاده از نرم افزار تری دی مکس

چه فیلم هایی در دنیا با استفاده از نرم افزار تری دی مکس ساخته شده اند؟

فیلم های بسیار زیادی در دنیا با استفاده از قابلیت های تری دی مکس در سینما ساخته و منتشر شده است. بسیاری از این فیلم ها از مشهور ترین و پر بیننده ترین فیلم های سینمایی دنیا هستند . که اکثر آن هم ژانر تریلر و هیجان انگیز دارند.
برخی از آن ها نقطه آغاز کارایی تری دی مکس در صنعت سینما و فیلم سازی بوده اند و برخی هم متحول کننده این صنعت. در زیر برخی از معروف ترین و مشهور ترین فیلم هایی را لیست کرده ایم . که جلوه های ویژه آن ها با تکیه بر قابلیت های تری دی مکس در سینما خلق شده است:

فیلم هایی که با استفاده از نرم افزار تری دی مکس ساخته شده اند:

  • فیلم Johnny Mnemonic به عنوان اولین فیلمی که با استفاده از تری دی مکس ساخته شد . می توان آن را نقطه آغاز کاربرد تری دی مکس در سینما در نظر گرفت
  • فیلم آلیس در سرزمین عجایب
  • فیلم آواتار در سال 2012
  • سری فیلم های ماموریت غیر ممکن
  • فیلم های ترانسفورمر
  • سری فیلم های هری پاتر
  • فیلم های بن تن
  • انیمیشن های سگ و گربه
  • سری فیلم های مقصد نهایی
  • سری فیلم های X – Man
  • فیلم بسیار محبوب و پر بیننده The Green Mile ( مسیر سبز )
  • فیلم Last Knights
  • فیلم های مرد عنکبوتی، Iron Man و هوگو
استفاده از نرم افزار تری دی مکس در صنعت سینما
نرم افزار تری دی مکس در فیلم سازی

اهمیت یادگیری تری دی مکس در سینما و فیلم سازی

با وجودی که نرم افزار های حرفه ای دیگری هم در صنعت سینما و فیلم سازی مورد استفاده قرار می گیرند . که از جمله مهم ترین آن ها می توان به نرم افزار مایا اشاره کرد . اما با این وجود هنوز هم اکثر استودیو های بزرگ فیلم سازی دنیا نرم افزار تری دی مکس را به عنوان برنامه کامپیوتری اصلی خود در فیلم سازی در نظر می گیرند . و سایر نرم افزار ها و پلاگین ها را در کنار تری دی مکس به کار می گیرند.

خواندن این مقاله ایندیزاین و فتوشاپ چه تفاوتی هایی با هم دارند؟

اهمیت یادگیری تری دی مکس در سینما و فیلم سازی
تری دی مکس در سینما

آموزش و یادگیری کار با تری دی مکس

اهمیت استفاده از تری دی مکس در سینما و سایر حوزه های مرتبط مانند تبلیغات و بازی سازی بر هیچ کس پنهان نیست . طیف گسترده ای از بهترین و خارق العاده ترین فیلم های سینمایی دنیا با استفاده از نرم افزار تری دی مکس ساخته شده اند . که تنها تعداد محدودی از آن ها را در بالا نام بردیم.
تمام این ها نشان می دهد تا چه میزان آموزش و یادگیری کار با تری دی مکس در سینما و فیلم سازی اهمیت دارد . و چرا اگر شما هم جز افرادی هستید که می خواهید با بهترین کمپانی های فیلم سازی کار کنید باید کار با نرم افزار تری دی مکس برای ساخت فیلم را یاد بگیرید . چرا که این نرم افزار در این حوزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مزیت های استفاده از تری دی مکس در سینما

اما شاید مهم ترین چیزی که نرم افزار تری دی استودیو مکس را به بهترین گزینه برای کاربران و فیلم سازان تبدیل می کند تنها ابزار ها و قابلیت های این نرم افزار نباشد . مهم ترین چیزی که باعث شده این نرم افزار تا این اندازه در سینما و فیلم سازی مورد استفاده قرار بگیرد، سادگی کار با تری دی مکس است.
محیط کاربری راحت، دسترسی ساده و آسان، قابلیت های گسترده و از همه مهم تر امکان استفاده از برترین و پیشرفته ترین دوره های آموزشی استفاده از تری دی مکس در سینما و فیلم سازی این نرم افزار را به بهترین گزینه در این صنعت تبدیل کرده است.

نرم افزار تری دی مکس در سینما
5/5 - (1 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *