تفاوت پریمیر و افترافکت در چیست ؟ + فیلم آموزشی

فهرست عناوین

همین الان ببین : فیلم تفاوت پریمیر و افترافکت 👇🏻

تفاوت پریمیر و افترافکت در چیست ؟

پریمیر پرو و افترافکت دو نرم افزار پر کاربرد و قدرتمند در صنعت تولید فیلم و ویدیو هستند. اما هر یک ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را دارد.
نرم افزار ادوبی پریمیر یک برنامه ویرایش ویدیوی حرفه ای است که در سالهای اخیر به استانداردی در صنعت فیلم تبدیل شده است.
این درحالیست که از افترافکت به عنوان ابزاری ترکیبی برای جلوه های بصری و گرافیک پیشرفته استفاده می شود.
البته نقش مکملی این دو نرم افزار را نباید نادیده گرفت.
در واقع ، هر دو ابزار کاملاً با هم کار می کنند. ویدئو به طور کلی در پریمیر پرو ویرایش می شود ، سپس از طریق لینک پویا (dynamic link) به افترافکت منتقل می شده و پس از بهبود گرافیک و تنظیم ابعاد بصری به طور خودکار در جدول زمانی پریمیر شما ظاهر می شود و در تمام این مراحل کیفیت ویدیو و فیلم شما نه تنها پایین نمی آید بلکه بهتر از قبل خواهد شد.
لازم به ذکر است، برای ورود به بازار کار الزامی به یادگیری هر دوی این ها نیست ولی به طبع مهارت داشتن در این دو حوزه شانس شما را در پیدا کردن موقعیت های شغلی بهتر افزایش می دهد.
برای یک انتخاب دقیق و یا درک عمق تر کارکرد و تفاوت پریمیر و افترافکت، در ادامه با نگاهی موشکافانه ابعاد هر یک را مورد بررسی قرار دادیم پس با ما همراه باشید.

تفاوت پریمیر و افترافکت
تفاوت پریمیر و افترافکت

تفاوت پریمیر و افترافکت

پریمیر یا افترافکت؟ بالاخره کدامیک فرزند بهتری برای شرکت ادوبی هستند؟

طبیعتاً هر کاربری متناسب با نیاز خود یک گزینه را انتخاب می کند و نکته همین جاست باید ببینید نیاز شما چیست؟
برای پاسخ به این سوال باید هر کدام را در بخش های مختلفی مانند: رابط کاربری، سهولت استفاده از آن، افکت های پایه ای و پیش فرض، افکت های پیشرفته و مخصوص هر یک و… مورد بررسی قرار داد.

رابط کاربری جذاب

همانطور که در پنل اصلی پریمیر مشاهده می شود: شما می توانید بخش های منبع (source)، برنامه (Program)، پروژه (Project)، جدول زمانی (Timeline) را از سمت چپ به پایین و راست مشاهده کنید.
همچنین می توانید کلیپ خود را به بخش منبع در بالا، سمت چپ برده و فیلم را قبل از قرار دادن در پنل جدول زمانی، دستکاری و تنظیم کنید. به علاوه هر وقت نشانگر موس در قسمت پایینی و راست بخش جدول زمانی که قرار داشته باشد، همزمان در قسمت بالایی و راست پنل برنامه (program) قابل حرکت و جا به جایی است. با وجود همه این ها ادوبی پریمیر ابزار های بیشتری برای دسترسی هر چه آسان تر، برای تان فراهم کرده است.
و اما در افترافکت دارای چهار بخش اصلی با اندکی تشابه به نرم افزار پریمیر هستیم.
این بار پنل بالای سمت چپ پروژه، پنل جدول زمانی در پایین، پنل ترکیب میانی (middle composition) بالا و پنل افکت ها را در سمت راست بالا قرار میگیرند .
حتما متوجه نام ناآشنای ترکیب میانی در افترافکت شده اید که در پریمیر وجود نداشت.
این بدان معنی است که شما می توانید فیلم ها را در صفحه ترکیب کرده و همچنین در صفحه جدول زمانی تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید. خوب است بدانید قسمت عمده تغییرات در نرم افزار ادوبی پریمیر در پنل برنامه (program) انجام می شود.

خواندن این مقاله قابلیت های ایلاستریتور که با آن می توانید وارد بازار کار شوید

تفاوت پریمیر و افترافکت

تفاوت پریمیر و افترافکت

سادگی در عین حرفه ای بودن

سادگی از جمله پارامتر های کار با هر برنامه ای محسوب می شود. در این مورد به صراحت ی توان گفت که نرم افزار پریمیر همان طور که پیش تر هم اشاره شد . با فراهم ابزار های دسترسی سریع و آسان، کار با آن را بسیار راحت کرده است . و از سوی دیگر ابزاری قدرتمند و حرفه به شمار می آید و پاسخ گوی نیاز بخش قابل توجهی از کاربران است.
اما در طرف مقابل نرم افزار افترافکت وجود دارد که زمان بیشتری را برای کار کردن با آن می طلبد و این شاید به دلیل ظرافت های موجود در آن است. این موارد می تواند از جلوه های بصری (افکت ها) و انیماتور های آن ناشی شود . ولی اگر مبتدی هستید و می خواهید یکی از این دو را اول شروع کنید. پیشنهاد ما پریمیر پرو می باشد.

افکت های پایه، پیش فرض و پیشرفته

افکت ها ابزار های کاربردی هستند که کیفیت کار ما را تا حد زیادی افزایش می دهند. ، با توجه به ساختار یکپارچه سازی شده‌ی پریمیر که یکی از اصول توسعه نرم افزار در حوزه فناوری به حساب می آید . باید گفت: بر اساس همین اصل، افکت هایی مانند اثر تثبیت کنندگی و Lumetri Color که هر کدام به ترتیب برای تثبیت پرش ها و بخش های خورده و تار فیلم و دیگری برای اصلاح رنگ ها در پریمیر بسیار مشهور و پر کاربرد هستند .

البته در نرم افزار افترافکت همان طور که از نامش پیداست، تمامی این افکت ها و حتی بیشتر از آن وجود دارند.
اما برای دستیابی به آن ها در این نرم افزار، تنظیمات و گام هایی وجود دارد . که روند دسترسی و انجام کار با افکت ها را کمی دشوار تر می کند و این موضوع قابل درک است . زیرا انجام کار با پریمیر ساده تر است . اما گفتنی است که ادوبی افترافکت در این مورد امکانات بهتر و پیشرفته تری را ارائه می دهد . و فقط باید در هنگام کار کردن با آن صبر و حوصله بیشتری به خرج داد.

خواندن این مقاله تری دی مکس چیست ؟ و کاربردهای آن + فیلم آموزشی

در حیطه افکت های پیشرفته یا جلوه های بصری، نقطه ایست که نرم افزار افترافکت در آن می درخشد.
بدیهی هم هست چون بیشتر تمرکز توسعه دندگان آن روی همین موضوع بوده است. حال که به اینجای بحث رسیدیم خوب است تعدادی از این جلوه های بصری را معرفی کنیم:

تفاوت پریمیر و افترافکت

تفاوت پریمیر و افترافکت

جلوه های بصری

کی لایت (Keylight): باعث می شود تا کنترلی کامل بر روی کلید های کروما داشته باشید. یا در روتواسکوپینگ (rotoscoping) که با دقتی فوق العاده، پیکسل های هر مکان دلخواه را جدا کرده و افکت گذاری می کند.
به علاوه امکان سه بعدی کردن متن ها و هزاران امکان دیگر با افترافکت به آسانی در اختیارتان قرار می گیرد.

انیمیشن، قابلیت داغ این روز ها

در حالی که امکان ایجاد انیمیشن در پریمیر پرو وجود دارد ، تعداد بسیار کمی از افراد برای این منظور از این نرم افزار استفاده می کنند. چون این نرم افزار بسیاری از قابلیت های پیشرفته را ندارد و بیشتر از انیمیشن های متنی دو بعدی و گرافیکی ساده پشتیبانی می کند.

در آن روی سکه یعنی افترافکت فضا برای قابلیت های سه بعدی و حتی ساخت کارتون های انیمیشنی فراهم است. همچنین خروجی های حرفه ای تری را می توان با این ابزار بدست آورد.

تفاوت پریمیر و افترافکت

تفاوت پریمیر و افترافکت

متن، ساده اما حیاتی

کار با متن در ادوبی افترافکت دلیل اصلی انتخاب این ابزار برای بسیاری از کاربران است. از آنجا که می توانید از طریق لینک پویا (dynamic link) از پریمیر فیلم را به افترافکت منتقل کنید. قرار متن روی کلیپ ها کیفیت کار را بالا می برد.
دلیل قدرتمندتر بودن نرم افزار افترافکت در جایگذاری متن این است که مانند ادوبی پریمیر به انیمیشن دو بعدی محدود نمی شود. و می توانید انیمیشن متنی را به صورت سه بعدی ایجاد کنید.

خواندن این مقاله ایندیزاین و فتوشاپ چه تفاوتی هایی با هم دارند؟

روند و چارچوب کاری، شاکله اصلی هر نرم افزار

گردش کار یعنی فرآیند رسیدن از یک پروژه خام به یک محصول نهایی . و از آنجا که افترافکت و پریمیر عملکردهای مختلفی دارند، روند و چارچوب کاری متفاوتی نیز خواهند داشت.
ساده بگویم در نرم افزار پریمیر صرفاً کار ویرایشی ولی در طرف مقابل ویرایش و ترکیب هارمونی متفاوتی را ایجاد می کنند

تفاوت پریمیر و افترافکت

تفاوت پریمیر و افترافکت

کلام آخر و نتیجه گیری

نتیجه می گیریم که بسته به نیاز خود و جامعه می توانیم هر کدام از این دو را انتخاب کنیم . ولی اگر در ابتدای راه هستید توصیه می کنم اول نرم افزار پریمیر و بعد افترافکت را یاد بگیرید

دقت داشته باشید که با فرگرفتن هر دوی این ها فرصت های شغلی بیشتری کسب خوهید کرد . و راه مطمئن برای حرفه ای شدن در این حوزه ها شرکت در کلاس های حضوری و آنلاین است . که آموزشگاه پویا اندیش با سابقه ای درخشان در عرصه مهارت آموزی همراه شماست تا این مسیر را هرچه بهتر و سریع تر طی کنید.

پایان بخش :

تفاوت پریمیر و افترافکت در چیست ؟ | مقایسه after effect و premiere

4.7/5 - (3 امتیاز)

مطالعه بیشتر

تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی نرم افزاری آموزشگاه پویااندیش
نوع آموزش عکس + فیلم
گروه تحقیقاتی : تیم نرم افزاری پویااندیش
نحوه یادگیری گام به گام و کاربردی
درجه بندی محتوا ⭐⭐⭐⭐⭐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *