استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

فهرست عناوین

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

فیلم جذاب زیر را حتما ببینید

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار های سه بعدی مانند تری دی استودیو مکس برای :

  • افزایش کیفیت
  • بهبود روند کار طراحی
  • تسهیل روند اجرای پروژه ها
  • واقعی نشان دادن طرح ها

مورد استفاده قرار می گیرند.
در این روند، ابزار ها و قابلیت های مختلفی که هر نرم افزار در اختیار کاربران می گزارند ، برای رسیدن به هدف نهایی اهمیت زیادی دارند.
در بین تمام نرم افزار های مدل سازی سه بعدی، تری دی مکس یکی از بهترین و کاربردی ترین نرم افزار های موجود است. به نوعی می توان تری دی مکس را اصلی ترین و بزرگ ترین نرم افزار مدل سازی سه بعدی در تخصص های مختلف در نظر گرفت.

تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار تری دی مکس برای اجرای یک پروژه، تمام نیاز های طراح از صفر تا صد را در اختیار آن ها قرار می دهد. از شروع کار که شامل ترسیم اولیه طرح می شود، تا مراحل روح بخشیدن به مدل مورد نظر، متحرک کردن آن و در نهایت رندرینگ واقع گرایانه همگی با نرم افزار تری دی مکس اجرا می شوند.
در کنار تمام مراحل اجرای یک پروژه، متریال دهی را می توان نقطه عطف کار در نظر گرفت. این مرحله از کار حساس ترین و مهم ترین بخش مدل سازی است و می توان گفت که کارایی های تری دی مکس در متریال دهی است که به نوعی این نرم افزار را به ابزار مدل سازی اصلی اکثر طراحان تبدیل کرده است.

متریال دهی

اما اصلا متریال دهی چیست و چه معنا و مفهومی را ارائه می دهد؟
چرا تا این میزان باید به متریال دهی در روند طراحی اهمیت داد ؟ و چه ویژگی هایی در نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی وجود دارد که موجب برتری نسبی آن نسبت به سایر برنامه های گرافیکی کامپیوتری موجود شده است. در ادامه به تمام این سوالات پاسخ می دهیم.

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

تری دی مکس در متریال دهی

متریال دهی چیست؟

برای شروع بهتر و روشن تر کارایی تری دی مکس در متریال دهی، بهتر است با تعریف درست این مفهوم بیش تر آشنا شویم.
متریال دهی در واقع قرار است برای جنس و ماهیت یک ماده را تعریف کند. به کمک این قابلیت، می توانیم بفهمیم یک شی در یک صحنه چه جنس و بافتی دارد و دقیقا عملکرد آن چیست.
این متریال دهی تنها محدود به اشیا و اشکال مختلف نمی شود. متریال ها را می توان به صحنه ها، سطوح و حتی چهره ها و کاراکتر ها نیز اضافه کرد. برای مثال ابزار های مش می تواند در متریال دهی به چهره کارایی داشته باشد.

مشخصه های متریال

متریال ها شامل مشخصه های مختلفی اعم از رنگ، بافت، نور و مواد می شوند. در برخی مواقع از مجموعه متریال های حاظر در نرم افزار کمک میگیریم . و در برخی پروژه ها هم با ایجاد بافت های جدید، رنگ آمیزی های متفاوت، متریال های اختصاصی تری را ایجاد کرد.
کارایی تری دی مکس در متریال دهی برای بازتاب واقعی تر جزئیات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

مفهوم متریال دهی در نرم افزار تری دی استودیو مکس چیست؟

مواد و متریال می توانند رنگ و روح واقعی را به تمامی جزئیات و صحنه ها بیفزایند. مواد در این جا درست مانند رنگ ها هستند.
بافت افزایی هم بخشی از این مواد است و با افزودن رنگ و بافت به اشیا، اشکال، صحنه ها، سطوح و چهره ها آن ها را واقعی تر و زنده تر نشان می دهند.
در واقع با واقعی تر شدن مواد و جزئیات ، یک صحنه یا یک طراحی واقعی تر دیده می شود. متریال دهی نور هم جایگاه مهمی دارد. در مفهوم متریال دهی مشخص می شود که یک شی چطور باید نور محیط را بازتاب دهد یا این که میزان عبور نور و شدت آن چه میزان باید باشد.

خواندن این مقاله تفاوت ایندیزاین و ایلاستریتور در چیست؟

خصوصیات متریال

موادی که در نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای خصوصیاتی نظیر انتشار، بازتاب، شکست، ضربه و جا به جایی هستند.
در نتیجه طراحان می توانند با توجه به ماهیت طرح خود از مواد مختلف با ویژگی های منحصر به فرد شان استفاده کنند.

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

شناخت و آشنایی کامل با متریال

برای استفاده درست از این مواد موجود در نرم افزار تری دی مکس برای متریال دهی، باید درک روشن و درستی از انواع آن ها و کارایی شان داشت.
شناخت و آشنایی کامل با متریال و جنس مواد در کنار کارایی که دارند برای استفاده هر چه بهتر از این بخش اهمیت بسیار بالایی دارد.

اهمیت و ضرورت متریال دهی در طراحی

متریال دهی چه با نرم افزار تری دی مکس چه با سایر نرم افزار های سه بعدی بخش مهم هر پروژه طراحی را تشکیل می دهد.
این متریال دهی است که مشخص می کند جزئیات و اشیا در صحنه چگونه دیده شوند و چه تاثیری داشته باشند.

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

تری دی مکس در متریال دهی

فرایند رندرینگ طراحی

طراحان می توانند با استفاده از قابلیت ها و ابزار های تری دی مکس در متریال دهی عمق و واقعی بودن را به تصاویر ببخشند. این مواد با ماهیت های مختلف این امکان را به طراحان می دهد تا مشخص کنند اشیا در رندر نهایی به چه شکلی دیده شوند . به این ترتیب بخش اعظم اهمیت متریال دهی مربوط به فرایند رندرینگ طراحی می شود.

برای افزایش کیفیت، کارایی، قابل درک شدن و نزدیک تر شدن یک مدل طراحی شده به نمونه واقعی، طراحان به متریال دهی دقیق و اصولی متکی هستند.
با استفاده از خواص مختلف مواد و با استفاده از طیف گسترده پارامتر های موجود در نرم افزار تری دی مکس برای متریال دهی، می توان به این مهم دست یافت.

اصول اولیه استفاده از تری دی مکس در متریال دهی

در قدم اول، طرح و شکل اولیه ترسیم می شود. این شکل در وهله نخست فاقد رنگ، ماده، بافت و هر گونه متریالی است. در بخش متریال دهی نرم افزار تری دی مکس شما باید ابتدا ماهیت و جنس آن مدل را مشخص کنید.
برای مثال یک مدل از جنس شیشه است و مدل دیگر بتنی است.
برخی نمونه از جنس چوب اند و برخی دیگر ماهیت فلزی دارند. در نتیجه هر ماده ای دارای یک مجموعه کامل از خواص اس که آن را از سایر مواد موجود در نرم افزار متمایز می کند. شناخت هر یک از این مواد و عملکرد شان اصل اولیه متریال دهی با نرم افزار است.

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

رنگ ها

در ادامه رنگ ها به شی و صحنه مورد نظر اضافه می شوند. رنگ های اختصاصی که تناسب کاملی با شی مورد نظر و عملکرد آن داشته باشند.
رنگ های صحنه و رنگ های اختصاصی مدل ها. نور ها و شدت و انعکاس آن بخش مهم دیگر متریال دهی هستند که باید درک درستی از آن داشت.

خواندن این مقاله تری دی مکس در تبلیغات

نور

این که یک شی چه انعکاسی و با چه شدتی از نور را داشته باشد، این که به یک جسم تا چه میزان نور تابیده می شود و این که تا چه حد نور از مدل های ترسیمی عبور می کند، همگی جزئی از متریال دهی با نرم افزار است.
نور های محیطی و نور های پس زمینه هم بخش مهم دیگر متریال دهی در نرم افزار تری دی مکس است.

تری دی مکس در متریال دهی

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

ابزار ها و متریال های مختلف نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

بخش مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم، انواع ابزار ها و متریال هایی است که در این نرم افزار برای متریال دهی در دسترس طراحان است.
در کل مجموعه مواد و متریال موجود در برنامه شامل انواع متریال های استاندارد تری دی مکس و انواع متریال هایی می شوند که می توان با کمک سایر پلاگین ها یا ابزار های برنامه، آن ها را به صورت اختصاصی تر ایجاد کرد.

Maps

بخش دیگر ابزار در دسترس برای متریال دهی شامل بخش Maps می شود که در واقع طیف گسترده بافت ها را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند بافت هایی تازه را ایجاد کنند.
این مپ ها که در پنل LHS در دسترس اند، این امکان را ایجاد می کنند تا با استفاده از این نقشه ها، ماده های جدید تر و اختصاصی تری را ایجاد کنند.
این متریال های فیزیکال می توانند برای ایجاد رندر های قوی تر و با کیفیت تر کاربرد داشته باشند.

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

سایر ابزار ها

سایر ابزار هایی که در نرم افزار تری دی مکس وجود دارند شامل ابزار های زیر می شود:

  • ابزار های افزودن رنگ اصلی به مدل یا Diffuse، ابزار های افزودن رنگ محیطی
  • ابزار های نور پردازی شی، نور های پس زمینه، نور های اصلی، میزان نور های بازتابی و شدت انعکاس نور
  • ابزار های mirror، angle، tiling و environ برای ایجاد تغییرات و جا به جایی های لازم در مدل
  • ابزار Opacity که به طراح این امکان را می دهد میزان شفافیت شی و مدل مورد نظر را مشخص کند
  • ابزار هایی برای تعیین میزان انعکاس، شدت آن، میزان درخشش اشیا و ابزار هایی برای تعیین میزان نرمی و سختی اجسام و متریال مختلف

اهمیت متریال دهی با تری دی مکس در رشته های مختلف

کارایی تری دی مکس در تخصص ها و رشته های مختلف بر هیچ کس پنهان نیست. این نرم افزار کاربردی به صورت گسترده در :

  • حوزه طراحی صنعتی
  • رشته های مهندسی
  • فیلم سازی
  • ساخت بازی های ویدئویی
  • طراحی داخلی
  • طراحی های گرافیکی هنری و معماری

مورد استفاده قرار می گیرد و در تمام این حوزه ها، استفاده از تری دی مکس در متریال دهی بخش مهم فرایند طراحی را تشکیل می دهد.
تمام طراحان در هر یک از این تخصص ها نیاز دارند تا با قابلیت تری دی مکس در متریال دهی، مدل ها و طرح های خود را واقع گرایانه تر و زنده تر به معرض نمایش بگذارند. در معماری و طراحی داخلی متریال دهی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

خواندن این مقاله آماده سازی تصویر ساخته شده در ایلاستریتور برای افترافکت

استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی

تری دی مکس در متریال دهی

قابلیت های متریال دهی نرم افزار تری دی مکس

به نوعی می توان گفت در این رشته ها و تخصص ها تا چه میزان متریال دهی اهمیت دارد و متریال دهی بخش اصلی و مرکزی کار طراحی را در این حوزه ها تشکیل می دهد.
به کمک تمام شاخصه ها و قابلیت های متریال دهی نرم افزار تری دی مکس می توان عناصر مختلف طبیعی و مصنوعی معماری و طراحی داخلی را در زمینه های مختلفی مانند دکوراسیون فضا، نمای بیرونی، مبلمان و سایر بخش ها اعمال کرد.

اهمیت آموزش و یادگیری نحوه متریال دهی در تری دی مکس

متریال دهی در نرم افزار های سه بعدی از جمله تری دی استودیو مکس پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد. برای این که کیفیت کار افزایش یابد و جنبه های مختلف افزودن بافت و مواد به یک طرح برجسته تر جلوه کند . به آموزش های بیش تر در خصوص نحوه استفاده از تری دی مکس در متریال دهی نیاز است.
با استفاده از دوره های آموزشی تخصصی، می توان به درک دقیق تری از نوع و کارایی مواد مختلف دست یافت . و با جنس متریال مختلف موجود آشنا شد. حتی می توان یاد گرفت که چطور باید متریال های جدیدی را متناسب با نوع و ماهیت مدل ترسیم شده خلق کرد.
از طرفی از آن جایی که نرم افزار تری دی مکس طیف گسترده ای از پارامتر ها و متریال ها و مواد مختلف را ارائه می دهد . قطعا آموزش این همه مشخصه و نحوه استفاده از آن ها می تواند امکان بهره برداری بیش تری از این نرم افزار را در اختیار کاربران بگذارد .
ایجاد مدل ها و متریال های واقعی زمان بر است. این کار نه تنها به تمرین زیاد نیاز دارد، بلکه همچنین به شناخت و مطالعه مواد و متریال موجود در دنیای واقعی نیز نیاز است. در نتیجه بهترین گزینه شرکت کردن در دوره های تخصصی آموزشی استفاده از تری دی مکس در متریال دهی است . که از پایه تا پیشرفته این کار را آموزش می دهند.

نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی
استفاده از نرم افزار تری دی مکس در متریال دهی
Rate this post

مطالعه بیشتر

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *