تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک 👇🏻

تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟

امروزه اطلاعات ارزش زیادی پیدا کرده اند. به همین خاطر روش های انتقال و ارائه آنها بسیار اهمیت دارد.
گاهی نمی‌توانیم مطلب خود را به دلیل طولانی شدن و پیچیده بودن، در قالب یک نوشته ساده، بنویسیم.
زیرا نیازمند ایجاد تصویر در ذهن مخاطب هستیم. در این مواقع از اینفوگرافیک و موشن گرافیک استفاده می‌کنیم. برای بیان تفاوت میان این دو، بهتر است ابتدا با مفهوم و کاربرد هر یک، آشنا شویم و سپس با کنار هم قرار دادن آنها، درکی مناسب از کارایی هر کدام، بدست آوریم.

نگاهی به اینفوگرافیک

بر اساس دیکشنری انگلیسی آکسفورد، اینفوگرافیک (یا نمودار اطلاعاتی) “نمایش تصویری اطلاعات یا داده ها” است. اما معنای اینفوگرافیک چیزی بسیار خاص تر است. اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر، نمودارها و حداقل متن است که به طور خلاصه جهت کمک به درک موضوع، بکار می‌رود.
همچنین برای ساخت آن از تصاویر جذاب برای شرح و انتقال سریع و واضح اطلاعات استفاده می کنند.
اینفوگرافیک ابزاری ارزشمند برای برقراری ارتباط بصری است. یک طرح خلاقانه و منحصر به فرد از نظر بصری اغلب مؤثر واقع می‌شود، زیرا توجه ما را به خود جلب می‌کند. به یاد داشته باشید که تصاویر در یک اینفوگرافیک باید حس هیجان را در مخاطب ایجاد و او را درگیر کند. به علاوه، آنها باید به ما کمک کنند تا محتوای آنرا درک کرده و به خاطر بسپاریم.

چه زمانی از اینفوگرافیک استفاده می‌شود؟

اینفوگرافیک ها برای هضم آسان اطلاعات سخت و مبهم بسیار مناسب هستند . و در موارد زیادی کاربرد دارند. از جمله آن ها، عبارتند از:

  • برای یک شرح کلی از یک موضوع
  • جهت خلاصه کردن یک پست یا گزارش طولانی وبلاگ
  • مقایسه چندین گزینه با یکدیگر
  • روند پیچیده ای را توضیح دهید
  • درباره یک مسئله و دلایل آن صحبت کنید
  • یافته های تحقیق یا داده های نظرسنجی را نمایش دهید

هنگامی که نیاز دارید در مورد چیزی که توضیح آن با کلمات دشوار است و یا بسیار طولانی و حوصله سر بر می‌باشد، اینفوگرافیک روش خوبی برای انجام این کار است.
این بدان معنی است که این طرح می تواند تقریباً در هر صنعتی مفید باشد.

خواندن این مقاله افترافکت چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

نگاهی به موشن گرافیک

موشن گرافیک نوعی انیمیشن است، اما متن یا به عبارت دیگر توضیحات، به عنوان یک جز اصلی آن، مطرح می‌باشد و اساساً، یک طراحی گرافیکی متحرک به حساب می‌آید.
از زمانی که موشن گرافیک برای اولین بار وارد صحنه شد، هزینه های تبلیغات برای ساخت یک انیمیشن را کاهش داد، چون پیچیدگی های کمتری داشت.
تیتراژ ابتدایی فیلم روانی، اثر آلفرد هیچکاک، یک نمونه اولیه از موشن گرافیک است، جایی که صدا، حرکت و طراحی گرافیک به طور استثنایی به هم می پیوندند.

مزایای موشن گرافیک

همان طور که اشاره شد، از نظر صرفی جویی در هزینه و زمان نسبت به ساخت انیمیشن، بهینه تر است.
این ابزار برای برند سازی می‌تواند مفید باشد. اگر بینندگان، تصاویر، ایده ها و آمار سخت را در بصورت ساده و جذاب مشاهده کنند . به راحتی آنچه را که خالق این اثر انتظار دارد، دریافت می‌کنند.
مردم 95٪ پیام را هنگامی که آن را در یک فیلم مشاهده می کنند، درک می کنند. این در حالی است که فقط 10٪ بازدهی، هنگام مطالعه متن وجود دارد. این باعث اشتراک محتوای ما در شبکه های اجتماعی میشود.
چراکه مردم به ویدئو 1200٪ بیشتر از متن ساده و تصاویر ثابت، اهمیت می‌دهند. به عنوان مثال فیلم هایی که در فیس بوک به اشتراک گذاشته می‌شوند به نوبه خود، تقریباً 8 میلیارد بازدید روزانه دارند.
این امر افراد را به سمت اظهارنظر و بحث درباره محتوا سوق می دهد. بازخورد آن ها می‌تواند به عنوان یک کانال ارتباطی عالی به شما این امکان را دهد تا ایده هایی را که باید در برنامه، محصول یا خدمات بهبود بدهید و به روز شوند را کشف کنید.

خواندن این مقاله 10 پلاگین شگفت انگیز افترافکت ( Adobe After Effects )

دیده شدن با موشن گرافیک

به علاوه موشن باعث می‌شود، یک برنامه یا یک پلتفرم تحت وب در جستجوی Google بالا بیاید.
اگر یک وب سایت شامل موشن گرافیک باشد . 53 برابر بیشتر، امکان دارد . تا در صفحه اول گوگل نشان داده شود.
همچنین فروش را از طریق بازگشت سرمایه(ROI)  افزایش می دهد. محتوای متحرک 300٪ ترافیک بیشتری ایجاد می کند و سبب رشد مالی کسب و کار ما می‌شود.
این قابلیت به برند شما کمک می کند تا در میان رقبا برجسته شوید.
افراد تقریباً 2.6 برابر بیشتر، از وقت خود را صرف مرور صفحاتی می‌کنند که دارای ویدیو هستند. طبق پیش بینی ها، انتظار می رود؛ ویدیوها تا سال 2021 به 82 درصد از ترافیک اینترنت برسند.

بررسی عمیق‌تر تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک

از دیگر فرق های این دو ابزار، فرمت های قابل اجرا و پشتیبانی، هر یک از آن هاست. از این رو infographic بیشتر در قالب های JPG، PNG و PDF وجود دارد. هر چند که در فرمت های AI ، PSD ، ESP به منظور ویرایش در نرم افزارهای ادوبی نیز قابل دسترسی می‌باشد.
این در حالیست که motion graphic اغلب در فرمت های Mp4, MOV, GIF, CSS ارائه می شود. و در مجموع، اینفوگرافیک راهی است برای برقراری ارتباط به وسیله اطلاعات از طریق تصاویر است.

متحرک بودن و عدم تحرک

در همین حال، موشن گرافیک یک رسانه تصویری است که از انیمیشن به عنوان رکن اصلی خود، استفاده می کند. تمایز میان آنها در این است که اینفوگرافیک یک فرم ارتباطی بوده، در عین حال موشن گرافیک یک رسانه پویا است. ساده بگویم تفاوت آشکار میان این دو، در متحرک بودن و عدم تحرک است.

نرم افزار های مورد استفاده برای طراحی

افزون بر این، برای ساخت اینفوگرافیک، از نرم افزار ادوبی ایلاستریتور استفاده می‌شود ولی می‌توان موشن گرافیک را علاوه بر موشن، در پریمیر، افترافکت، cinema 4D و سایر نرم افزارها نیز پیاده سازی کرد.
البته ناگفته نماند که این دو شباهت هایی نیز با هم دارند که از جمله آن ها: توضیح محور بودن هر کدام می‌باشد.

خواندن این مقاله معرفی کامل نرم افزار های ادوبی

نتیجه گیری

گرچه این تمایز خیلی از لحاظ فنی درست نیست. زیرا یک طرح جزئی با یک مدل کلی مقایسه می شود .
اما هدف از بررسی تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک کمک به تصمیم گیری درست برای شروع مسیر مورد علاقه هر فرد است.
در این راستا آموزشگاه پویا اندیش با سابقه ای درخشان، آماده است تا با ارائه خدمات آموزشی مناسب در قالب دوره های مجازی و حضوری، به شما عزیزان برای رسیدن به جایگاه شغلی مطلوب خود، کمک کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

پایان بخش :

تفاوت اینفوگرافیک و موشن گرافیک چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *