نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ ) + فیلم آموزشی

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم موشن گرافیک چیست ؟ 👇🏻

نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ )

زمانی که از بیرون به رشته های مختلف نگاه می کنیم، تفاوت های قابل ملاحظه ای در آن ها نسبت به دهه های گذشته مشاهده می شود . این تفاوت ها گاهی مثبت و قابل درک اند . و گاهی نیز متاثر از برخی نتایج منفی، تاثیری نامناسب روی آن رشته گذاشته اند.

بیش تر تغییرات ایجاد شده در دنیای امروز، متاثر از فناوری هایی است که به دست بشر پا به زندگی ما گذاشته اند. این فناوری ها در زمینه های متعددی، اعم از :

  • علوم پایه
  • علوم پزشکی
  • علوم مهندسی
  • علوم ساخت و ساز
  • طراحی و هنر

وارد شده و تاثیراتی را روی این رشته ها داشته اند.

موضوع مورد بحث ما در این جا، تاثیر فناوری ها روی حوزه هنر است. هنر و هنرمند همیشه با مهارت و خلاقیت های فردی شناخته می شدند.

نقاشی و طرحی
آموزش های تخصصی

هنر نقاشی دیجیتال

اما در عصر حاضر، در کنار این تعاریف، باید مهارت های مبتنی بر فناوری را نیز در نظر گرفت و در کنار این تعاریف آن را نیز به کار برد. هنر از زمینه های متعددی با فناوری عجین شده است. برای مثال می تواند به تغییر رویکرد های طراحی داخلی یا طراحی جواهرات اشاره کرد که متناسب با ورود تکنولوژی و برنامه های کامپیوتری مختلف، از روش های سنتی به سمت روش های کامپیوتری تغییر رویه داده اند.

اما شاید جالب توجه ترین رشته ای که فناوری وارد آن نیز شده است را بتوان هنر نقاشی کردن در نظر گرفت.

دیجیتال پینتینگ

نقاشی در هر یک از شاخه های خود، با تکنولوژی دیجیتالی همراه است . و در حال حاضر ما رشته ای تحت عنوان نقاشی دیجیتال داریم.

این رشته که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود، می تواند به عنوان یک حرفه تخصصی نیز دنبال شود و افراد را به سمت بازار کار متناسب با این رشته سوق دهد. با ما همراه باشید تا با تعریفی روشن تر از دیجیتال پینتیگ، مسیر حرفه ای آن را نیز دنبال کنیم.

تکیه بر اصول آموزشی
نقاشی در ایپد

نقاشی دیجیتال با چه شاخصه هایی تعریف می شود؟

احتمالا شما در حال حاضر با اسامی مرتبط با روش ها و متود های نقاشی سنتی مانند رنگ روغن و آبرنگ آشنایی دارید. اکنون از خودتان می پرسید، نقاشی دیجیتال چیست؟ نقاشی های دیجیتال در واقع به عنوان هنر های دیجیتالی شناخته می شوند.

نقاشی هایی که به عنوان نقاشی های دیجیتالی آن ها را معرفی می کنیم . در زیر گروه هنر های دیجیتالی دسته بندی شده و قرار می گیرد. این هنر های دیجیتالی، پای ابزار های دیجیتالی مخصوصی را به نقاشی سنتی می کشانند.

در این فرایند، هنرمند می تواند بدون استفاده از ابزار ها و متریال های سنتی نظیر رنگ روغن و جوهر، نقاشی های بی نظیر خود را به طرز زیبایی ترسیم کند.

تکنیک ها و مهارت های مورد نیاز

البته با این حال باز هم به همان تکنیک ها و مهارت های مورد نیاز در روش های نقاشی سنتی نیاز است. با این حال کمی ساده تر از روش های سنتی است.

به این ترتیب، همان ایده ها و طرح ها و همان تکنیک هایی که در روش نقاشی سنتی اعمال می شد، این بار از طریق ابزار های دیجیتالی در یک کامپیوتر اجرا می شود.

بنابراین تعریف خلاصه ای از نقاشی دیجیتال می تواند این مورد باشد . کار های هنری و نقاشی هایی برگرفته از ایده های سنتی که به کمک ابزار های دیجیتالی ترسیم و به این ترتیب یک کار هنری کامپیوتری ارائه می شود .

خواندن این مقاله وی ری چیست ؟

تکنیک دیجیتالی
متریال های سنتی

روش های دیجیتالی برای ترسیم نقاشی چه مزیت هایی نسبت به روش های سنتی دارد؟

در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم که در روش های دیجیتالی نیز به مهارت ها و تکنیک هایی مشابه روش نقاشی سنتی نیاز است، اما با این وجود این روش آسان تر است و مزیت هایی نیز نسبت به روش سنتی نقاشی خواهد داشت.
در این روش می توان به جای ترسیم الگو ها و طرح های مورد نظر روی برگه و بوم، مستقیما طرح ها را در کامپیوتر ترسیم کرد. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش به نظم و فضای کم تری نیاز دارد و می توان در محدود ترین فضا ها نیز کار نقاشی را انجام داد، به این ترتیب در مکان های بیش تری امکان نقاشی کردن، آن هم بدون دردسر های معمول وجود دارد
  • نقاشی کردن به روش های دیجیتالی بسیار سریع تر انجام می شود، چرا که دیگر نیازی نیست منتظر خشک شدن کار نیز باشید
  • می توان در این روش سریع تر و با خلاقیت بیش تری کار کرد، ابزار های دیجیتالی بسیار قوی و کارامدی در این خصوص می تواند مورد استفاده قرار بگیرد
  • برای شروع کار تنها ابزار هایی که نیاز دارید، یک تبلت گرافیکی یا کامپیوتر مناسب و نرم افزار مربوط به آن است، از این رو می تواند مقرون به صرفه تر نیز باشد
  • در نقاشی های دیجیتال امکان برطرف کردن ایراد های کار بسیار راحت تر است و نیازی به دور انداختن نقاشی در صورت خراب شدن کار نیست. راحت می توان هر جای کار که ایراد داشت را تغییر داد و مشکل آن را برطرف کرد.
تکنولوژی دیجیتال
روش نقاشی سنتی

برای شروع یک نقاشی دیجیتال به چه ابزاری نیاز است؟

دیجیتال پینتینگ همان طور که از نام آن نیز مشخص است به ابزار های دیجیتالی و برنامه های مخصوص به آن را، نیاز دارد. برای این کار به یک تبلت گرافیکی و متناسب برای پیاده کردن متود های دیجیتال پینتینگ نیاز است.

علاوه بر این وجود یک قلم نوری یا موس مخصوص نیز برای انجام طراحی مورد نظر لازم است. در کنار این موارد، به نرم افزار های مخصوصی که برای نقاشی دیجیتال در نظر گرفته شده اند نیاز است . تا به این ترتیب بتوان فرایند نقاشی به کمک ابزار های دیجیتالی را انجام داد.

نکته مهم و اساسی در انتخاب ابزار های نقاشی دیجیتال

یکی از موارد مهمی که بیش تر هنرجویان این حرفه با آن مواجه می شوند، انتخاب ابزار مناسب این کار است. در بالا به ابزار های مورد نیاز در این رشته اشاره کردیم. اما انتخاب مدل متناسب و حرفه ای یکی از نکاتی است که باید به آن توجه کرد، چرا که تاثیر زیادی روی کیفیت کار و هر چه بهتر شدن نتیجه نهایی نقاشی دیجیتال خواهد داشت.

از مهم ترین موارد می توان به انتخاب تبلت مناسب اشاره کرد. در کل سه مدل تبلتی که در این حوزه می توان از آن استفاده کرد و مناسب اند، شامل این گزینه ها می شوند:

  • Graphic Tablet
  • Display Tablet
  • All in one Tablet
ترسیم لوگو ها
قلم دیجیتالی

این سه مدل بهترین گزینه ها هستند. به صورت کلی همه این ها یک صفحه دیجیتالی لمسی و یک قلم دیجیتالی دارند. البته در مدل های پیشرفته تر، کلید های میانبر و بخش های متعددی نیز در آن ها دیده می شود. برخی از این مدل ها به نسبت حرفه ای تر بوده و امکان خلق نقاشی هایی زیبا تر و با کیفیت تر را امکان پذیر می کنند.

خواندن این مقاله آموزش افکت های ترکیب متن و تصویر در فتوشاپ

تنها نکته مهم این است که برای انجام نقاشی های حرفه ای به صورت دیجیتالی، باید از دستگاه های پیشرفته تر، با گرافیک و سرعت بالا تری استفاده کنید تا در زمان اجرای برنامه مورد نظر و انجام کار، دچار مشکل نشوید.

از چه نرم افزار هایی در ترسیم نقاشی های دیجیتالی استفاده می شود؟

در خصوص انواع نرم افزار ها و برنامه هایی که می توان برای ترسیم یک نقاشی دیجیتال استفاده کرد، اول از همه باید دو معیار را مد نظر داشت؛ یکی این که از چه دستگاهی برای این کار استفاده می کنید و دوم این که قصد ترسیم چه مدل نقاشی و طرحی را دارید.

بر این اساس برخی برنامه ها برای تبلت های گرافیکی مناسب اند و برخی نیز روی سیستم های لپ تاپ یا کامپیوتر قابل استفاده هستند. البته برخی از این برنامه ها را نیز می توان در گوشی های هوشمند نصب کرد و از آن برای دیجیتال پینتینگ استفاده کرد.

نقاشی های حرفه ای
ترسیم طرح ها

نرم افزار های مناسب تبلت

البته برخی از این برنامه ها را نیز می توان در گوشی های هوشمند نصب کرد و از آن برای دیجیتال پینتینگ استفاده کرد.

نرم افزار های مناسب تبلت ( اندرویدی، آیپد یا هر دو ) شامل نمونه های زیر است:

  • نرم افزار ibis Paint که برای آیپد مناسب است
  • Clip Studio Paint
  • Adobe Fresco
  • Procreat
  • Paint storm studio

اسم نرم افزار های دیجیتال پینتینگ مناسب دسکتاپ

نرم افزار هایی که برای دسکتاپ کارایی دارند شامل موارد زیر می شود:

  • Photoshop CC
  • Clip Studio Paint
  • Paint Tool SAI
  • Paint storm studio
  • Corel Painter 2020
  • Krita
  • GIMP2
متود های دیجیتال پینتینگ
نقاشی های دیجیتالی

تکنیک های کلی مورد استفاده برای نقاشی دیجیتال

تکنیک های مورد استفاده در دیجیتال پینتینگ بسته به ابزار، نرم افزار ها و دستگاهی دارد که برای این کار از آن استفاده می کنید. به صورت کلی اگر از تبلت گرافیکی و قلم نوری استفاده می کنید، طراحی مستقیما در نرم افزار انجام می شود.

در حالت دیگری که از لپ تاپ استفاده می شود، طرح ها ممکن است به صورت اولیه روی کاغذ ترسیم شده و بعد از اسکن شدن در نرم افزار، رنگ آمیزی و افزوده شدن جزئیات و بافت های مورد نیاز به آن انجام شود. در حالت سوم نیز می توان کار طراحی را با موس در دسکتاپ انجام داد. سپس طرح اولیه را در نرم افزار تخصصی نقاشی دیجیتال، رنگ آمیزی و تکمیل کرد.

برای ورود به حرفه نقاشی دیجیتال، از کجا شروع کنیم؟

برای ورود به هر حرفه و رشته ای، بهتر است به صورت اصولی و با تکیه بر اصول آموزشی مربوط به آن رشته، وارد حیطه مورد نظر شد. در خصوص رشته نقاشی دیجیتال نیز، دوره های آموزشی متعددی تخصصی برگزار می شود . که می تواند شما را به یک هنرمند حرفه ای در زمینه هنر های دیجیتالی تبدیل کند.

در این خصوص :

  • آشنایی با کامپیوتر
  • کار با نرم افزار
  • آشنایی با رنگ ها و تکنیک های رنگ آمیزی
  • سایه زنی
  • ترسیم طرح های اولیه
  • توانایی ترسیم چهره
  • ترسیم مناظر طبیعی

و مواردی از این قبیل مورد نیاز است . که در اکثر دوره های آموزشی رشته دیجیتال پینتینگ، آموزش داده می شود. بنابراین، برای شروع باید یک آموزشگاه معتبر و حرفه ای را انتخاب کنید.

ترسیم مناظر طبیعی
قلم نوری و موس

چگونه باید یک نقاشی دیجیتال را بکشیم؟

ترسیم طرح ها و نقاشی های دیجیتالی، فرایندی است که در صورت داشتن کمی مهارت اولیه نقاشی به روش سنتی، می تواند به بسیار لذت بخش بوده و فرد را به یک هنرمند حرفه ای تبدیل کند. با وجودی که کلا روش ها و تکنیک های مختلفی برای این کار وجود دارد، اما موارد زیر از جمله فرایند هایی است که برای ترسیم یک نقاشی دیجیتال انجام می شود.

در این روش ها، از براش درون برنامه یا قلم نوری و موس برای موارد متعددی استفاده می شود و طرح های اولیه به این ترتیب ترسیم می شوند. ابتدا یک طرح اولیه رسم می شود، درست مانند تکنیک نقاشی سنتی. سپس شروع به رنگ آمیزی آن طرح می کنید. البته طرح ها و نقاشی های سیاه و سفید نیز در دیجیتال پینتینگ ترسیم می شود.

در نوار ابزار های برنامه، گزینه های مربوط به رنگ آمیزی را پیدا کنید و نواحی بزرگ را با رنگ مد نظر خود پر کنید. ( مانند استفاده از ابزار معروف Paint Bucket tool). با کمک رنگ های مختلف، سایه های جذاب را اضافه کنید. همچنین با استفاده از هایلایت ها و تن های تیره، سایه های مورد نیاز را به طرح بیافزایید.

در نهایت باید به طرح ، بافت های طبیعی و واقع گرایانه را اضافه کنید. در خصوص نقاشی های دیجیتال، می توانید الگو های بسیار سریع را نیز رسم و نقاشی کنید. این موارد مربوط به کار با برنامه های مختلف و به صورت کلی است. ممکن است جزئیات کار در برنامه های مختلف نقاشی دیجیتال متفاوت باشد.

رنگ آمیزی و سایه زنی
بازار کاری موفق

آیا می توان با کمک دوره های آموزشی موجود در این خصوص، وارد بازار کار شد؟

دوره های اموزشی رشته دیجیتال پینتینگ اگر به صورت هدفمند و از پایه شروع و دنبال شود . می تواند هنرجو را به یک آرتیست حرفه ای تبدیل کند . و او را به سمت بازار کاری موفق و پرطرفدار سوق دهد. در بسیاری از موارد، درآمد های این حرفه بسیار قابل توجه است.

در زمینه های تبلیغاتی و ترسیم لوگو ها و تصاویر مربوط به یک کسب و کار، ترسیم شخصیت های کارتونی موجود در یک تبلیغ، انیمیشن، کارتون یا بازی ویدئویی از جمله دیگر زمینه های کاری حرفه ای یک نقاش دیجیتال است.

علاوه بر این ها، یادگیری یک هنر همیشه می تواند مزیت های زیادی داشته باشد. شما می توانید به راحتی خالق اثر های هنری زیبای متعددی باشید که هر زمان تمایل داشتید، آن ها را چاپ کرده و تابلو های نقاشی زیبایی را ارائه دهید.

پایان بخش :

نقاشی دیجیتال چیست ؟  | دیجیتال پینتینگ چیست ؟ 

5/5 - (6 امتیاز)

مطالعه بیشتر

تغییر رنگ چشم در فتوشاپ به صورت حرفه ایی
ادوبی مدیا انکودر برای رندر افترافکت و پریمیر
آموزش ساخت متن های سه بعدی ( 3D ) در فتوشاپ
نرم افزار اکسس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ + فیلم آموزشی
مدل سازی در نرم افزار تری دی مکس
45 نکته و ترفند برای تسلط در After Effects Workflow
بررسی جامع و مقایسه نرم افزارهای سه بعدی مایا ، تری دی اس مکس و سینما فوردی
10 پلاگین شگفت انگیز افترافکت ( Adobe After Effects )
ویژگی های ایلاستریتور که با آن می توانید وارد بازار کار شوید + فیلم آموزشی
ایلوستریتور چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
پریمیر چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
Paint Symmetry نقاشی متقارن ابزار جدید و خلاقانه ی فتوشاپ
فتوشاپ و ایلاستریتور چگونه در کنار هم قدرتمند می شوند؟
نرم افزار تری دی مکس در بازی سازی
تفاوت ایندیزاین و ایلاستریتور در چیست؟
نرم افزار پاورپوینت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
نکات و ترفندهای ترکیب تصاویر یا Blend Mode در فتوشاپ
ادوبی ایکس دی چیست ؟ و کاربرد های آن
تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟
افترافکت چه کاربردی دارد ؟
کاربردهای پریمیر به زبان ساده
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *