هر آنچه باید در مورد ساخت سند جدید در فتوشاپ بدانید

فهرست عناوین

مسلما دومین قدم در شروع یادگیری نرم افزار فتوشاپ، پس از آشنایی و اشراف نسبی بر محیط نرم افزار، توانایی ساخت سند جدید در فتوشاپ و صفحه ای جدید است که دقیقا مطابق با نیاز شما برای ادامه ی طراحی باشد. اگر به تازگی یادگیری و یا کار با فتوشاپ را آغاز کردید و هنوز تجربه ی زیادی در کار با این نرم افزار ندارید با تصویرگران پویا اندیش همراه شوید تا یک بار به صورت کاملا اصولی در این آموزش با پنل New آشنا شوید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

 ساخت سند جدید در فتوشاپ

اولین قدم در شروع طراحی در فتوشاپ ایجاد صفحه ای جدید است . که دقیقا مطابق با هدف شما برای نوع طراحی و خروجی خاصی که از نرم افزار انتظار دارید شخصی سازی میشود . برنامه نویسان شرکت ادوبی نیز پس از 26 سال از عرضه ی این نرم افزار به بازار و بررسی نیاز های کاربران، به گونه ای skill ها و مهارت هایی که فتوشاپ در اختیار شما قرار می دهد را توسعه دادند، که عملا کوچک ترین ضعف و کاستی در بخش های مختلف نرم افزار وجود ندارد.
به طبع پنل new هم از این قائده مستثنا نیست . و در طول سال ها به شکلی تغییر و تکمیل شده که تقریبا به هر نیازی، با هر هدفی و با هر مدل از خروجی که کاربر در پایان کار نیاز دارد پاسخ می دهد.
به جرات می توان گفت در هر به روزرسانی، شرکت ادوبی به نوعی فتوشاپ را ارتقاء می دهد . که هر طیفی از کاربران، از افراد تازه کار گرفته تا طراحان حرفه ای می توانند به ابزار یا روشی جهت تکمیل طراحی هایشان، دقیقا به گونه ای که مد نظر دارن، دسترسی یابند.
اما پس از این مقدمه بپردازیم به پنل New و هر آنچه که باید در مورد ساخت سند جدید در فتوشاپ بدانید.
با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

ساخت سند جدید در فتوشاپ در پنل New

اهمیت و اولویت تنظیمات اولیه ی محیطی که قصد دارید در آن طراحی خود را آغاز کنید . باعث شده تا این پنل تقریبا از ابتدایی ترین نسخه های فتوشاپ در این نرم افزار وجود داشته باشد . و همین مسئله باعث شده تا پنل New تبدیل به یکی از در دسترس ترین و پر کاربرد ترین پنل های این نرم افزار شود.
نکته ی جالبتر اینکه بنا به تصمیم برنامه نویسان شرکت ادوبی، از همان نسخه های اولیه گزینه ی New در مکانی خاص و تقریبا ثابت قرار داشته و در تمام ورژن ها، ابزار و Skill هایی که برای شخصی سازی در اختیار شما قرار می دهد تقریبا بدون تغییر بوده و در مواردی به روزرسانی های بسیار جالبی را در نوع رابط کاربری یا پلتفرم آن شاهد بودیم.

همچنین ادوبی گاها در بعضی به روزرسانی های این پنل، با افزودن Skill های جدید و بسیار کاربردی سعی می کند، امکانات دقیق تر و تخصصی تری را در اختیار کاربران قرار دهد تا طراح بتواند گزینه های اولیه یا تنظیمات بیشتری برای شخصی سازی طرحش قبل از شروع طراحی یک اثر برای اهداف و یا مشاغلی خاص، اعمال کند.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

ساخت سند جدید در فتوشاپ

کاربرد پنل New در ساخت سند جدید در فتوشاپ

به طور کلی گزینه ی New با هدف باز کردن یا ایجاد صفحه ای جدید در محیط فتوشاپ به این نرم افزار اضافه شد.
زمانی که قصد دارید طراحی اثری را در فتوشاپ آغاز کنید و یا می خواهید در محیطی دیگر طرح جدیدی را مجددا خلق کنید و بعضا گاهی قصد دارید در صفحه ای جدید، طرح مستقلی را رسم کرده و سپس به عکس یا طرح قبلی خود اضافه کنید گزینه ی New راه حل اولیه ی شماست.

برای دسترسی به این پنل سه راه اصلی وجود دارد. لطفا توجه کنید ما برای این آموزش از Photoshop CC 2017 استفاده کردیم اما در نسخه های قدیمی تر و حتی جدید تر نیز، این پنل تغییرات زیادی نداشته و این مقاله ی آموزشی تصویرگران پویا اندیش در تمام ورژن های نرم افزار فتوشاپ کاملا کاربردی است.
برای دسترسی به این پنل می توانید از سه مسیر زیر اقدام کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مرحله اول ساخت سند جدید در فتوشاپ

ا – مسیر اول که اغلب در ورژن CC قابل دسترس است و ساده ترین راه دسترسی به پنل New می باشد در شکل روبرو قابل مشاهده است.

در نسخه ی CC بلافاصله پس از باز کردن نرم افزار فتوشاپ، این صفحه در مقابل شما قرار می گیرد که در آن دو گزینه ی New و Open را به همراه چند تصویری که در آخرین پروژه ی خود در این نرم افزار استفاده کردید، مشاهده می کنید. به همین ترتیب پس از مشاهده ی گزینه ی New در سمت راست صفحه روی آن کلیک کنید تا به راحتی به پنل New دسترس پیدا کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ
مرحله دوم

2 – راه دوم و کلاسیک ترین مسیر دسترسی به پنل New در نرم افزار فتوشاپ و سایر نرم افزار ها، استفاده از زبانه ی File در بالاترین نوار ابزار نرم افزار و انتخاب اولین گزینه ی آن یعنی New است.

خواندن این مقاله موشن گرافیک چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

به این ترتیب عمل کرده و پنل New را باز کنید

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مرحله سوم ساخت سند جدید در فتوشاپ

3 – سومین راه و سریع ترین راهی که اغلب در حین کار با فتوشاپ برای باز کردن پنل New به کمک شما می آید استفاده از کلید میانبر Ctrl + N است

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مرحله چهارم

حال پس از اقدام برای دسترسی به پنل New با هر یک از سه روش بالا، پنلی تحت عنوان New Document و به شکل روبرو  برای شما قابل نمایش است .

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مرحله پنجم

و یا اگر از ورژن های قدیمی تر فتوشاپ استفاده می کنید پنل را به فرم روبرو مشاهده خواهید کرد.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مرحله ششم

در هر دو صورت امکاناتی که هر دو شکل پنل، چه در نسخه های جدید و چه نسخه های قدیمی تر در اختیار شما قرار می دهد تقریبا مشابه یک دیگر است و می توان گفت تفاوت اصلی این دو ورژن پنل، در نوع رابط کاربری و بعضا امکاناتی است که نسخه های جدید تر Photoshop CC در اختیار کاربر قرار می دهد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که بعضی از طراحان ترجیح می دهند از شکل قدیمی تر و ساده تر پنل New استفاده کنند. به این دسته از کاربران تبریک می گویم . چرا که برنامه نویسان و طراحان شرکت ادوبی حتی این مسئله را نیز در نظر گرفته اند . و در نسخه های جدید با وجود تمام تغییرات، باز هم راهی برای تبدیل پلتفرم این پنل به حالت کلاسیک و جمع وجور تر سابق در نظر گرفتند.

شما می توانید به صورت زیر به پلتفرم قدیمی یا ساده تر پنل New که عموما با نام legacy شناخته می شود، دسترسی پیدا کنید.
در نسخه ی مک در نوار ابزار بالای صفحه روی گزینه ی Photoshop CC کلیک کنید و در نسخه ی ویندوز گزینه ی Edit را در همان نوار ابزار پیدا کنید.
در زیر مجموعه های آن به دنبال زبانه ی Preferences بگردید و پس از باز شدن کشوی آن روی گزینه ی General کلیک کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مرحله هفتم ساخت سند جدید در فتوشاپ

با دنبال کردن این آدرس به پنل General دسترسی پیدا خواهید کرد. در این پنل باید گزینه ی Use Legacy “New Document” Interface را بیابید و آن را فعال کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مرحله هشتم

به بستن فتوشاپ و راه اندازی مجدد آن نیازی نیست. بلافاصله می توانید پنل New را باز کنید و از پلتفرم قدیمی آن استفاده کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

گزینه های پنل New Document

همان طور که مشاهده می کنید در پنل New می توانید تمام تنظیمات و متغییر های صفحه یا سند جدید خود را بنابر نیاز و یا خروجی که مورد نظرتان است شخصی سازی کنید.
گزینه های در دسترس شما شامل نام سند یا فایل، طول، عرض، رزولوشن، مود رنگی طرح که بسیار مهم و حائز اهمیت است، رنگ پس زمینه و در انتها تنظیمات پیشرفته ی فایل، می شود.
با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید تا با هر یک از این بخش ها بیشتر آشنا شوید.
انتخاب نوع سند یا فایل یا Document type:
اولین گزینه ای که در نسخه ی Photoshop CC خودنمایی می کند نوار بالای پنل New Document است که در آن، نوع سند یا صفحه ی جدید شما بر اساس نیاز یا خروجی خاصی که از طرح خود انتظار دارید دسته بندی شده است.

برنامه نویسان ادوبی به صورت پیش فرض بر اساس مشاغلی که فتوشاپ در آن کاربرد دارد، اسناد یا صفحات با سایز های پرکاربرد را دسته بندی کرده اند. برای مثال در بخش Print اکثر سایز های معروف کاغذ قرار دارد . و شما بر اساس نوع خروجی مورد نظرتان، می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. و یا در بخش Mobile و Film & Video که به صورت پیش فرض، قالب های متفاوت ویدئو و فرمت های متفاوت انواع موبایل ها در نظر دارد .

ساخت سند جدید در فتوشاپ

Recent و Saved

همچنین در سمت راست این زبانه، دو گزینه دیگر به نام های Recent و Saved قرار گرفته که به ترتیب وظایف آن به این شرح است.
گزینه ی Recent سند ها یا صفحات جدید، دقیقا با سایز و تنظیماتی که در آخرین دفعات انتخاب کردید را در اختیار شما قرار می دهد و گزینه ی Saved همان طور که از نام آن مشخص است،
اگر شما از قبل نوع خاصی از تنظیمات صفحه ی جدید را با نامی خاص ذخیره کرده باشید می توانید در این قسمت آن را پیدا کنید و مجددا به عنوان صفحه ای جدید بارگذاری کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

گزینه ی Name:

با استفاده از این گزینه می توانید نام مورد نظرتان برای فایل را بنویسید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

گزینه ی Width و Height :

با استفاده از این دو گزینه هم می توانید طول و عرض صفحه ی جدید خود را تنظیم کنید.
همچنین در رو به روی آن ها دو گزینه ی دیگر به نام های Orientation و Artboards نیز قرار دارد که ابزار های ابتدایی برای تغییر و جابه جایی دو گزینه ی طول و عرض استفاده کرد.

همچنین در این قسمت کشوی دیگری نیز قرار دارد که واحد سنجش طول را می توان از این قسمت تغییر داد. واحد هایی که فتوشاپ به طور پیش فرض با آن ها طول و عرض را محاسبه می کند عبارت است از: پیکسل، اینچ، سانتی متر، میلی متر و ….

خواندن این مقاله طراحی صنعتی در تری دی مکس

ساخت سند جدید در فتوشاپ

رزولوشن:

بخش مهم دیگری از پنل New گزینه ی Resolution است، که تعیین مقدار دقیق آن از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از عواملی که در تعیین حجم فایل خروجی شما بسیار تاثیر گذار است عدد رزولوشن است. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم، عدد رزولوشن نشان دهنده ی تراکم پیکسل ها در واحد سطح تصویر شما می باشد.

همچنین دقت داشته باشید که در روبروی کادری که عدد رزولوشن در آن نوشته می شود . کشویی قرار دارد که در آن معمولا دو گزینه ی Pixels/Inch و Pixels/Centimeter وجود دارد.
اگر تصمیم دارید پس از اتمام طراحی، اثر را چاپ کنید حتما رزولوشن سند خود را روی 300 پیکسل بر اینچ تنظیم کنید تا پس از چاپ، تصویر از وضوح و شفافیت کافی برخوردار باشد.
اما اگر تنها می خواهید استفاده ی مانیتوری از طرح خود داشته باشید یا به عبارتی تصمیمی برای چاپ کردن اثر خود ندارید، رزولوشن 72 پیکسل بر اینچ برای شما کافیست. با بالا بردن تراکم پیکسل ها بی دلیل فایل خود را سنگین نکنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

Color Mode :

مود رنگ یا Color Mode یکی از مهم ترین بخش های این پنل است . که دقیقا رو به روی آن کشویی دیگر نیز قرار گرفته که به وسیله ی آن عمق رنگ تعیین می شود. دلیل اهمیت بخش Color Mode در این است که هر یک از از گزینه های آن مستقیما یک مد رنگی به خصوص در عکس ایجاد می کند . که در ادامه دقیق تر به هر کدام خواهیم پرداخت.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

مدهای رنگی در ساخت سند جدید در فتوشاپ :

–    با انتخاب مد رنگی Grayscale محدوده ی تغییرات رنگ، بین دو رنگ سیاه و سفید می باشد . که شما تنها می توانید از طیف خاکستری استفاده نمایید. این طیف محدودیت زیادی را به وجود می آورد؛ به همین دلیل خیلی پر کاربرد نمی باشد.
–    مد رنگی RGB از سه رنگ قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است که در نمایشگر ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سه رنگ در قالب رنگ های سایه روشن طبقه بندی می شود. همان طور که پیشتر گفته شد این مد رنگی، بهترین گزینه برای طرح های مانیتوری می باشد. اما به هیچ عنوان برای طرح هایی که در نهایت چاپ خواهد شد پیشنهاد نمی شود.
زیرا این مد رنگی کمی شفاف تر و عمیق تر از رنگ های چاپی است . و اگر طرحتان را با این مد رنگی طراحی کنید . پس از چاپ کردن طرح رنگ نهایی بسیار متفاوت تر از آن چه که در تصویر مانیتور خود می بینید خواهد شد.
–    CMYK که مخفف کلمات فیروزه ای(Cyanred)، سرخابی(Maqenta)، زرد(Yellow) و سیاه(Black) می باشد . بهترین مد برای چاپ است و اگر قصد دارید خروجی طرحتان چاپ شود، حتما باید از این مد رنگی استفاده کنید. این سیستم برای مواردی که نور ندارد کاربرد دارد . و رنگ های بدون نور را به درستی نشان می دهد . به عنوان مثال چون کاغذ از خود نور ندارد به همین دلیل از این سیستم برای چاپ استفاده می شود . تا رنگ های چاپ شده در کاغذ با آنچه انتظار داریم متفاوت نباشد.
اگر می خواهید از این مود رنگی استفاده کنید تا حد معقول عمق رنگ را نیز افزایش دهید. همچنین فراموش نکنید که برای چاپ حتما باید رزولوشن را روی 300 تنظیم کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

Color Mode و کیفیت تصویر :

کشوی روبه روی گزینه ی Color Mode هم همان طور که گفته شد عمق رنگ ها را مشخص می کند.
هر چقدر تعداد بیت ها برای هر پیکسل بیشتر باشد تصویر شفاف تر، یکدست تر و با کیفیت تری خواهید داشت. تصویر ۳۲بیتی، تعداد رنگ بیشتری را شامل می شود.
اما استفاده از عمق ۳۲ بیت، افزایش بی رویه حجم فایل را به همراه خواهد داشت.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

Background content :

با استفاده از این گزینه می توانید قبل از شروع طراحی، به راحتی رنگ پس زمینه ی طرح خود را انتخاب کنید. در کشوی این بخش شما با سه گزینه ی متفاوت برخورد خواهید کرد که در ادامه هر یک از آن ها را توضیح خواهیم داد.

White :  پس زمینه سفید
Black :  پس زمینه مشکی
background color :  پس زمینه ی رنگی که رنگ آن را از قبل در کادر رو به روی آن تعیین می کنیم .

ساخت سند جدید در فتوشاپ

ایجاد یک Save در پنل New

اگر از تنظیمات خود راضی بودید یا به هر دلیلی قصد داشتید آن را ذخیره کنید، فتوشاپ فکر این قسمت را نیز کرده. در پنل New Document و دقیقا رو به روی گزینه ی Name آیکون Save قرار دارد . که به وسیله آن می توانید به راحتی تنظیمات خود را ذخیره کنید.

حال اگر تنظیمات شما به پایان رسیده روی گزینه ی Create کلیک کنید تا صفحه ی شما باز شود.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

گزینه ی save

در نرم افزار فتوشاپ شما می توانید به راحتی طرح های خود را در قالب های متفاوت ذخیره کنید.
Adobe Photoshop به شما این امکان را می دهد تا فایل های خود را در قالب های مختلف ذخیره کنید.
برای این که بتوانید هر زمانی که می خواهید در طرح خود تغییر ایجاد کنید . بهتر است با استفاده از فرمت پیش فرض فتوشاپ یعنی پسوند PSD، آن را ذخیره کنید. PSD فرمت اصلی فوتوشاپ است و بیشترین داده های قابل استفاده را بدون از دست دادن کیفیت تصویر حفظ می کند.
از آنجا که فرمت Photoshop توسط ادوبی ساخته شده است . بسیاری از نرم افزارهایی که توسط شرکتی به غیر از ادوبی طراحی شده است، فرمت PSD را تشخیص نمی دهند.

خواندن این مقاله تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟

علاوه بر این ، فرمت PSD ممکن است حاوی اطلاعات بیشتری از آنچه شما نیاز دارید هم باشد . و در مواردی ممکن است سایز فایل خروجی بسیار بزرگتر از اندازه مناسب برای اشتراک از طریق ایمیل یا بسیاری از پیام رسان ها باشد. به همین دلیل بهتر است خروجی طرح خود را در فرمتی به جز PSD ذخیره کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

ساخت سند جدید با فرمت مناسب صفحات وب در فتوشاپ

JPEG (Joint Photographic Experts Group)
این یک فرمت معمول برای عکس های دوربین دیجیتال و قالب اصلی برای تصاویر تمام رنگی است که در وب به اشتراک گذاشته می شوند. تصاویر JPEG از فشرده سازی ضعیف استفاده می کنند . که باعث کاهش کیفیت تصاویر می شود . و پس از ذخیره ی نهایی طرحتان در این فرمت خاص دیگر امکان بازیابی مجدد لایه ها و هیچ گونه تغییری در آن را نخواهید داشت.
پس از انتخاب این فرمت به عنوان قالب ذخیره ی طرح صفحه ای جدید برای شما باز می شود . که در آن باید رزولوشن را در ماکسیمم مقدار ممکن تنظیم کنید.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

فرمت های مناسب پرینت و چاپ

PSD (Photoshop document)

همان طور که پیشتر گفتیمPSD  فرمت پیش فرض فایل های فتوشاپ است. از پرونده های ذخیره شده به عنوان PSD می توان در سایر برنامه های ادوبی مانند Adobe Illustrator ، Adobe InDesign . Adobe Premiere  و سایر نرم افزار های مشابه این شرکت استفاده کرد. این برنامه ها می توانند مستقیماً فایلهای PSD را اجرا کنند و به بسیاری از ویژگی های فتوشاپ مانند لایه ها دسترسی پیدا کنند.

TIFF or TIF (Tagged Image File Format)

TIFF یک فرمت تصویر متداول است. بیشتر نرم افزارهای ویرایش تصویر و برنامه های صفحه آرایی از تصاویر TIFF تا اندازه 2 گیگابایت پشتیبانی می کنند. فرمت TIFF  از اکثر مود های رنگی پشتیبانی می کند و می تواند تصاویر را با کانال های آلفا ذخیره کند.
این فرمت ذخیره سازی شامل گزینه هایی از جمله Image Compression، Pixel Order، Byte Order، Save Image Pyramid، Save Transparency . Layer Compression می باشد که با توجه به عکسی که می خواهید ذخیره کنید باید تنظیم شوند.
من شخصا پس از اتمام طراحی، خروجی طرح را یک بار با فرمت TIFF هم ذخیره میکنم. چرا که اگر بر حسب اتفاق فایل PSD حذف شد، فرمت TIFF بسیاری از ویژگی های آن را خواهد داشت.

ساخت سند جدید در فتوشاپ

فرمت PNG

یک روش سریع برای ذخیره ی تصاویر به صورت PNG در فتوشاپ وجود دارد که به این صورت که بر روی لایه ای که در پنل Layers قرار دارد و قصد ذخیره ی آن را دارید راست کلیک می کنید و از گزینه های موجود، گزینه ی Quick Export as PNG را انتخاب می کنید.

در باکس بعد از تعیین نام و محل ذخیره بر روی Save کلیک کنید.

سخن آخر ساخت سند جدید در فتوشاپ

امیدوارم این آموزش برای شما مفید و کارآمد باشد. در مقاله های بعدی تلاش می کنیم تا در مورد پنل های دیگر فتوشاپ مانند پنل Layers و فیلتر های این نرم افزار بیشتر صحبت کنیم و شما را بیشتر با محیط این برنامه آشنا کنیم. پس در مقالات بعدی نیز با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید.

پایان بخش :

هر آنچه باید در مورد ساخت سند جدید در فتوشاپ بدانید | نحو ایجاد سند جدید در فتوشاپ

5/5 - (1 امتیاز)

مطالعه بیشتر

ویژگی های ایلاستریتور که با آن می توانید وارد بازار کار شوید + فیلم آموزشی
تفاوت ایندیزاین و ایلاستریتور در چیست؟
افترافکت چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
10 پلاگین شگفت انگیز افترافکت ( Adobe After Effects )
ابزارهای ایلاستریتور چه کاربرد هایی دارند؟
وی ری چیست ؟
استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی
نرم افزار پاورپوینت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
تفاوت پریمیر و افترافکت در چیست ؟ + فیلم آموزشی
نکات و ترفندهای ترکیب تصاویر یا Blend Mode در فتوشاپ
زیبراش چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
پریمیر چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
تغییر رنگ چشم در فتوشاپ به صورت حرفه ایی
تری دی مکس چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
ایلوستریتور چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
پایتون چیست و چرا باید پایتون یاد بگیریم؟
افترافکت و 9 توانایی برتر که هر تدوینگری باید بداند
افترافکت چه کاربردی دارد ؟
همه چیز راجع به طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ
ایلوستریتور یا فتوشاپ مسئله این است ! تفاوت ایلاستریتور با فتوشاپ
استفاده از نرم افزار تری دی مکس در سینما
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *