موشن گرافیک چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم موشن گرافیک چیست ؟ 👇🏻

موشن گرافیک چیست؟

لحظه ای به چند ویدئوی مورد علاقه تان فکر کنید، به کدام ویژگی از آن ها بیش تر از هر چیز دیگری علاقه داشتید و کدام مشخصه آن ها بیش تر شما را مجذوب خود کرده بود؟ به احتمال زیاد نمی توانید دقیقا به یک مشخصه به خصوص در ارتباط یا ویدئوی مورد علاقه خود اشاره کنید.
دلیل آن هم مشخص است . یک ویدئوی عالی زمانی بسیار خوب و دلچسب به نظر می رسد که تمام قسمت های آن، از داستان تا افکت ها و گرافیک تصویر، به خوبی با هم جفت باشند . و عملکرد بی نظیری در کنار هم داشته باشند.

نمونه تصویر موشن گرافیک چیست

درک بهتر ویدئو با موشن گرافیک

برای ارائه درک بهتری در خصوص جذابیت یک ویدئو که خلاقیت زیادی در آن دیده می شود، باید با مفهومی به نام موشن گرافیک آشنا شویم. مفهومی که باز هم در دنیای کامپیوتر برای کاربران ارائه می شود و به آن ها برای خلق آثاری فوق العاده زیبا و جذاب کمک می کند.
برای این منظور بهتر است ابتدا با ارائه یک تعریف بهتر از این برنامه و کارایی های آن شروع کنیم . و در ادامه با مرور تاریخچه آن، در ارتباط با نحوه یادگیری و مزیت های یادگیری این رشته بیش تر بگوییم. قطعا مهارت داشتن در خلق یک ویدئوی جذاب در عصری که بر پایه فناوری پیش می رود، خالی از لطف نخواهد بود.

آموزش موشن گرافیک در پویا اندیش

تعریف موشن گرافیک ؟

قدم اول باید این تکنیک را در دسته نرم افزار های گرافیکی و کامپیوتری قرار داد. در این حرفه با استفاده از  دیگر نرم افزار های کامپیوتری با مجموعه ای کامل از ابزار ها و قابلیت های منحصر به فرد، امکان انجام یک پروسه کامپیوتری به خصوص فراهم می شود.
در اصل این تکنیک یک مهارت انیمیشنی است و شباهت زیادی به انیمیشن سازی دارد. با این تفاوت که اساس کار موشن گرافیک بر اساس تحرک است. در واقع، همان طور که از نام آن نیز می توان متوجه شد، این رشته به معنای گرافیک متحرک است.
تمامی جزئیات در راستای هم دیگر کار می کنند و عملکرد هم دیگر را تکمیل خواهند کرد.

تصویر تاثیر Motion Graphic

رشته موشن گرافیک

این رشته نقطه تلاقی چند هنر است، طراحی گرافیکی، صدا گذاری و پویا نمایی و حرکت که به موجب آن تصاویری ثابت به یک فیلم گرافیکی متحرک تبدیل می شود. البته که مهارت کار با نرم افزار های تخصصی نیز در این زمینه یک اصل محسوب می شود.
البته در ارتباط با تعریف این مفهوم باید به این نکته اشاره کرد که الزاما تنها از تصاویر متحرک در مفهوم گرافیک متحرک استفاده نمی شود.
در واقع، موشن گرافیک باعث ایجاد تحولی چشمگیر در حوزه هنر های کامپیوتری و خلق آثار ویدئویی گرافیکی شده است. در ادامه با بررسی کارایی های این حرفه، بیش تر با مزیت های آن آشنا خواهیم شد.

تاثیر Motion Graphic در دنیای هنر و تصویر چگونه است؟

یکی از موارد مشهوری که می توان به کاربرد این حرفه در آن اشاره کرد، تیتراژ اولیه فیلم معروف روانشناسی هیچکاک است. در سکانس اولیه، تصاویر متحرک گرافیکی به واسطه موشن گرافیک ساخته شده است. در این جا می توان به عمق تاثیر موشن گرافیک پی برد.
حرکت گرافیکی در واقع راهی برای برقراری یک ارتباط عمیق تر و زیبا تر با بیننده محسوب می شود و از طریق آن می توان به داستان مورد نظر عمق بخشید. در کنار این گرافیک متحرک، با افزودن کمی داستان و اضافه شدن یک موسیقی زیبا و صدا گذاری جذاب، این ویدئو ها یک پیام به خصوص را به ما منتقل میکنند.

نمونه تصویر موشن گرافیک مینیمالیسم

تاریخچه رشته Motion Graphic

پیش از این که وارد بحث کارایی ها و زمینه های استفاده از این تکنیک کامپیوتری برویم، بهتر است کمی بیش تر با تاریخچه و نقطه شروع این قابلیت آشنا شویم. برای دستیابی به نقطه شروع استفاده از این عبارت، باید به زمان قبل از ظهور نرم افزار ادوبی افتر افکت برگردیم.
برای اولین بار، یک انیمیشن ساز معروف به نام John Whitney عبارت موشن گرافیک را مطرح کرد. می توان او را بنیان گذار این برنامه نیز در نظر گرفت. او در سال 1960 از این برنامه برای تولید تصاویر متحرک و عنوان بندی و توالی یابی فیلم های تلویزیونی استفاده کرد.

تصویر کاربرد موشن گرافیک در دنیای هنر

کاربرد موشن گرافیک در دنیای هنر

کاربرد موشن گرافیک در دنیای هنر و تصویر بسیار گسترده است. به دلیل همین تاثیر شگرف و عمیقی که این برنامه دارد، روز به روز دامنه فعالیت و کاربرد آن نیز گسترش می یابد. اکثر افراد در هر حرفه ای که از این برنامه استفاده می کنند، از آن برای انتقال پیام خود در قالب فیلم و تصویر استفاده می کنند.
به زمان هایی دور تر از اختراع مدیا های الکترونیکی، زمان هایی در قرن هجدهم که فلیپ بوک ها ظاهر شدند و به کمک آن ها تصاویر به صورت متحرک نمایان می شدند.
اما به صورت حرفه ای از زمان ظهور گرافیک سینمایی، موشن گرافیک نیز کار خود را آغاز کرد. در ادامه با پیشرفت صنعت سینما و تکنولوژی های تصویر سازی، آثار گرافیکی متحرک متعددی خلق شدند.

خواندن این مقاله تاثیر خارق العاده ی گرادیان های فتوشاپ – با گرادیان Radial در عکس هایتان رنگین کمان خلق کنید

نمونه انیمیشن سازی

از موشن گرافی در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

همان طور که گفته شد، طیف کارایی و استفاده از این قابلیت بسیار گسترده است و افراد حرفه ای زیادی در زمینه های مختلف از مزیت ها و قابلیت های این برنامه بهره می برند. یکی از مهم ترین زمینه های کاربرد این برنامه، در صنعت سینما، تلویزیون و فیلم سازی است.
در این حوزه برای طراحی تیتراژ های جذاب و افزودن تصاویر متحرک به فیلم از این برنامه استفاده می شود. در راستای افزودن جلوه های بصری منحصر به فرد نیز می توان از این قابلیت بهره برد. کاربرد موشن گرافی در دنیای تصویر و رسانه بسیار گسترده است.

تصویر موشن گرافیک در وب سایت


مورد دیگر استفاده از این قابلیت، در تولید و طراحی وب سایت های مختلف است. طراحان وب سایت به صورت گسترده ای از موشن گرافیک استفاده می کنند تا تصاویر متحرک جذابی را برای انتقال پیام وب سایت خود طراحی و تولید کنند.
بازاریابی و دنیای تبلیغات نیز یکی دیگر از زمینه های استفاده از موشن گرافی است.در طراحی کاراکتر های کارتونی و ساخت انیمیشن ها نیز می توان از هنر موشن گرافیک بهره برد.
در زمینه های متعدد طراحی و انجام کار های گرافیکی مانند تولید ویدئو ها و محتوا های شبکه های اجتماعی، استیکر های متحرک و …، می توان از این تکنیک استفاده کرد.

نمونه الگوسازی موشن گرافیک

چگونه از تکنیک موشن گرافیک استفاده می شود؟

برای شروع کار در این زمینه کاربر یا طراح مورد نظر باید به صورت کامل بر مهارت های طراحی و ترسیم الگو های بصری تسلط داشته باشد.علاوه بر این ها، خلاقیت و داشتن ذهنی پویا که توانایی داستان پردازی خلاقانه ای داشته باشد، از لازمه های این کار است.
بعد از ایده پردازی های مورد نیاز و ترسیم طرح های اولیه، طراح موشن گرافیک باید الگو ها و طرح های مورد نظر خود را در نرم افزار های گرافیکی کامپیوتری که در این زمینه کارایی دارند وارد کند. در نهایت با افزودن افکت های مورد نیاز و انجام فرایند های ویرایشی متعدد، تصاویر و محتوای مورد نظر را در قالب یک محتوای متحرک و جذاب ارائه دهد.

از چه نرم افزار هایی برای انجام کار های موشن گرافی استفاده می شود؟

برای ترسیم محتوا های متحرک گرافیکی مختلف، یک طراح به یک سری نرم افزار های تخصصی در این زمینه نیاز دارد. به صورت کلی نرم افزار های متعدد کامپیوتری گرافیکی می توانند در این زمینه به کار آیند. از نرم افزار های ویرایش کننده تا نرم افزار های افکت گذاری، صدا گذاری، مدل سازی سه بعدی و مواردی از این قبیل برای تولید یک گرافیک متحرک مورد نیاز است.
از جمله مهم ترین این برنامه های کامپیوتری محسوب می شوند:

  • افتر افکت
  • فتوشاپ
  • نرم افزار پریمیر پرو
  • Cinema 4
  • Mocha AE
  • Illustrator

استفاده از نرم افزار افتر افکت برای موشن گرافیک

نرم افزار افتر افکت یکی از شناخته شده ترین برنامه هایی است که برای افکت گذاری های جذاب توسط طراحان موشن گرافی مورد استفاده قرار می گیرد. به نوعی می توان گفت این نرم افزار یکی از مهم ترین برنامه هایی است که باید به عنوان یک هنرمند در حوزه موشن گرافی روی آن تسلط پیدا کرد.
با وجودی که می توان کار تولید گرافیک متحرک را در دیگر برنامه ها نیز انجام داد . هیچ چیز به اندازه افتر افکت نمی تواند همه کاره و حرفه ای باشد و یک گردش کار مدرن را برای شما فراهم کند. از برخی ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواندن این مقاله 10 مورد از بهترین حالات افترافکت در موشن گرافیک با کد نویسی

لوگوی

این موارد برخی از مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزار های مورد استفاده در این حیطه محسوب می شوند. برخی از آن ها در سطوح مبتدی تا پیشرفته کارایی دارند و برخی نیز در سطوح متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.

  • نمایش و ترسیم لوگو
  • طراحی عنوان انیمیشن
  • آهنگسازی سه بعدی
  • برداشتن اشیا
  • طراحی نمایش اسلایدی
  • ایجاد ماکت های طراحی وب سایت
  • تایپو گرافی حرکتی
  • شبیه سازی و الگو سازی

با یادگیری موشن گرافیک حرفه ای وارد بازار کار شوید

همان طور که در بالا به مراتب به جذابیت و قابلیت های موشن گرافیک اشاره شد . می توان به راحتی به این درک رسید که چرا یادگیری این تکنیک می تواند به عنوان یک توصیه حرفه ای دنبال شود. یادگیری این مهارت شما را برای ورودی حرفه ای به دنیای کار آماده میکند و مزیت های زیادی را به دنبال دارد .
در دوره های تخصصی و کلاس های آموزشی که در این خصوص برگزار می شود . و همچنین دوره های آموزشی کار با نرم افزار های تخصصی مرتبط با این تکنیک، می توان به راحتی مهارت های لازم در این خصوص را به دست آورد . تا به یک ضمانت شغلی دست یافت.
دنیا بر پایه فناوری پیش می رود . و کسب و کار های مختلف نیز به دنبال جذب افرادی هستند که متناسب با پیشرفت های روز پیش بروند. یادگیری تکنیک های به روز و جذابی همچون موشن گرافیک می تواند شانس پذیرفته شدن در موقعیت های شغلی مختلف را افزایش دهد.

5/5 - (4 امتیاز)

مطالعه بیشتر

نقاشی دیجیتال چیست ؟ ( دیجیتال پینتینگ ) + فیلم آموزشی
فتوشاپ و ایلاستریتور چگونه در کنار هم قدرتمند می شوند؟
تری دی مکس چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی
طراحی انیمیشنی بارگذاری لوگو در افترافکت ( After Effects )
معرفی کارایی ها و قابلیت های نرم افزار داوینچی
همه چیز راجع به طراحی کارت ویزیت با فتوشاپ
نرم افزار اکسل چیست و چه کاربردهایی دارد؟
Paint Symmetry نقاشی متقارن ابزار جدید و خلاقانه ی فتوشاپ
آماده سازی تصویر ساخته شده در ایلاستریتور برای افترافکت
انیمیشن سازی در تری دی مکس
فتوشاپ چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
کاربردهای پریمیر به زبان ساده
زیبراش چیست ؟ به همراه فیلم آموزشی
ایلوستریتور برای انیمیشن سازی با افترافکت
نرم افزار اکسس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ + فیلم آموزشی
ویژگی های ایلاستریتور که با آن می توانید وارد بازار کار شوید + فیلم آموزشی
آموزش ساخت متن های سه بعدی ( 3D ) در فتوشاپ
45 نکته و ترفند برای تسلط در After Effects Workflow
نکات و ترفندهای ترکیب تصاویر یا Blend Mode در فتوشاپ
چگونه طراح موشن گرافی شویم ؟
ابزارهای ایلاستریتور چه کاربرد هایی دارند؟
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *